Παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλους φρουρούς σε εμπορικά πλοία

Παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλους φρουρούς σε εμπορικά πλοία

210

Στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, στη Βουλή. μίλησε χθες ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής, με θέμα την «Παροχή Υπηρεσιών Ασφαλείας από Ένοπλους Φρουρούς σε Εμπορικά Πλοία και άλλες διατάξεις».

Η ομιλία του υπουργού είναι η παρακάτω:

“Αφού λάβαμε υπόψη τις θέσεις και τις απόψεις που έχουν διατυπώσει υπεύθυνα οι φορείς των Σωμάτων, αλλά και εκείνες που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας στη Βουλή, εμείς θα εξετάσουμε οποιεσδήποτε από τις προτάσεις θα κατατεθούν από τους κ.κ. συναδέλφους, ή ακόμα και όπως τώρα είπε ο κ. Νάκος, και ορισμένες προτάσεις από κάποιους συνδικαλιστικούς φορείς.

Εξάλλου  το κάναμε ήδη το πρωί, με τις δυο προτάσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων του Λιμενικού Σώματος.

Στο σχέδιο νόμου αντανακλάται η καταστατική υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας, για προστασία πρωτίστως των πληρωμάτων. Των πληρωμάτων των ελληνικών εμπορικών πλοίων, κατά τον διάπλου από θαλάσσιες περιοχές υψηλού πειρατικού κινδύνου.

Όμως πέρα από αυτή την καταστατική υποχρέωση η οποία καταγράφεται στο παρόν νομοσχέδιο, η χώρα μας θα συνεχίσει να υποστηρίζει μέσα στο πλαίσιο της συντονισμένης Διεθνούς Κοινότητας, την λήψη αποφασιστικών μέτρων για ασφαλείς θάλασσες.

Έτσι κι αλλιώς, τόσο στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και στα πλαίσια του IMO, το θέμα της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας είναι πρώτης προτεραιότητας ζήτημα και εμείς συνεχίζουμε να παρεμβαίνουμε δημιουργικά και να ψηφίζουμε συμμετέχοντας στη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου του μέλλοντος.

Η Ελλάδα όμως, ως κοινά αναγνωρισμένη ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, έχει υποστηρίξει σε πολιτικό και επιχειρησιακό επίπεδο κάθε πρωτοβουλία που πρέπει να αναληφθεί στα πλαίσια του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  αποδεικνύοντας εμπράκτως το ενδιαφέρον της και τη σημασία που αποδίδει, για μια αποτελεσματική πολιτική στο θέμα της καταπολέμησης και της εξάλειψης της πειρατείας όπου και αν αυτή εκδηλώνεται με γνώμονα όμως πάντοτε τον σεβασμό στις αρχές της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών με το Δίκαιο της Θάλασσας, αλλά επιπλέον και πάνω απ’ όλα τον σεβασμό  στα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα που κατοχυρώνονται στις Διεθνείς Συνθήκες και στη Χάρτα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Το προτεινόμενο λοιπόν σχέδιο νόμου, λαμβάνει υπόψη πρώτα απ’ όλα, την κλιμακούμενη αύξηση σε ένταση και ρυθμό των πειρατικών επιθέσεων, κυρίως στη θαλάσσια περιοχή του Κόλπου του Άντεν.

Δεύτερον, λαμβάνει υπόψη την ανάγκη να αποφύγουμε τις αποχωρήσεις πλοίων από το Εθνικό Νηολόγιο εξαιτίας του γεγονότος ότι η ελληνική νομοθεσία υστερεί έναντι της αντίστοιχης νομοθεσίας ή των οργανωμένων πρακτικών που εφαρμόζουν άλλα κράτη, άλλα ναυτιλιακά κράτη, όσον αφορά την προστασία από την πειρατεία.

Και γι’ αυτό το λόγο όλοι οι φορείς της ναυτιλίας θέτουν αυτό το ζήτημα, τόσο η ΠΝΟ όσο και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών εδώ και καιρό ως ένα αίτημα στο οποίο πρέπει η πολιτεία να ανταποκριθεί.

Θέλω να σας πω δε ότι το Υπουργείο μας είχε έτοιμο αυτό το νομοσχέδιο από τις αρχές Δεκεμβρίου, στα πλαίσια της επεξεργασίας με όλα τα άλλα συναρμόδια Υπουργεία  αλλά και όλους τους φορείς οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν για την εκάστοτε δημόσια διαβούλευση. Δυστυχώς όμως, υπήρχαν καθυστερήσεις στους άλλους μηχανισμούς του κράτους από τους οποίους έπρεπε να περάσει το νομοσχέδιο, όπως είναι το Γενικό Λογιστήριο, η Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, καθώς εκεί η προτεραιότητα αφορά τα μνημονιακά νομοσχέδια και ως εκ τούτου έμεινε πίσω.

Το λέω αυτό κ. Πρόεδρε γιατί θέλω να υποστηρίξω το αίτημα για την επίσπευση των εισηγήσεων και την συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής προκειμένου να δημιουργηθεί το νομοθετικό αυτό πλαίσιο και μ’ αυτό τον τρόπο να αρχίσει αμέσως η εφαρμογή του, η οποία και αυτή θα χρειαστεί χρόνο για όλες τις διατάξεις του νομοσχεδίου.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία απαρτιζόμενη από πλοία υπό ελληνική σημαία, αλλά και πλοία με ξένες σημαίες που ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες και είναι επανδρωμένα με Έλληνες ναυτικούς, κατέχει επί μια 10ετία την πρώτη θέση στον κόσμο. Αντιπροσωπεύει σχεδόν το 10% του αριθμού των πλοίων και το 18% της χωρητικότητας του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Υπό ελληνική σημαία είναι σχεδόν 1000 μεγάλα πλοία και υπό ξένες σημαίες περισσότερα από 2.500 πλοία. Τα υπό ελληνική σημαία πλοία αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% όλων των στόλων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν σ’ αυτά προστεθούν και τα ελληνόκτητα πλοία υπό σημαίες Κύπρου και Μάλτας, τότε το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 60% του ευρωπαϊκού στόλου.

Εάν αναλογιστούμε ότι περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και το 40% του ευρωκοινοτικού εμπορίου, διεξάγεται με θαλάσσιες μεταφορές, μπορούμε να καταλογίσουμε την ισχυρή διεθνή παρουσία του ελληνικού ονόματος στο παγκόσμιο και ευρωπαϊκό οικονομικό στίβο.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας, καταφέρνοντας ένα καίριο πλήγμα στη μάστιγα της πειρατείας που απειλεί την παγκόσμια ναυτιλία και εξ αυτού – όπως σας ανέφερα προηγουμένως – φυσικά και την ελληνική ναυτιλία.

Τώρα ειδικότερα με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου ρυθμίζεται η παροχή υπηρεσιών ασφάλειας από ένοπλους ιδιώτες φρουρούς σε εμπορικά πλοία υπό ελληνική σημαία.

Μ’ αυτό τον τρόπο διαμορφώνονται κανόνες Δικαίου και ένα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο που καλύπτει θέματα συναφή με τις προϋποθέσεις, τους όρους και τη διαδικασία επιβίβασης και δράσης ενόπλων ιδιωτών, σε υπό ελληνική σημαία εμπορικά πλοία για την άμυνα και την προστασία των επιβαινόντων, για την προστασία του πλοίου, για την φύλαξη από επιθέσεις που συνιστούν πειρατεία.

Παράλληλα ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις και οι υποχρεώσεις σύμφωνα με τις οποίες είναι δυνατή η παραμονή στην ελληνική επικράτεια ή ο διάπλους στις ελληνικές θάλασσες, εμπορικών πλοίων υπό σημαία τρίτων κρατών που έχουν λάβει ανάλογα μέτρα και έχουν επιτρέψει την επιβίβαση σε αυτά ενόπλων φρουρών.

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει σχετική διάταξη στην ελληνική νομοθεσία. Αλλά άλλα κράτη έχουν αναλάβει ήδη σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες προσαρμογής σε αυτά τα νέα δεδομένα, για την αντιμετώπιση της κλιμάκωσης των πειρατικών επιθέσεων στον Κόλπο του Άντεν.

Συγκεκριμένα η Δανία, η Νορβηγία, η Φιλανδία, η Σουηδία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Κύπρος και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν προωθήσει σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες και έχουν ήδη διαμορφώσει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο.

Με το νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα, ορίζεται ότι η ένοπλοι αυτοί φρουροί, δεν αποτελούν μέλη του πληρώματος του πλοίου. Δηλαδή δεν έχουν σε αυτούς τους εργαζόμενους εφαρμογή οι διατάξεις περί ναυτικής εργασίας που διέπουν τους ναυτικούς.

Ρυθμίζονται επίσης θέματα σχετικά με την έκδοση της άδειας για το χρονικό διάστημα ισχύος, παράταση της ανανέωσης και ανάκλησης της άδειας αυτής.

Προβλέπεται επίσης η καταβολή τέλους υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού και βεβαίως εδώ θέλω να δηλώσω σαφώς την πρόθεση της πολιτείας, του κράτους, από τα ποσά τα οποία συγκεντρώνονται από την καταβολή αυτού του τέλους, να γίνεται στη συνέχεια κατανομή μέσω του κρατικού προϋπολογισμού στο λογαριασμό του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.

Με αυτό τον τρόπο δίνουμε μια ενίσχυση στις λειτουργίες που αφορούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Τώρα σε όσους ναυτικούς του πλοίου, αυτή η κατάσταση η οποία διαμορφώνεται εμπνεύσει ανησυχίες, δηλαδή κάποιοι ναυτικοί αισθάνονται ότι δεν θα ήθελαν να ταξιδεύουν, να κάνουν ταξίδι μαζί με ενόπλους φρουρούς, μπορεί κάποιοι να διαμαρτυρηθούν… Γι’ αυτούς τους ναυτικούς, ρυθμίζεται το θέμα της λύσης της σύμβασης εργασίας και παρέχεται το δικαίωμα παλιννόστησης με δαπάνες  του πλοιοκτήτη, ή του διαχειριστή του πλοίου.

Επίσης καθορίζεται η διαδικασία ενημέρωσης των ναυτικών αυτών έτσι ώστε να ασκήσουν το δικαίωμά τους αυτό με άδεια. Είναι αυτονόητο φυσικά ότι όσοι ναυτικοί πρόκειται να συνάψουν σύμβαση ναυτολόγησης στο πλοίο θα ενημερώνονται περί της έκδοσης άδειας πριν τη συνομολόγηση της σύμβασης και πριν την αποστολή τους για εργασία στο πλοίο.

Επίσης με το σχέδιο νόμου καθορίζεται συγκεκριμένο πλαίσιο για την παροχή υπηρεσιών εκ μέρους των ιδιωτών ενόπλων φρουρών επί του πλοίου, με αναγνώριση όμως στην εξουσία του πλοιάρχου ως διοικητού του πλοίου, σύμφωνα με την αντίστοιχη εσωτερική νομοθεσία.

Με το ίδιο άρθρο επίσης, τίθεται και το αναγκαίο βασικό πλαίσιο για την χρήση των όπλων σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας περί άμυνας και έτσι αναδεικνύεται σαφώς ο σκοπός του νόμου για παροχή προστασίας.

Ορίζονται επίσης οι υποχρεώσεις του πλοιάρχου του ελληνικού πλοίου, ή του πλοίου υπό ξένη σημαία, εντός της ελληνικής επικράτειας, όταν δηλαδή κάνει διάπλου εντός της ελληνικής επικράτειας, στις ελληνικές θάλασσες και μιλούμε για πλοία στα οποία επιβαίνουν ένοπλοι ιδιώτες φρουροί, ενώ περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις που σχετίζονται με την έννοια της αβλαβούς διέλευσης πλοίων, την τάξη και την εθνική ασφάλεια.

Στη συνέχεια του νομοσχεδίου εισάγονται οι αναγκαίες ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης από υπόχρεους των επιμέρους διατάξεων του νόμου. Δηλαδή τιμωρείται με ποινή φυλάκισης μέχρι 9 μηνών, ή χρηματική ποινή,

1) ένοπλος φρουρός που επιβαίνει σε πλοίο χωρίς άδεια, καθώς και όταν αυτός παραβαίνει τις υποχρεώσεις των άρθρων 6 και 9,

2) Τιμωρούνται με τις ίδιες ποινές οι νόμιμοι εκπρόσωποι του πλοιοκτήτη, ή του διαχειριστή του πλοίου, ή της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, καθώς και ο πλοίαρχος, εφόσον με οποιονδήποτε άλλο τρόπο ενέκριναν ή συναίνεσαν στην επιβίβαση ενόπλων φρουρών στο πλοίο χωρίς άδεια.

3) οι νόμιμοι εκπρόσωποι του πλοιοκτήτη ή διαχειριστή του πλοίου σε περίπτωση υποβολής ψευδών ή ανακριβών στοιχείων για την έκδοση ή ανανέωση της άδειας.

4)         ο πλοίαρχος πλοίου υπό ξένη σημαία ο οποίος παραβιάζει τις διατάξεις του άρθρου 8.), ενώ όπλα και πυρομαχικά ενόπλων ιδιωτών φρουρών επί πλοίου υπό ελληνική ή ξένη σημαία που βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια, για τα οποία δεν έχει εκδοθεί άδεια ή έγκριση των αρχών της σημαίας του πλοίου, κατάσχονται και δημεύονται υπέρ του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής.

 

Προχωράμε επίσης στην ρύθμιση του θέματος παροχής των υπηρεσιών ασφάλειας του νόμου, από ελληνικές ιδιωτικές επιχειρήσεις, με την κατάλληλη προσθήκη διάταξης στο Ν. 2518/1997 όπως ισχύει που αφορά την λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας.

Προβλέπεται επίσης με το νομοσχέδιο η δυνατότητα παροχής των υπηρεσιών ασφαλείας από στελέχη των Ειδικών Δυνάμεων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, κατόπιν εισήγησης του Συμβουλίου Επιτελικού Σχεδιασμού και Διαχείρισης Κρίσεων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, από τον οποίον παρέχεται και η σχετική έγκριση, πάντα μετά από αίτηση του πλοιοκτήτη, ή του διαχειριστή πλοίου υπό ελληνική σημαία, που περιέχει στοιχεία εξατομίκευσης του πλοίου, καθώς και ανάλυση του εκτιμώμενου κινδύνου.

Προς αποφυγή παρερμηνειών θα πρέπει σε αυτό το σημείο να τονίσω, ότι τα δικαιώματα των ναυτικών που ρυθμίζονται στο άρθρο 5 εξακολουθούν να ισχύουν, ακόμα και στην περίπτωση επιβίβασης Ειδικών Δυνάμεων του Λιμενικού Σώματος, της Ελληνικής Ακτοφυλακής ως ένοπλων φρουρών.

Επίσης θέλω να αναφέρω ότι προς εξασφάλιση του εθνικού συμφέροντος, εφόσον απαιτηθεί, προβλέπεται και η δυνατότητα με κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Προστασίας του Πολίτη, να αποκλείεται η έκδοση άδειας για εταιρείες που είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν σε συγκεκριμένα κράτη που θα ορίζονται στην απόφαση αυτή.

Προχωρώντας στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου, εκσυγχρονίζουμε μετά από πάροδο πολλών ετών το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις επιτάξεις και τις ναυλώσεις των εμπορικών πλοίων.

Με την παράγραφο 1 τροποποιείται το άρθρο 197 του Ν. 4442/1929 στο οποίο ορίζεται νέα σύνθεση της Διοικητικής Επιτροπής Ναυτικών Επιτάξεων και Ναυλώσεων.

Με την παράγραφο 2 του άρθρου 198 του Ν. 4442/29 όπου προβλέπονται οι περιπτώσεις στις οποίες η Διοικητική Επιτροπή Ναυτικών Επιτάξεων και Ναυλώσεων αποφασίζει σε ποιες αντίστοιχες περιπτώσεις παρέχεται η γνωμοδότησή της.

Με την παράγραφο 3 τροποποιείται το άρθρο 199 του 4442/29 στο οποίο προβλέπεται η  εκπαίδευση Διοικητικής Επιτροπής Ναυτικών Επιτάξεων και Ναυλώσεων, η διενέργεια επιτάξεων, βιομηχανικών μονάδων και κυρίως ναυπηγείων, δεξαμενών και εργοστασίων.

Με την παράγραφο 4, τροποποιείται το άρθρο 200 του Ν. 4442/29. Η αλλαγή αυτή υπαγορεύτηκε από την ανάγκη εξασφάλισης του αδιάβλητου της διαδικασίας των μειοδοτικών διαγωνισμών για ναυλώσεις πλοίων.

Με την παράγραφο 5 τροποποιείται το άρθρο 201 του Ν. 4442/29 η οποία αφορά την Ειδική Επιτροπή Προκαταβολών.

Με το άρθρο 16, προχωράμε στην ρύθμιση του ασφαλιστικού καθεστώτος του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος –  Ελληνικής Ακτοφυλακής και του Πυροσβεστικού Σώματος, που προέρχεται από πολυτεχνικές και ιατρικές σχολές, η κατάταξη του οποίου σε παραγωγικές σχολές των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, πραγματοποιήθηκε από την 1.1.1993 και μέχρι την 1.1.2011 αντίστοιχα και μετά.

Αυτά τα στελέχη πριν την κατάταξή τους στις προαναφερθείσες σχολές, είχαν ήδη ασφαλιστεί στο ΤΣΜΕΔΕ ή στο ΤΣΑΥ αντίστοιχα.

Επειδή όμως τα όρια ηλικίας και ο χρόνος υπηρεσίας που ισχύουν για το ένστολο προσωπικό προκειμένου να τους απονεμηθεί η σύνταξη είναι μικρότερα σε σύγκριση με αυτά που ισχύουν στα ταμεία ΤΣΜΕΔΕ και ΤΣΑΥ, είναι βέβαιο ότι το προσωπικό αυτό θα αποστρατευθεί, είτε λόγω ορίου ηλικίας (60 χρόνια), είτε λόγω συμπλήρωσης 40ετίας, χωρίς το δικαίωμα παροχής σύνταξης. Αυτό το δικαίωμα του ορίου ηλικίας για την απονομή της σύνταξης από το ΤΣΜΕΔΕ και το ΤΣΑΥ είναι το 65ο έτος. Μ’ αυτό τον τρόπο λοιπόν προσπαθούμε να άρουμε αυτή την αδικία η οποία φαίνεται ότι είχε παγιωθεί.

Επίσης προτείνουμε την τροποποίηση της υπάρχουσας διάταξης, όσον αφορά την πρόβλεψη για την σύναψη δημοσίων συμβάσεων στο πλαίσιο εναρμόνισης και συμμόρφωσης των διατάξεων που διέπουν το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής με τις ισχύουσες για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας διατάξεις.

Παρέχεται επίσης η δυνατότητα στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος που εξέρχονται της υπηρεσίας λόγω σοβαρών τραυματισμών ή άλλων παθήσεων χωρίς να συνταξιοδοτούνται, να νοσηλεύονται σε δημόσιο νοσοκομείο για μια διετία, με δαπάνες του δημοσίου.

Η επιδίωξή μας είναι να εναρμονίσουμε την νομοθεσία του Λιμενικού Σώματος, όπως και όλων των Σωμάτων εξάλλου με τις αντίστοιχες ταυτόσημες διατάξεις της Ελληνικής Αστυνομίας.

Βεβαίως, θα συμπεριλάβουμε και την Πυροσβεστική Υπηρεσία σ’ αυτή τη διάταξη, ήδη έχουμε προχωρήσει στην διερεύνηση αυτού του θέματος.

Προβλέπουμε επίσης τη λειτουργία φαρμακείων σε χώρους όπου λειτουργεί το ιατρείο του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής καθώς και τα περιφερειακά ιατρεία του Λιμενικού Σώματος.

Επίσης με μια άλλη ρύθμιση επιχειρούμε την τήρηση της αρχής της ισότητας μεταξύ των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας, προκειμένου να υπάρξει ίση αντιμετώπιση του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος που αποσπάται ή διατίθεται, ή διορίζεται σε γραφεία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Πυροσβεστικού Σώματος, να έχουν την ίδια αντιμετώπιση από τη διοίκηση.

Προβλέπεται επίσης η χορήγηση υπερωριακής αμοιβής σε πολιτικούς υπαλλήλους, διευθυντές του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, δεδομένου ότι αυτοί επιβαρύνονται με τεράστιο όγκο εργασίας και εκτός συνηθισμένου ωραρίου.

Και για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις, ούτε υπάρχει διακριτική μεταχείριση με άλλους πολιτικούς υπαλλήλους. Μιλάμε για τους πολιτικούς υπαλλήλους της Ελληνικής Αστυνομίας και τους πολιτικούς υπαλλήλους διευθυντές της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, εάν  υπάρχουν και της Πυροσβεστικής, νομίζω πώς δεν υπάρχουν  γι’ αυτό και δεν περιλήφθησαν, είναι ελάχιστοι οι λειτουργικοί υπάλληλοι της Πυροσβεστικής, γι’ αυτούς λοιπόν οι οποίοι ακολουθούν το ωράριο των Σωμάτων, δηλαδή δεν έχουν 5ήμερο αλλά δουλεύουν έξι μέρες υποχρεωτικά, συν το Σάββατο, συν την Κυριακή, εάν υπάρχει έκτακτη ανάγκη, γι’ αυτούς μόνο γίνεται αυτή η ρύθμιση.

Γίνεται επίσης ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν τη δυνατότητα συγκρότησης και ορισμού μελών  αμειβόμενων συλλογικών οργάνων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Εδώ τα συλλογικά όργανα μέχρι στιγμής είναι μη αμειβόμενα. Γι’ αυτό το λόγο προχωρούμε στη συμμόρφωση σύμφωνα με το 4024/10 της λειτουργίας των ομάδων εργασίας για τα θέματα πολιτικής προστασίας.

Ρυθμίζονται επίσης ζητήματα που αφορούν το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος. Προβλέπουμε 70 θέσεις αξιωματικών ειδικών καθηκόντων, με την αντίστοιχη μείωση φυσικά των θέσεων των αξιωματικών γενικών καθηκόντων.

Εδώ το Πυροσβεστικό Σώμα είναι το τρίτο σώμα το οποίο υιοθετεί αυτή την αλλαγή. Πρέπει να σας πω ότι η εμπειρία τόσο της Ελληνικής Αστυνομίας όσο και του Λιμενικού Σώματος από την πρόσληψη αξιωματικών ειδικών καθηκόντων είναι εξαιρετική.

Υπήρξε μια ταχύτατη ενίσχυση του Σώματος, υπήρξαν εξαιρετικοί επιστήμονες οι οποίοι πλέον είναι αξιωματικοί των Σωμάτων. Θα σας πω μόνο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Οι αξιωματικοί, νέα στελέχη του Λιμενικού Σώματος οι οποίοι προσελήφθησαν μόλις στον προηγούμενο διαγωνισμό, η πρόσληψη αφορούσε νομίζω 15 άτομα, το σύνολο έχουν διδακτορικό, είναι υψηλότατου μορφωτικού επιπέδου και αμέσου αποδόσεως για το Σώμα.

Το ίδιο ισχύει και για την Αστυνομία. Όλη η δύναμη της νέας Υπηρεσίας της Οικονομικής Αστυνομίας και της δίωξης του ηλεκτρονικού εγκλήματος, στελεχώνονται από αξιωματικούς ειδικών καθηκόντων.

Είναι όλοι υψηλοτάτου επιπέδου, αμέσου αποδόσεως που δίνει μια εξαιρετική ώθηση στις Υπηρεσίες των Σωμάτων και ταυτόχρονα αλλάζει με ταχύτητα τον χαρακτήρα τους.

Θεωρώ όμως ότι αυτό είναι έλλειψη για το Πυροσβεστικό Σώμα που δεν έχει αυτή τη δυνατότητα, με αποτέλεσμα αξιωματικοί του Πυροσβεστικού Σώματος. Πτυχιούχοι, νομικοί, οικονομολόγοι, ή τεχνικοί, πολιτικοί μηχανικοί, οι οποίοι χρειάζονται για πάρα πολλές από τις λειτουργίες του Σώματος, υποχρεωτικά  εργάζονται το πρωί στις Υπηρεσίες του επιτελικού σχεδιασμού και από το μεσημέρι και έπειτα σβήνουν φωτιές και κάνουν περιπολίες. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Αυτό δεν γίνεται σε καμία χώρα του κόσμου.

Χρειαζόμαστε λοιπόν στελεχιακό δυναμικό υψηλού επιπέδου, να μπορεί να κατανεμηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο προς όφελος και του Σώματος και της κοινωνίας και γενικότερα της αντιμετώπισης του σχεδιασμού του Σώματος που επιτάσσει το σύνταγμα και οι νόμοι του κράτους.

Στη συνέχεια κάναμε μια ρύθμιση η οποία αφορά τη στελέχωση των Υπηρεσιών Ασύλου και Πρώτης Υποδοχής του Ν. 3907/2011. Θέλω να σας πω ότι, παρά το γεγονός ότι έχουμε κάνει μέχρι στιγμής τρεις δημόσιες προσκλήσεις ενδιαφέροντος για αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα λόγω των απαγορεύσεων νέων προσλήψεων, το αποτέλεσμα είναι πενιχρό. Ελάχιστοι υπάλληλοι  έχουν έχουν μετακινηθεί, δεν ξεπερνούν τον αριθμό των 15 και για τις τρεις νέες Υπηρεσίες, δηλαδή και για την Αρχή Προσφυγών, ενώ το σύνολο των υπαλλήλων τα οποία σύμφωνα με το νόμο που εμείς ψηφίσαμε  έπρεπε να είχαμε καλύψει είναι περίπου 700. Σε όλη τη χώρα

Όπως αντιλαμβάνεστε αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Ήδη ξεπεράσαμε την πρώτη προθεσμία που είχαμε σύμφωνα με το Εθνικό Πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης το οποίο υλοποιούμε και της πολιτικής ασύλου και για το οποίο έχουμε δεσμευθεί στην την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είχαμε την υποχρέωση μέχρι την 26η Ιανουαρίου του προηγούμενου μήνα η Υπηρεσία Ασύλου να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. Και βεβαίως δεν είναι σε πλήρη λειτουργία.

Γι’ αυτό το λόγο κάναμε αυτές τις παρεμβάσεις, έχουμε κάνει μια παράταση μέχρι τον Ιούνιο, πρέπει να πολιτικοποιήσουμε αυτή την Υπηρεσία, είναι απολύτως απαραίτητο να την ενισχύσουμε και να την αποκεντρώσουμε. Χρειαζόμαστε λοιπόν υπαλλήλους.

Γι’ αυτό λοιπόν η μια παρέμβαση είναι να προβλέπεται η μετάταξη, η απόσπαση, ή η μεταφορά προσωπικού από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Είναι ένας τρόπος ώστε να μπορέσουμε να βρούμε υπαλλήλους με κατάλληλα προσόντα για να μπορούν να στελεχώσουν αυτές τις Υπηρεσίες και ο δεύτερος τρόπος είναι η δυνατότητα που δίνουμε στους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ, εκείνους οι οποίοι έχουν πετύχει ήδη στο ΑΣΕΠ, να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν, εφόσον το επιθυμούν φυσικά και τις Υπηρεσίες Ασύλου, Πρώτης Υποδοχής και την Αρχή Προσφυγών, ούτως ώστε με γρήγορη διαδικασία να μπορούν να ενταχθούν στις νέες Υπηρεσίες.

Βέβαια, πρέπει να σημειώσω ότι χρειάζεται η συζήτηση με την Τρόικα και βεβαίως χρειάζεται κυβερνητική απόφαση μετά την υποστήριξη της Βουλής, προκειμένου να υπάρχει μια εξαίρεση από τη διαδικασία απαγορεύσεων που υπάρχουν και περιορισμού της κάλυψης νέων οργανικών θέσεων.

Πρέπει να σας πω ότι προσωπικά έχω θέσει το θέμα επανειλημμένως, τόσο στο Συμβούλιο Υπουργών, όσο και στον κ. Ράιχενμπαχ, στα πλαίσια της υποβοήθησης  του Υπουργείου μας, όσο και σε κυβερνητικό επίπεδο. Επιμένω ότι αυτό είναι κορυφαίας σημασίας θέμα. Εάν δεν μπορέσουμε να στελεχώσουμε γρήγορα τις Υπηρεσίες Ασύλου, Πρώτης Υποδοχής και την Αρχή Προσφυγών , δεν θα μπορέσουν σε καμία περίπτωση να ξεκαθαρίσουν με γρήγορους ρυθμούς το βάρος του παρελθόντος, από 47.000 αιτήσεις ασύλου που παρέλαβα εγώ, έχουν φθάσει ήδη στις 30.000, άρα είναι 30.000. Και 30.000 σημαίνει ότι 30.000 κυκλοφορούν στο δρόμο σε ημι-νόμιμο καθεστώς και περιμένουν πρώτα να εξεταστεί το αίτημα του ασύλου, ένα θέμα είναι αυτό. Και δεύτερον, το κρισιμότερο όλων, δεν πρόκειται ποτέ να λυθεί το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης στην Ελλάδα  εάν δεν δημιουργηθούν σύγχρονα Κέντρα Πρώτης Υποδοχής και Κράτησης Μεταναστών έτσι ώστε να διασφαλί

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.