Οι έχοντες κεφάλαιο επιλέγουν να προχωρήσουν σε ανανέωση του στόλου τους

Οι έχοντες κεφάλαιο επιλέγουν να προχωρήσουν σε ανανέωση του στόλου τους

0
Οι έχοντες κεφάλαιο επιλέγουν να προχωρήσουν σε ανανέωση του στόλου τους

ΤηςΜαρίαςΜπερτζελέτου, Golgen Destiny S.A. Research & Valuations

Όσον αφορά το επενδυτικό κλίμα τους πρώτους τρεις μήνες της φετινής χρονιάς, το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών παικτών είναι συνεχόμενο προς τις αγορές των μεταχειρισμένων πλοίων με έντονη επιφυλακτικότητα στην τοποθέτηση νέων παραγγελιών. Οι έχοντες κεφάλαιο αγοραστές επιλέγουν να προχωρήσουν σε ανανέωση του στόλου τους καθώς το τωρινό περιβάλλον της ναυλαγοράς δημιουργεί ευκαιρίες επενδύσεων προς όλα τα μεγέθη πλοίων σε πολύ ελκυστικές τιμές.

Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2011, παρατηρείται πτωτική τάση στην αγορά των ναυπηγήσεων και αύξηση του ρυθμού διαλύσεων, που αποτέλουν δυο παράγοντες κρίσιμους για την αποσυμφόρηση της υπερπροσφοράς χωρητικότητας. Το επενδυτικό κλίμα στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων διαφαίνεται να είναι θετικό, καθώς οι τιμές ευνοούν τις αγορές πλοίων, και η διάθεση των ναυτιλιακών παικτών είτε για αγορά είτε για πώληση των πλοίων δεν στρεβλώνει περαιτέρω την ανισορροπία της προσφοράς με τη ζήτηση χωρητικότητας, που είναι και ο κύριος παράγοντας για την σύντομη επιστροφή των ναύλων σε πιο υγιή επίπεδα.

ΙΙΙ) Επενδυτικές τάσεις στην Αγορά των Μεταχειρισμένων Πλοίων

Γενικά, εμφανίζονται έντονες προτιμήσεις σε μικρότερα μεγέθη πλοίων τόσο στην αγορά χύδην ξηρού και υγρού φορτίου όσο και στην αγορά γενικού φορτίου, καθώς η ναυλαγορά αποδεικνύει ότι κρατάει μεγαλύτερη αντίσταση σε αυτές τις κατηγορίες πλοίων εν αντιθέσει με τα υπερμεγέθη και οι επενδυτές νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια με τέτοιες αγορές πλοίων.

Συνολικά το πρώτο τρίμηνο, λίγο πριν το κλείσιμο του Μαρτίου, εκτιμάται ότι έχουν επενδυθεί πάνω από $2 δις. στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων για 221 συνολικές αγορές πλοίων, με τους Έλληνες να επενδύουν περίπου $611 εκ. δολάρια για 32 συνολικές αγορές πλοίων. Έντονη κινητικότητα αγορών σημειώνεται στον τομέα των bulk carriers και tankers, 67 και 62 πλοία αντίστοιχα εκτιμάται ότι άλλαξαν χέρια, αποτελώντας το 58% του συνολικού αριθμού αγοραπωλησιών.

Στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, το ενδιαφέρον των μελλοντικών επενδυτών εκτιμάται μέτριο με 31 συνολικές αγοραπωλησίες πλοίων. Τα πλοία μεγέθους κάτω από 3,000 ΤΕUs συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των επενδυτών καθώς η αγορά ναυλώσεων για τέτοιου μεγέθους πλοία είναι πιο ενεργή εν συγκρίσει με τα πλοία μεγάλου μεγέθους panamax, άνω 5,000 ΤΕU. Tα επίπεδα ναύλων για περίοδο 6-12 μηνών έχουν μειωθεί δραστικά από τα περσινά επίπεδα με τα πλοία 4,000 ΤΕU να κερδίζουν στο τέλος του Φεβρουαρίου περίπου $8,000/ημέρα από $27,000/ημέρα πέρσι, σημειώνοντας 70% πτώση, τα πλοία μεγέθους sub-panamax 2,500 TEU κερδίζουν $7,200/ημέρα, 48% κάτω, και τα πλοία μεγέθους handy 1,700 TEU κερδίζουν $5,250/ΤΕU, 42% κάτω. Η πτωτική τάση των ναύλων ενεργοποιεί την περαιτέρω μείωση των τιμών των πλοίων και την απελευθέρωση αρκετών από αυτών προς πώληση, προκειμένου να αποφευχθούν επιπλέον απώλειες κερδών από μελλοντική πώληση των πλοίων containers σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα από τα τωρινά.

Στην αγορά των bulk carriers, οι επενδυτές εμφανίζονται να διατηρούν το ενδιαφέρον τους αμείωτο για την αγορά πλοίων σε όλα τα μεγέθη και σε όλες τις ηλικίες, με τα πλοία handysizes και handymaxes, κάτω από 40,000dwt να ελκύουν πάνω από 60% των αγορών. Τα εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα των τιμών υποκινούν το αγοραστικό ενδιαφέρον με τους ναυτιλιακούς παίκτες να αισιοδοξούν για ισχυρότερη απόδοση των ναύλων υποκινούμενη από τη δυναμική της Κίνας. Σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις από το Baltic Exchange, η αξία ενός capesize 5ετίας εκτιμάται περίπου $34,5 εκ., όταν το Μάρτιο του 2011 έφτανε περίπου στα $47εκ, η αξία ένος panamax 5ετίας εκτιμάται περίπου στα $24 εκ από $33 εκ πέρσι και τέλος η αξία ενός supramax 5ετίας εκτιμάται στα $22-$23 εκ. από $28 εκ.

Στην αγορά των tankers, τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, Aframax, Suezmax και VLCC, ελκύουν ένα μικρό ποσοστό των επενδυτών, καθώς το αβέβαιο περιβάλλον της ζήτησης μεταφοράς αργού πετρελαίου σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά χωρητικότητας αποθαρρύνει την αγοραστική διάθεση παρόλο την σημαντική πτώση των τιμών. Τα πλοία μεταφοράς προιόντων πετρελαίου βρίσκονται στο προσκήνιο των αγοραστών με τα μεγέθη 10,000-50,000 dwt να συγκεντρώνουν το 45% του συνολικού αριθμού αγοραπωλησιών έναντι 18% των πωλήσεων πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου. Σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις από το Baltic Exchange, η αξία ενός VLCC 5ετίας εκτιμάται περίπου $58,5 εκ., όταν το Μάρτιο του 2011 έφτανε περίπου στα $82εκ, η αξία ένος aframax 5ετίας εκτιμάται περίπου στα $32 εκ από $39 εκ πέρσι και τέλος η αξία ενός MR (45,000dwt)  5ετίας εκτιμάται στα $24-$25 εκ. από $26-$27 εκ.