Αχαρτογράφητη ξέρα μπροστά μας

Αχαρτογράφητη ξέρα μπροστά μας

7
Αχαρτογράφητη ξέρα μπροστά μας

 

Το Νομοθετικό έργο του IMO για τα Αέρια Θερμοκηπίου (GHG) και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν

Του Απόστολου Μπελόκα, Principal Consultant & CEO Consulting Group Managing editor, www.safety4sea.com

Όπως είναι γνωστό ο IMO έχει σε εξέλιξη ευρύ νομοθετικό έργο που αφορά τα Αέρια Θερμοκηπίου (GHG) το οποίο μπορεί να ταξινομηθεί σε τρείς ευρείες θεματικές ενότητες

  1. Τεχνικά Μέτρα : Energy Efficiency Design Index (EEDI, αφορά ΝΕΑ πλοία μόνο και μπαίνει σε εφαρμογή από 1/1/2013 αν και κάθε χώρα θα μπορούσε να παρατείνει την εφαρμογή του μέτρου έως και τέσσερα χρόνια)
  2. Λειτουργικά Μέτρα : Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) και Energy Efficiency Operational indicator (EEOI) το οποίο ήταν επίσης γνωστό και με το όνομα CO2 Index
  3. Μέτρα παρέμβασης στην Αγορά : Υπάρχουν στην παρούσα φάση εννέα προτάσεις μέτρων που επεξεργάζεται η αρμόδια επιτροπή του IMO (MEPC), από τα οποία τα δύο επικρατέστερα και για τα οποία έχει χυθεί πολύ μελάνι είναι ο φόρος στα Καύσιμα και η αγορά δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων

Δυστυχώς η αγορά καλείται να κινηθεί υπό την απειλή δρακόντειων μέτρων κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση με πιθανή τη νομοθετική επιβολή της αγοράς δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων (Emissions Trading Scheme) και την επακόλουθη δημιουργία χάους.

Είναι γνωστό ότι ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις και στην περίπτωσή μας η αχαρτογράφητη ξέρα έχει πληθώρα τέτοιων αβεβαιοτήτων και γκρίζων περιοχών, ειδικότερα όσο αφορά:

To DesignIndex για τα newbuildings το οποίο

  1. Ουσιαστικά θέτει όριο ταχύτητας για κάθε πλοίο
  2. Εξωθεί τα ναυπηγεία στην κατασκευή πλοίων με μικρή εγκατεστημένη ισχύ (εκκρεμούν οι οδηγίες του IMO για την ελάχιστη ισχύ/ταχύτητα για κάθε τύπο πλοίου) ή σε ελαφριές κατασκευές (MIN EEDI = MAX DWT = Min Lightship) και σε καμία περίπτωση στην ανάπτυξη και εφαρμογή βέλτιστων ενεργειακών πρακτικών
  3. Με το δικαίωμα παράτασης στην εφαρμογή του θα επιφέρει αλλοίωση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για κάθε πλοίο, μιας και όλοι οι οργανισμοί εντός της αγοράς συνιστούν να αποφευχθεί
  4. Έχει ανοίξει την όρεξη σε διάφορους οργανισμούς (RIGHTSHIP) οι οποίοι έχουν προχωρήσει στον υπολογισμό του για τα υπάρχοντα πλοία, κάτι το οποίο στρεβλώνει πλήρως τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα πλοία
  5. Έχει ακόμη πολύ δρόμο μέχρι την οριστικοποίησή του (λεπτομέρειες και συντελεστές για τον υπολογισμό του) και οδηγίες που εκκρεμούν για το πώς ακριβώς θα γίνονται τα sea trials για την επιβεβαίωσή του

Το ShipEnergyEfficiencyManagementPlan (SEEMP) το οποίο

  1. Περιλαμβάνει Βέλτιστες Πρακτικές για κάθε πλοίο χωρίς ελάχιστα προαπαιτούμενα και σε εθελοντική βάση
  2. Είναι ένα εργαλείο ενεργειακής διαχείρισης, θα χρησιμοποιηθεί ως τέτοιο ;
  3. Δεν χρειάζεται πιστοποίηση βάση IMO, θα το σεβαστούν αυτό οι σημαίες και οι νηογνώμονες όσο πλησιάζει η ώρα εφαρμογής ;

Το EnergyEfficiencyOperationalindicator (EEOI) το οποίο

  1. Περιλαμβάνεται μέσα στο SEEMP και η καταγραφή του είναι προαιρετική, θα μείνει έτσι ή θα χρησιμοποιηθεί ως δείκτης από την αγορά ;
  2. Θα χρησιμοποιηθεί ως μέτρο επιβολής κυρώσεων σε όσους ενδεχομένως είναι πάνω από το μέσο όρο για κάθε τύπο πλοίου ;
  3. Στην περίπτωση υποχρεωτικής καταγραφής και παρακολούθησης ποιος θα βεβαιώσει τα καταναλωθέντα καύσιμα και τα μίλια των ταξιδίων, διότι χωρίς επιβεβαίωση ο καθένας μπορεί να κατεβάζει τα νούμερα από το κεφάλι του !

Τα Μέτρα παρέμβασης στην Αγορά :

  1. Ποιο από αυτά θα επικρατήσει, με τι όρους και τι χρονοδιάγραμμα ;
  2. Είναι ξεκάθαρο ότι το μόνο μέτρο που ΔΕΝ θα αλλοιώσει τον ανταγωνισμό και είναι συμβατό με το χαρακτήρα της αγοράς είναι η επιβολή φόρου στα καύσιμα. Πως Θα μπορούσε να εφαρμοσθεί μιας και δεν υπάρχει αρχή που θα βεβαιώσει ότι έχουν καταναλωθεί συγκεκριμένες ποσότητες καυσίμων, έχει πληρωθεί ο φόρος και έχουν τα χρήματα αυτά φθάσει στην αρμόδια αρχή ;
  3. Αν επιβληθεί κάποιου είδους Emissions Trading Scheme ποιά θα είναι η αντίδραση της αγοράς ;

Όπως γίνεται αντιληπτό οι προκλήσεις είναι πολλές μπροστά μας και η βιομηχανία συνολικά βρίσκεται σε πυρετώδεις διαβουλεύσεις για τον καθορισμό της στάσης της απέναντι στα μέτρα τα οποία συζητούνται ή έχουν αποφασιστεί να μπουν σε εφαρμογή.

Στην προσπάθεια συμβολής μας στην διερεύνηση κοινών πολιτικών σχεδιάζουμε το Safety4Sea Energy Efficiency Forum στο Ευγενίδειο την Πέμπτη 8 Μαρτίου του 2012 (Συμμετοχή δωρεάν, λεπτομέρειες στο www.safety4sea.com ).  Θα θέλαμε να σας καλέσουμε να μοιραστείτε τις απόψεις σας μαζί μας και να συζητήσουμε τα θέματα αυτά αλλά και πολλά ακόμη τα οποία θα έχουν προκύψει από τη MEPC 63 (27/2 – 2/3/2012).

Η ξέρα είναι αχαρτογράφητη λοιπόν αλλά είναι στο χέρι μας να την αποφύγουμε !

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.