Η απουσία δράσης και η άκαμπτη ιδεολογία προκάλεσαν την κατάρρευση της παγκόσμιας...

Η απουσία δράσης και η άκαμπτη ιδεολογία προκάλεσαν την κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης

0
Η απουσία δράσης και η άκαμπτη ιδεολογία προκάλεσαν την κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης

Του Γ. Λογοθέτη, Finance & Research George Moundreas Comp. S.A,

Για άλλη μία φορά, όλες οι τελευταίες δηλώσεις από κορυφαίους οικονομολόγους και οργανισμούς σχετικά με την οικονομική πολιτική αντιμετώπισης της Ευρωπαϊκής κρίσης περιγράφονται με τον ιδανικότερο τρόπο στο σοφό Ελληνικό γνωμικό «Ή στραβός είναι ο γιαλός η στραβά αρμενίζουμε». Η Lagarde του ΔΝΤ, είπε ότι η απουσία δράσης και η άκαμπτη ιδεολογία συνδυάστηκαν για να προκαλέσουν κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης, ο κορυφαίος οικονομολόγος της HSBC, Stephen King, ότι η επιβολή λιτότητας έφερε δυσανάλογα αρνητικά αποτελέσματα δημιουργώντας τάσεις ύφεσης ενώ η Nomura δήλωσε ότι η λιτότητα δεν είναι το γιατρικό φωτογραφίζοντας ταυτόχρονα τους πολιτικούς και τη Γερμανία σαν υπεύθυνους. 

Φυσικά, το αξιοπερίεργο είναι ότι τα ανωτέρω επιβεβαίωσε και η Merkel σε πρόσφατη συνέντευξη της όπου παραδέχτηκε ότι έχει αμφιβολίες για τη στρατηγική που η ίδια προώθησε τονίζοντας ότι η Ευρώπη χρειάζεται μεγαλύτερη ανάπτυξη και περισσότερες θέσεις εργασίας.    

Δεν θα μπορούσαν φυσικά να λείψουν και οι υποβαθμίσεις, όπου αυτή τη φορά η Fitch έβαλε στο στόχαστρο την Ιταλία, Ισπανία, Κύπρο, Βέλγιο και Σλοβενία ενώ η S&P υποβάθμισε 4 Γαλλικές τράπεζες. 

Ταυτόχρονα, στο φως ήρθαν οι επιστολές από τον Ευρωπαίο επίτροπο Olli Rehn προς το Βέλγιο, Κύπρο, Μάλτα, Ουγγαρία και την Πολωνία ότι αν δεν λάβουν μέτρα θα βρεθούν εκτός δημοσιονομικών στόχων και θα τους επιβληθούν πρόστιμα.   

Ο σύνθετος δείκτης PMI της Ευρωζώνης ενισχύθηκε στις 50.4 μονάδες τον Ιανουάριο από τις 48,3 του προηγούμενου μήνα. 

Η αύξηση όμως αυτή προήλθε από την αυξημένη επιχειρηματική δραστηριότητα της Γερμανίας ενώ στις υπόλοιπες χώρες συνέχισε να συρρικνώνεται. 

Στον αντίλογο όμως η Γερμανική στατιστική υπηρεσία ανακοίνωσε ότι η οικονομία της χώρας συρρικνώθηκε περίπου 0,25% στο 4ο τρίμηνο σε σχέση με το τρίτο, διακόπτοντας 2 διαδοχικά έτη ανάπτυξης, και πως η οικονομία θα κινηθεί πλαγίως τους προσεχείς μήνες. 

Στη Γαλλία υπήρξε έκρηξη της ανεργίας το 2011, στους 2.870.000 το Δεκέμβριο, αύξηση 5,6% από τον ίδιο μήνα του 2010.

Στη Βρετανία, ενώ το χρέος έφτασε στο ιστορικό υψηλό του 1 τρις. στερλίνες η δημοσιονομική κατάσταση είναι βελτιωμένη χάρη στην αύξηση των φορολογικών εσόδων και τη μείωση των δαπανών, αλλά το ΑΕΠ συρρικνώθηκε 0,2% το τελευταίο 3μηνο του 2011 καταλήγοντας στον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης του 0,9%. για όλο το 2011.  Στις ΗΠΑ, τα επιτόκια διατηρήθηκαν αμετάβλητα και ενώ ο δείκτης δραστηριότητας της Chicago FED το Δεκέμβριο έφτασε σε υψηλό 5 μηνών, στο 0,17, τα προσύμφωνα πώλησης κατοικιών είχαν πτώση 3,5% ενώ ο αριθμός των αιτήσεων για επίδομα ανεργίας αυξήθηκε κατά 21,000. 

Η Ιαπωνία, για πρώτη φορά από το 1980 ανακοίνωσε αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο ενώ μειωμένες είναι οι προοπτικές ανάπτυξης της για το 2012 στο 2%.  Η Νότιος Κορέα αναπτύχθηκε με το χαμηλότερο ρυθμό της 2ετίας στο 4ο τρίμηνο δηλαδή 0,4% σχεδόν το μισό από το ποσοστό που περίμεναν οι αναλυτές.

Το ΔΝΤ μείωσε δραστικά την παγκόσμια ανάπτυξη για το 2012 από 4% σε 3,3% λόγω της πτωτικής αναθεώρησης των οικονομιών διαφόρων χωρών όπως για την Κίνα σε 8,2%, της Ινδίας στο 7%, της Ιαπωνίας στο 1,7% και για την Ευρωζώνη από ανάπτυξη 1,1% για το 2012 τώρα προβλέπει ελαφριά ύφεση 0,5%. 

Τα μάτια όλων είναι στραμμένα στη σταθερά πτωτική πορεία του BDI, ο οποίος είναι πολύ κοντά στο να σπάσει το φράγμα των 700 μονάδων παρασύροντας σε χαμηλά σημεία τα έσοδα των πλοίων όπου σε αρκετές περιπτώσεις δεν καλύπτουν τα ημερήσια έξοδα τους κατά πόσο δε αν υπάρχει και κόστος χρηματοδότησης.

Η κατάσταση της αγοράς σήμερα, θυμίζει έντονα τις ημέρες που ζήσαμε τα τέλη του 2008 μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers, όπου υπήρχε έλλειψη χρηματοδότησης, χαμηλά ημερήσια έσοδα, υψηλά ημερήσια έξοδα, σημαντική προσφορά τονάζ και μειωμένους ρυθμούς ανάπτυξης παγκοσμίως.

Όλο και πιο πολλοί αναλυτές προτείνουν στους πλοιοκτήτες να δέσουν μερικά πλοία σε κατάσταση «Warm Lay Ups» ώστε να μπορούν τα πλοία να επιστρέψουν γρήγορα στην αγορά εν αντιθέσει με τον πλήρη παροπλισμό όπου ένα πλοίο χρειάζεται αρκετά μεγαλύτερο διάστημα για να επαναδραστηριοποιηθεί. 

Θεωρούν ότι με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει κάποια ισορροπία στην αγορά.   

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στην πραγματική οικονομία είναι και η μείωση της κατανάλωσης η οποία αντικατοπτρίζεται από τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία επί το πλείστον μεταφέρουν καταναλωτικά προϊόντα. 

Ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι δεμένα σήμερα ανέρχεται στα 268, μεταφορικής δυνατότητας 676,000 TEU, όταν στις αρχές Δεκεμβρίου ήταν στα 210 μεταφορικής δυνατότητας 526,000 TEU. 

Αξίζει να αναφέρουμε τη δήλωση του Bjorn Vang Jensen, αντιπροέδρου της Electorlux, Singapore, η οποία είναι υπεύθυνη για 150.000 μεταφορές το χρόνο, ότι η ταχύτητα σε μερικά από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πλησιάζει αυτή των παλαιών ιστιοφόρων!!!

Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στον τομέα όμως των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.  Η χαμηλή ζήτηση φορτίων από την Κίνα, λόγω των εορταστικών εκδηλώσεων, η αύξηση του τονάζ αλλά και οι άσχημες καιρικές συνθήκες στην Αυστραλία έχουν επιδεινώσει τη ναυλαγορά.

Ταυτόχρονα, τα αποθέματα της Κίνας σε Iron Ore, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, είναι σε επίπεδα ρεκόρ, περίπου στους 98,4 εκ. τόνους όταν το προηγούμενο ρεκόρ ήτανε τον περασμένο Νοέμβριο στους 98,1 εκ. τόνους. 

Εκτιμάται όμως ότι θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης από την Κίνα σε Thermal Coal, λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών και της αυξημένης παραγωγής ηλεκτρισμού, παρά το γεγονός ότι τα αποθέματα είναι επίσης υψηλά.

Ενδεχομένως κάποια ελπιδοφόρα μηνύματα που προέρχονται από την αγορά των Grain και Coal να αντισταθμίσουν την ανωτέρω μείωση σε Iron Ore ώστε να ισορροπήσει η ναυλαγορά, ανάλογα βέβαια με την πορεία του ισοζυγίου μεταξύ αύξησης τονάζ και διαλύσεων.           

Με υποτονικούς ρυθμούς κινήθηκε και η προηγούμενη εβδομάδα στις αγοραπωλησίες καθώς η συνεχόμενη πτώση της ναυλαγοράς, η έλλειψη χρηματοδότησης και οι αργίες στην Κίνα δεν ευνόησαν τις οποιεσδήποτε πράξεις.  Γεγονός είναι ότι οι τιμές γενικότερα είναι μειωμένες και υπάρχουν ευκαιρίες αλλά δεδομένων των οικονομικών εξελίξεων και την προσφορά νέου τονάζ, δημιουργεί προσδοκίες για περεταίρω πτώση των τιμών το οποίο βάζει κάποιους αγοραστές σε στάση αναμονής. 

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

To Panamax «SD VICTORY» 69.585 DWT (1986 – Hashihama) πουλήθηκε στα $ 5.1 εκ. όταν το «ASD EPOS» 68.634 DWT (1987 – Sumitomo) πουλήθηκε πριν μία εβδομάδα στα $ 5,7 εκ..  

Στα Handysize, το «INVIKEN» 30.070 DWT (1986 – Olaveaga) πουλήθηκε στα $ 3,9 εκ., και το «OLYMPIC MELODY» 29.641 DWT (1984 – NKK) μαζί με το «CALLIROE PATRONICOLA» 29.609 DWT (1985 – NKK) πουλήθηκαν en-block στα $ 10,2 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα Handy το «NAUTICA MUAR» 39.768 DWT (1992 – Galatz) πουλήθηκε στα $ 5 εκ.

Στα Chemicals, το «CHEMICAL STAR» 12.716 DWT (2000 – Asakawa) έκλεισε στα $ 8 εκ.  

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η τελευταία εβδομάδα του μήνα κινήθηκε αρκετά ικανοποιητικά αν λάβουμε υπόψη ότι η Κίνα δεν συμμετείχε καθώς βρισκότανε σε εορταστική περίοδο για το Νέο Έτος.

Το Μπαγκλαντές ενώ λειτουργεί κανονικά συνεχίζει να αντιμετωπίζει τα γνωστά προβλήματα με την πρόσθετη επιβάρυνση φόρου του 5%, την αστάθεια του νομίσματος και την έλλειψη χρηματοδότησης από τις τράπεζες. 

Η Ινδία έχει μπει δυναμικά πάλι στο παιχνίδι προσφέροντας ελκυστικές τιμές και σε μερικές περιπτώσεις για πλοία ξηρού φορτίου με καλό specification και ανταλλακτικά έφτασε να προσφέρει και $ 500/τόνο. 

Αντίστοιχα και το Πακιστάν όπου για να μπορεί να ανταγωνιστεί την Ινδία ανέβασε και αυτό τις τιμές και μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις εκτιμάται ότι πρόσφερε τιμές που δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή αγορά.    

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 914,541 DWT εκ των οποίων περίπου το 55% (495,553 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 40% (372,746 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 5% (46,262 DWT) Containers και MPP’s.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:

Ινδία: Από $ 485 – $ 505 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Πακιστάν: Από $ 475 – $ 500 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Μπαγκλαντές: Από $ 470 – $ 495 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα .

Κίνα: Από $ 420 – $ 440 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.