Η απάντηση στην Τρόικα για τη λαθρομετανάστευση

Η απάντηση στην Τρόικα για τη λαθρομετανάστευση

0
Η απάντηση στην Τρόικα για τη λαθρομετανάστευση

Την αντίθεση του στην απαίτηση της Tρόικας να μην γίνουν προσλήψεις στα σώματα ασφαλείας, εξέφρασε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής, τονίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης των δυνάμεων του λιμενικού και της αστυνομίας στα χερσαία και θαλάσσια σύνορα της χώρας για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή ΛΑ.Ο.Σ. Αλέξανδρου Χρυσανθακόπουλου, στη Βουλή Από την πλευρά του, ο βουλευτής, καταλόγισε στο υπουργείο ατολμία και έλλειψη πολιτικής βούλησης, ενώ υποστήριξε ότι η εγκληματικότητα στη χώρα μας διογκώνεται, το παρεμπόριο ανθεί, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει έσοδα ύψους πολλών εκατομμυρίων και ο βασικός

Η απάντηση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη είναι η παρακάτω:

«Το θέμα που θίγετε και εσείς και ο πρόεδρος του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού ο κ. Καρατζαφέρης, με την ερώτησή σας, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση  να είναι πεδίο κομματικών αντιπαραθέσεων. Είναι ένα θέμα εθνικής σημασίας και πιστεύω ότι όλοι αναγνωρίζουμε τις αιτίες του. Αιτίες, τις οποίες δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω. Παντελής απουσία εθνικής στρατηγικής στα θέματα μετανάστευσης,  παντελής απουσία στρατηγικής παροχής ασύλου, συνεχής επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης στις χώρες προέλευσης των αλλοδαπών και έλλειψη υποδομών για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών.

Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι το 2010 όταν ανέλαβα το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη βρήκαμε να λιμνάζουν στο Υπουργείο 48.000 αιτήματα χορήγησης ασύλου, τα οποία πήγαιναν έως και 10 χρόνια πίσω. Αυτό σημαίνει ότι 48.000 αλλοδαποί κυκλοφορούσαν ελεύθερα, αναμένοντας την εξέταση του αιτήματός τους.

Παρά τις δυσκολίες, δεν αφήσαμε το πρόβλημα κάτω από το χαλί. Νομοθετήσαμε για τη σύσταση επιτροπών που έχουν στελεχωθεί ήδη και λειτουργούν 10 πρωτοβάθμιες και 10 δευτεροβάθμιες επιτροπές, οι οποίες έχουν εξετάσει ήδη πάνω από 17.000 αιτήματα.

Δηλαδή σχεδόν το 1/3 των εκκρεμουσών επί 10 χρόνια υποθέσεων, διεκπεραιώθηκε σε λίγους μόλις μήνες. Αναμένεται δε από τα μέσα Φεβρουαρίου, τις επόμενες μέρες,  να λειτουργήσουν ακόμη 10 πρωτοβάθμιες επιτροπές, οι οποίες τώρα στελεχώνονται και θα επιταχύνουν ως εκ τούτου την εξέταση των υποθέσεων.

Όμως, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ούτε μια στιγμή ότι ξεκινήσαμε κυριολεκτικά από το μηδέν. Και αρχίσαμε από τη δημιουργία εκ του μηδενός νομοθετικού πλαισίου και κατόπιν την προσπάθεια να λειτουργήσουν οι δομές σε εξαιρετικά αντίξοες δημοσιονομικές συνθήκες.

Οφείλω δε να σας πω ότι η πρώτη πράξη που υπέγραψα ως Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ήταν το Προεδρικό Διάταγμα 114/2010 που έχει να κάνει με τη θεσμοθέτηση της ενιαίας διαδικασίας απονομής καθεστώτος διεθνούς προστασίας.

Αλλά και όλες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες μας που ακολούθησαν, έχουν άμεση σχέση με τις νέες δομές για το σύστημα ασύλου, τα κέντρα πρώτης υποδοχής και την ενίσχυση των δράσεων της αστυνομίας και του λιμενικού σώματος είτε στα χερσαία σύνορα, είτε στα θαλάσσια σύνορα, είτε στα αστικά κέντρα.

Ακολούθως, έχουμε επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου έτσι  ώστε να λειτουργήσουν τα πρώτα 14 Κέντρα Πρώτης Υποδοχής όπου θα κρατούνται οι παρανόμως εισερχόμενοι και οι προς απέλαση αλλοδαποί. Η Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα έχουν προβεί το 2011 σε πάνω από 100.000 συλλήψεις παράνομων αλλοδαπών. Και θα μπορούσαν να προβούν σε ακόμη περισσότερες συλλήψεις. Όμως, οι άνθρωποι αυτοί πρέπει κάπου να κρατούνται και να διαβιούν αξιοπρεπώς έως ότου είτε λάβουν διεθνή προστασία αν τη δικαιούνται, είτε δεν τη λάβουν οπότε θα πρέπει να οδηγηθούν σε απέλαση.

Όσον αφορά το επιχειρησιακό επίπεδο, για πρώτη φορά εκπονήθηκε και εφαρμόζεται ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των συνόρων, το οποίο έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο δράσης. Έχουμε μάλιστα εξασφαλίσει και τη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι για το 2012 έχουν εξασφαλισθεί 42 εκατ. ευρώ τα οποία θα διατεθούν για προμήθειες σύγχρονου εξοπλισμού τεχνικών μέσων και πλοίων του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής. Με αυτά θα βελτιωθεί κατά πολύ η δυνατότητα των εθνικών αρχών να επεμβαίνουν έγκαιρα και αποτελεσματικά. Παραδείγματος χάριν, το σύστημα θερμικών καμερών, το οποίο δίνει άμεσα εικόνα στο κέντρο επιχειρήσεων, το οποίο είναι ήδη έτοιμο, ολοκληρώθηκε πριν από μερικές εβδομάδες και τις επόμενες μέρες πρόκειται να το εγκαινιάσουμε και επισήμως.

Έτσι, εντοπίζεται το πρόβλημα σε χρόνο μηδέν και ξεκινούν οι αρχές άμεσα τη δράση τους, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα θέτοντας προ των ευθυνών τους και τις τουρκικές αρχές.

Αυτά τα συστήματα συνδυάζονται με το αποτρεπτικό εμπόδιο του φράκτη στον Έβρο, που αναμένεται εντός 5 μηνών να είναι έτοιμο, καθώς μόλις τις προηγούμενες μέρες υπεγράφη η σχετική σύμβαση.

Εξυπακούεται ότι δεν έχουμε κανένα μαγικό ραβδί για να εξαφανίσουμε τους πληθυσμούς που εισέρχονταν επί χρόνια μαζικά και ανεξέλεγκτα στην Ελλάδα. Και όποιος ισχυρίζεται ότι έχει μαγικές λύσεις, πολύ απλά ψεύδεται. Και όχι μόνο ψεύδεται, αλλά εμπαίζει τους πολίτες και προσπαθεί να εκμεταλλευτεί για πολιτικούς λόγους τις αγωνίες τους και την καθημερινότητα τους. Έναν αριθμό θα σας δώσω μόνο. 25.000 απελάσεις. Έχετε δει πουθενά αλλού σε καμιά άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 25.000 απελάσεις μεταναστών, όσο μεγάλη χώρα κι αν είναι κι όσες  δυνατότητες κι υποδομές κι αν έχει; Και πολύ περισσότερο όταν την ίδια ακριβώς περίοδο που κάνουμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, την ίδια περίοδο, η χώρα μας βρίσκεται στη μέγγενη της δημοσιονομικής πίεσης της δημοσιονομικής σταθερότητας και των ασφυκτικών ελέγχων της τρόικα. Δύο παραδείγματα και τελειώνω. Τη στιγμή που έχοντας την υποχρέωση μας εκ του Σένγκεν, που έχοντας την υποχρέωση μας εκ του εθνικού προγράμματος δράσης για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης προς στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κρινόμεθα για αυτό χρειαζόμαστε να ενισχύσουμε τις δυνάμεις του Λιμενικού Σώματος -Ελληνικής Ακτοφυλακής για να μπορούν να συνεργάζονται καλύτερα με τον Frontex και της αστυνομίας για τη φύλαξη των χερσαίων συνόρων την ίδια στιγμή η τρόικα ζητά 70% μείωση των εισακτέων στις σχολές με βάση την εισαγωγή του 2010. Το 2010 όμως το Λιμενικό για παράδειγμα υπήρχαν μηδέν προσλήψεις. Μπορείτε εσείς να μου κάνετε το λογαριασμό να μου πείτε πόσο είναι η μείωση του 70% του μηδέν; Και την ίδια στιγμή η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ασκεί κριτική γιατί ακόμα δεν έχουμε ενισχύσει τις δυνάμεις μας στα θαλάσσια και τα χερσαία σύνορα. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και με τις τρεις νέες υπηρεσίες που νομοθετήσαμε πριν από λίγους μήνες εδώ στη Βουλή. Τις υπηρεσίες Ασύλου, Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και την Αρχή Προσφυγών. Την ίδια στιγμή που πρέπει να τις στελεχώσουμε και μας ασκούν κριτική γιατί δεν τις έχουμε στελεχώσει….ο Γερμανός υπουργός τις προηγούμενες μέρες είχε βγει από τη Δανία για να κάνει δηλώσεις εναντίον της χώρας μας γιατί λέει δεν είμαστε ικανοί να συγκροτήσουμε μια υπηρεσία ασύλου. Την ίδια στιγμή όμως και πάλι η τρόικα επιβάλλει τι; Επιβάλλει την απαγόρευση των προσλήψεων, τον περιορισμό όσο το δυνατόν πιο κάτω, πιο χαμηλά των προσλήψεων με αποτέλεσμα στην πρώτη χρονιά, την ημερομηνία της 26ης Ιανουαρίου που είχαμε την προθεσμία για την ενεργοποίηση της Υπηρεσίας Ασύλου να μην είμαστε έτοιμοι. Παρά το γεγονός ότι όλες οι υπηρεσίες του υπουργείου κάνουν πραγματικά υπεράνθρωπες προσπάθειες 

Αυτά που διαθέτουμε σήμερα η Κυβέρνηση και ελπίζω το σύνολο του πολιτικού κόσμου είναι η πολιτική βούληση και η αποφασιστικότητα. Εκείνο που μπορούμε να δεσμευτούμε εμείς και εγώ προσωπικά είναι η σκληρή δουλειά. Το αποτέλεσμα θα έρθει».

Δευτερολογία

Είμαι βέβαιος κύριε κοινοβουλευτικέ εκπρόσωπε, ότι συμμερίζεστε τις αξίες της δημοκρατίας και ιδιαίτερα της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας που επιβάλλει στην κυβέρνηση να εφαρμόζει τις αποφάσεις του κοινοβουλίου. Το λέω αυτό γιατί κατάλαβα από διάφορες πλευρές της τοποθέτησής σας ότι έχετε διαφορετική αντίληψη, έχοντας την αίσθηση ότι η κυβέρνηση λειτουργεί με βάση τις κομματικές προσεγγίσεις εκείνων που συμμετέχουν. Δεν έχετε δίκιο. Γιατί προφανώς είναι εκτός κανόνων της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Και παρακαλώ το Λαϊκό Ορθόδοξο Συναγερμό να το ξανασκεφτεί εάν αυτή είναι η επίσημη και οριστική προσέγγισή του.

Είμαι επίσης βέβαιος ότι ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ συναισθάνεται και αναγνωρίζει τις υποχρεώσεις της χώρας σε σχέση με τις ευρωπαϊκές συνθήκες, την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε σχέση με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών και κυρίως στα ζητήματα, όπου η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, δηλαδή τις αρχές της δημοκρατίας και του σεβασμού των δικαιωμάτων του ανθρώπου.

Όσον αφορά το Δουβλίνο 2, την πρώτη εβδομάδα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου ως υπουργός Προστασίας του Πολίτη, , δέχθηκα, εδώ στην Αθήνα, την επίσκεψη της κυρίας Μάλμστρομ, της αρμόδιας Επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και της κατέστησα σαφές ότι παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα  είχε ψηφίσει το Δουβλίνο 2 κατά τη διαδικασία έγκρισής του στο Συμβούλιο Υπουργών το 2002, σήμερα ζητάει την αναθεώρησή του. Από την πρώτη εβδομάδα που ανέλαβα και έκτοτε στα Συμβούλια Υπουργών δεν υπάρχει καμία συνεδρίαση, όλους αυτούς τους 17 μήνες, όσο βρίσκομαι εγώ σε αυτή τη θέση, που να μην έχω θέσει αυτό το ζήτημα. Στην αρχή ήμουν εγώ μόνος μου και η αρμόδια Επίτροπος, που υποστηρίζαμε αυτή τη θέση. Σήμερα έχουμε φτάσει στις περίπου δέκα χώρες οι οποίες αναγνωρίζουν την ανάγκη για την αναθεώρηση του Δουβλίνο 2. Αλλά μέχρι τις 27 χώρες, έχουμε δρόμο ακόμα. Κι εδώ, δυστυχώς, δεν υπάρχει βέτο. Δεν υπάρχει η δυνατότητα της χρήσης του δικαιώματος της αρνησικυρίας  στα ζητήματα που αφορούν τον τρίτο πυλώνα της Ε.Ε, δηλαδή στα ζητήματα δικαιοσύνης και συνεργασίας.

Επειδή όμως όλοι αναγνωρίζουν το θέμα το οποίο η ελληνική κυβέρνηση έθεσε στην Ευρωπαϊκή Ένωση , ότι δηλαδή η υπόθεση της αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης δεν είναι ελληνικό ζήτημα , αλλά είναι ένα ευρωπαϊκό θέμα, συμφώνησαν και δέχτηκαν να έρθει η Ευρώπη στα σύνορά μας. Δηλαδή, ο Οργανισμός FRONTEX , που μαζί με τις ελληνικές δυνάμεις, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή και την Ελληνική Αστυνομία, δίνουν τη μάχη ακριβώς για να μπορέσουν να μειώσουν το κύμα αυτό των παράνομων μεταναστών. Και το μειώσαμε. Το μειώσαμε σημαντικά στην περίοδο των μεγάλων κοινωνικών και πολιτικών εκρήξεων της Μέσης Ανατολής.

Επιπλέον, ενισχύσαμε τη συνεργασία μας με την Τουρκία. Εγώ, δεν έχω υπόψη μου το περιστατικό στο οποίο αναφερθήκατε. Εκείνο το οποίο μπορώ να σας πω μόνο είναι ότι στο παρελθόν, και μάλιστα στο απώτερο παρελθόν, πριν από περίπου δώδεκα χρόνια, υπήρξαν ίσως τέτοιες ενδείξεις. Όμως, στην παρούσα φάση εκείνο που μπορώ να εγγυηθώ είναι ότι η συνεργασία μας με τις τουρκικές αρχές και ιδιαίτερα η δική μου συνεργασία με τον Τούρκο ομόλογό μου είναι εξαιρετική όσον αφορά την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης μεταναστών.

Όσον αφορά τις ποινές, στις οποίες αναφερθήκατε για τους διακινητές, θέλω να σας πω ότι εγώ προσωπικά έχω εκφράσει τις επιφυλάξεις μου, για το θέμα το οποίο θίξατε εσείς,  προς τον συνάδελφό μου, Υπουργό Δικαιοσύνης. Ωστόσο, όπως γνωρίζετε, η κυβέρνηση δρα συλλογικά και οι υπουργοί έχουν τη νομοθετική πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση της οριστικής τους εισήγησης προς το κοινοβούλιο. Το κοινοβούλιο όμως,  είναι εκείνο το οποίο ψηφίζει , λαμβάνει την τελική θέση και νομοθετεί.

Τέλος, κύριε Πρόεδρε, θέλω να διαβεβαιώσω τον κύριο συνάδελφο όπως και τον Πρόεδρο του ΛΑ.Ο.Σ κ. Καρατζαφέρη, όπως και το κόμμα σας, ότι η ελληνική κυβέρνηση , η κυβέρνηση του Λουκά Παπαδήμου, δίνει τη μάχη της έχοντας ως εθνική προτεραιότητα το θέμα της αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης, με όλες τις επιπτώσεις στις οποίες αναφερθήκατε εσείς.

Αλλά, από την άλλη πλευρά, εκείνο το οποίο έχω την υποχρέωση να επισημαίνω είναι ότι η αποτελεσματικότητα όσον αφορά την αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης έχει δύο βασικές προϋποθέσεις. Πρώτον, κέντρα υποδοχής και κράτησης και δεύτερον, αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών ασύλου. Χωρίς αυτές τις δύο προϋποθέσεις, ποτέ δεν θα μπορέσουμε να έχουμε αποτέλεσμα τέτοιο που να μην δημιουργεί προβλήματα στη χώρα,  στο διεθνές της κύρος , και κυρίως να μην κινδυνεύουμε είτε με αποβολή από το Σένγκεν είτε με καταδίκες από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια».