Τα χαρακτηριστικά της κυβέρνησης Παπαδήμου

Τα χαρακτηριστικά της κυβέρνησης Παπαδήμου

10
Τα χαρακτηριστικά της κυβέρνησης Παπαδήμου

Σημεία από τη ομιλία του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή, στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, για χαρακτηριστικά κυβέρνησης Παπαδήμου, πολιτική εκμετάλλευση μεταναστών, χρηματοδότηση φράχτη, απορρόφηση κονδυλίων, προσλήψεις ΕΥΠ, μετεγκατάσταση υπηρεσιών πρώην ΥΕΝ κατά τη δεύτερη ανάγνωση, του Σχεδίου Νόμου «Προσαρμογή στις διατάξεις της οδηγίας 2009/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009 για τον καθορισμό των θεμελιωδών αρχών που διέπουν τη διερεύνηση των ατυχημάτων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και για την τροποποίηση της οδηγίας 1999/35/ΕΚ του Συμβουλίου και της οδηγίας 2002/59/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Ενσωμάτωση ρυθμίσεων, μέτρα εφαρμογής και άλλες διατάξεις»

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους συναδέλφους, που έκαναν εποικοδομητικές παρατηρήσεις επί του Νομοσχεδίου. Ιδιαίτερα μάλιστα, τους εισηγητές οι οποίοι πράγματι είχαν εμπεριστατωμένες και τεκμηριωμένες προσεγγίσεις. Όλες αυτές τις έχω καταγράψει και εγώ και οι συνεργάτες μου. Σε όσες δεν δώσω απάντηση σήμερα,  υπόσχομαι να τις εξετάσουμε προκειμένου να επανέλθουμε στην Ολομέλεια.

Επιτρέψτε μου όμως, κ. Πρόεδρε να κάνω ορισμένα πολιτικά σχόλια γιατί νομίζω ότι δεν μπορούν να μένουν αναπάντητα. Δεν ήταν στην πρόθεσή μου. Και  κυρίως δεν ήταν στην πρόθεσή μου, να συζητήσω τα χαρακτηριστικά αυτής της κυβέρνησης. Όμως, η παρέμβαση του κ. Νάκου, όχι μόνο επί  της ουσίας αλλά και για το ύφος, το οποίο ήταν εξαιρετικά επιθετικό και δεν αντιλαμβάνομαι για ποιο λόγο είναι επιθετικό, τόσο προς την κυβέρνηση  όσο και προς εμένα προσωπικά, με εκπλήσσει. Λοιπόν, αυτή η κυβέρνηση,  είναι κυβέρνηση εθνικής συνεννόησης και συνεργασίας.  Είναι κυβέρνηση που στηρίζεται στην κυβερνητική πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ  με  διευρυμένη πολιτική βάση και την υποστήριξη των Κοινοβουλευτικών δυνάμεων της Ν.Δ και του ΛΑ.Ο.Σ . Είναι  κυβέρνηση για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της χώρας μας, στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου η χώρα μας να εξέλθει από την κρίση.  Είναι κυβέρνηση η οποία πράγματι δίνει μια απάντηση  σε όσους επικρίνουν και αμφισβητούν την Ελλάδα. Και κυρίως αμφισβητούν την αξιοπιστία μας για το εάν και κατά πόσο  θα συνεχίσουμε να τηρούμε τις δεσμεύσεις τις οποίες αναλάβαμε  όσον αφορά στον οικονομικό τομέα. 

Έχω την αίσθηση όμως, ότι κανείς δεν έχει αντιληφθεί αυτό το οποίο είπατε κ. Νάκο ,ότι αυτή η κυβέρνηση σημαίνει τερματισμό της εφαρμογής των δεσμεύσεων της χώρας μας στους υπόλοιπους τομείς και κυρίως στην υλοποίηση των νόμων που η ίδια η Βουλή έχει ψηφίσει. Θα ήταν εξάλλου και παράδοξο, δεδομένου ότι  θα ήταν σα να θα υπήρχε ένα κενό τριών, τεσσάρων, πέντε μηνών όσων χρειαστούν μέχρι τις εκλογές,  όπου οι νόμοι παγώνουν, δεν εφαρμόζονται. Αυτό ακριβώς είπατε. Και θα μου επιτρέψτε μου να σας εξηγήσω και να φωτίσω αυτά τα λόγια σας,  από την πλευρά που εγώ τα κατανόησα.  Αν τα έχω κατανοήσει διαφορετικά θα το δούμε. Λοιπόν, στην προκειμένη περίπτωση τι μας είπατε;

Ακούω, λοιπόν, «να μην φέρνουμε καινούργιους νόμους και να μην κάνουμε προσλήψεις», προσθέτει ο κ. Νάκος.  Τι σημαίνει να μην κάνουμε προσλήψεις; Είναι καινούργιες αποφάσεις για προσλήψεις; Δεν είναι υλοποίηση των προσλήψεων που έχουν  ήδη  αποφασιστεί και έχουν εγκριθεί από τον  Προϋπολογισμό του 2011; Εφαρμογή των νόμων και των διατάξεων αλλά και του νομοθετικού πλαισίου, αλλά και του δημοσιονομικού πλαισίου  του 2011 κάνουμε. Δεν καταλαβαίνω ποιο ακριβώς είναι το θέμα σας; Και δεν καταλαβαίνω σε τι αναφέρεστε; Αναφέρεστε σε έναν αριθμό προφανώς για τη δημιουργία εντυπώσεων. Θα πάρετε λέει 1.500 άτομα. Ποιοι είναι οι 1.500;  Ποιος είναι ο καινούργιος διαγωνισμός 1.500 ατόμων; Εμείς δεν γνωρίζουμε κανένα νούμερο 1.500.  Γνωρίζουμε ότι σε εκκρεμότητα μπροστά μας, είναι ο διαγωνισμός,  που έχει ολοκληρωθεί,  των 1.200 ειδικών φρουρών στην Αστυνομία και ο διαγωνισμός των 587  στο Λιμενικό, ο οποίος  έχει ολοκληρωθεί και έχουν τελειώσει και οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ εδώ και μία εβδομάδα και οι επιτυχόντες κατατάσσονται την επόμενη εβδομάδα.  Είναι και οι διαδικασίες των 5ετών του Πυροσβεστικού Σώματος  που επίσης έχουν ολοκληρωθεί κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας και των δημοσιονομικών προβλέψεων του 2011. Καθώς και των Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος, του οποίου ο διαγωνισμός ξεκίνησε τώρα,  πάλι  κατ΄ εφαρμογή του νόμου που έχουμε ήδη   ψηφίσει. Δεν αντιλαμβάνομαι σε τι αναφέρεστε ακριβώς. 

Δεύτερον, υπάρχει μια απίστευτη σύγχυση, γύρω από τα ζητήματα που αφορούν τους μετανάστες. Γίνεται μια  απίστευτη πολιτική εκμετάλλευση από πολλές πλευρές -δεν εννοώ εσάς – εννοώ από πολλές πλευρές  όμως, και αυτό είναι προφανές. Και όχι μόνο  αυτό,  αλλά υπάρχει και μια θα έλεγα  επιπόλαιη αντιμετώπιση  και από την πλευρά των Μ.Μ.Ε. για ένα θέμα, για το οποίο όπως έχω τονίσει επανειλημμένως εδώ στη Βουλή και θα συνεχίσω να το τονίζω, έχουμε ευθύνη όλοι μας. Ολόκληρο το πολιτικό σύστημα, όχι μόνο οι Βουλευτές και τα πολιτικά κόμματα, αλλά και τα Μ.Μ.Ε. έχουν απόλυτη ευθύνη. Γιατί ο καθένας με τον τρόπο του έβαλε το θέμα των μεταναστών κάτω από το χαλί, για δεκαετίες. Τώρα, ξαφνικά όλοι το θυμήθηκαν. Ένα θέμα που είναι δαιδαλώδες. Είναι θέμα κρίσιμο, είναι δύσκολο  από πολλές πλευρές. Έχει καταρρακωθεί το κύρος της χώρας μας  σε διεθνές επίπεδο.  Είμαστε σε ασφυκτική πίεση και ασφυκτικό έλεγχο, χρηματοδοτούμεθα για να κάνουμε πολιτικές και εμείς συνεχίζουμε σα να μην είχε συμβεί τίποτα. Σαν να βλέπουμε τώρα το θέμα, σαν να το αντιλαμβανόμαστε τώρα. Αλλά κυρίως δεν προσέχουμε. Πόσοι αλήθεια, έχουν ακούσει  αυτό το οποίο έχω πει επανειλημμένα τόσες φορές, ότι η χώρα δεν βρίσκεται σε επιτήρηση μόνο για τα οικονομικά  και δημοσιονομικά της   στοιχεία. Δεν ελέγχθηκε η χώρα μας μόνο για τα ψευδή στοιχεία  όσον αφορά στον προϋπολογισμό και τις οικονομικές της επιδόσεις. Η χώρα βρίσκεται,  όπως γνωρίζετε άριστα από την κυβέρνησή σας  -γιατί από το 2009 ήταν η απόφαση του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου,  μετά την προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής- σε επιτήρηση όσον αφορά τα θέματα της αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης και το Schengen. Ναι ή όχι; Αυτή είναι η αλήθεια. Αυτή όμως, την αλήθεια την «αγνοούμε».  Και λέτε τώρα, «μα τι πάτε να κάνετε; Ζητάτε έγκριση για να γίνονται έργα στα θέματα των μεταναστών» Και αφήνετε και υπονοούμενα. Δεν αφήσατε εσείς αλλά ακούστηκε από άλλους. Λέω, λοιπόν, εγώ και επανέρχομαι σε αυτό. Η διάταξη την οποία προτείνω εγώ έχει μία και μόνη  έννοια, να είναι συνεπής η χώρα μας  στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Έχουμε προτείνει το Εθνικό Πρόγραμμα Δράσης, προβλέπονται συγκεκριμένες δράσεις. Συγκεκριμένα, η δημιουργία Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και Κράτησης, προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία της απέλασης των παράνομων μεταναστών που δεν δικαιούνται  άσυλο. Προβλέπονται διαδικασίες, ώστε επιτέλους να αποκτήσει η χώρα μας  σύγχρονες Υπηρεσίες Ασύλου, για να μη διασυρόμαστε στη Διεθνή Κοινότητα και για αυτά όλα κρινόμαστε.  Επιχορηγούμαστε από τις άλλες χώρες και ελεγχόμαστε. Ποια είναι η απάντηση στο ερώτημα «γιατί δεν απορροφάτε τα χρήματα;», ένα ερώτημα που θέτει ευλόγως και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο καθένας. «Γιατί δεν δημιουργείτε Κέντρα Κράτησης και Πρώτης Υποδοχής; Γιατί δεν δημιουργείτε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης των παράνομων μεταναστών που κρατούνται είτε στα κρατητήρια της Αστυνομίας, είτε στα υπάρχοντα Κέντρα Κράτησης στη χώρα μας;» όταν η απάντηση λοιπόν, την οποία δίνει επισήμως η χώρα μας στα ερωτήματα αυτά είναι «δυστυχώς οι διαδικασίες δεν το επιτρέπουν. Οι  γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι τέτοιες που μας καθυστερούν που χρειάζεται ο ένας, ο άλλος και ο επόμενος χρόνος  για τον επιπλέον έλεγχο, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία», ουδείς μας πιστεύει στο εξωτερικό. Το αντίθετο. Μας πιστώνει με  αδιαφορία, με ολιγωρία και με πλήρη απάθεια όσον αφορά στις υποχρεώσεις μας. Η αναξιοπιστία της χώρας είναι στο προσκήνιο ανά πάσα στιγμή. Δεν υπάρχει Συμβούλιο Υπουργών της Ευρωπαϊκής  Ένωσης στο οποίο  να έχω συμμετάσχει που να μην έχουμε δεχθεί   κριτική για αυτό ακριβώς το θέμα. Είμαστε, στον πρώτο χρόνο εφαρμογής ουσιαστικά του Εθνικού Προγράμματος Δράσης. Ήδη, εγκρίθηκε , μόλις προχθές,  η χρηματοδότηση των μέσων  που έχουμε προβλέψει για την ολοκληρωμένη διαχείριση των συνόρων και της παράνομης μετανάστευσης. Σε αυτά επίσης, προβλέπεται η χρηματοδότηση για τη δημιουργία Κέντρων  Πρώτης Υποδοχής. Μέχρι τώρα,  είχαμε αντιστάσεις  στις τοπικές κοινωνίες πάρα πολύ ισχυρές, με πολιτικό περιεχόμενο όμως. Με πολιτικό περιεχόμενο. Στα πρακτικά της  Βουλής, είναι καταγεγραμμένες οι αντιδράσεις συναδέλφων βουλευτών κυρίως – δυστυχώς – της Ν.Δ. Ελπίζω, μετά την ανάληψη της Κυβέρνησης του Λουκά Παπαδήμου, δηλαδή της Κυβέρνησης κοινής ευθύνης προς τη χώρα, αυτές οι αντιδράσεις να καμφθούν. Γι΄ αυτό θέλω να ελπίζω ότι μπορεί να κερδίσουμε λίγο χρόνο. Το ίδιο ισχύει και με το  ΛΑ.Ο.Σ.  Το  οποίο  ναι, βεβαίως είναι εναντίον όλων των μεταναστών αλλά όχι όμως, υπέρ της δημιουργίας Κέντρων. Διότι εκεί, τι λέει το ΛΑ.Ο.Σ.;  «Διώξτε τους, να φύγουν από τη χώρα, είτε να γυρίσουν  πίσω ή να πάνε στην υπόλοιπη Ευρώπη». Στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν μπορούν να πάνε γιατί θα αποβληθεί αυτομάτως η χώρα μας από το Schengen. Και πίσω στις χώρες τους για να πάνε  πρέπει να ακολουθήσουμε όλες τις διαδικασίες τις οποίες προβλέπει η διεθνής νομοθεσία, η ευρωπαϊκή νομοθεσία και κυρίως να συνεργαστούν οι χώρες τους με τα ταξιδιωτικά έγγραφα.   Μέχρι τότε όμως  η χώρα μας, η πολιτεία διαχειρίζεται παράνομους μετανάστες, οι οποίοι υπενθυμίζω σε όλους, είναι άνθρωποι, ανθρώπινες ζωές, ανθρώπινες ψυχές.  Γι΄ αυτούς όλους τους λόγους πρέπει να κινηθούμε γρήγορα, αποτελεσματικά, αποφασιστικά. Να πάμε γρήγορα και να προχωρήσουν έργα. Να εξασφαλίσουμε τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών. Να βρούμε χώρους. Πάνω απ΄ όλα όμως αυτό που  μένει σε εμάς, που αναλογεί στην κυβέρνηση και στην πολιτεία είναι  να διευκολύνουμε και να επιταχύνουμε τις διαδικασίες. Θα ήμουν ο τελευταίος ο οποίο θα  επιχειρούσε κάτι τέτοιο σε συνθήκες αδιαφάνειας. Βλέπω όμως την αναγκαιότητα. Ξέρω τι συμβαίνει. Ξέρω τι αντιμετώπισα όλους αυτούς τους μήνες.  Τις απίστευτες δυσκολίες, την καθημερινή πίεση   που ασκώ προς όλες τις κατευθύνσεις,  προς τους συναδέλφους  μου Υπουργούς, στις άλλες υπηρεσίες, στα άλλα Υπουργεία, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στο Συμβούλιο Επικρατείας, παντού. Λοιπόν, και γι αυτό εισηγούμαι αυτή τη ρύθμιση. Αντιλαμβάνομαι, όμως, ότι όλοι μας και όλοι σας, επιθυμούμε το μεγαλύτερο δυνατό βαθμό διαφάνειας και ελέγχου. Γι΄ αυτό έρχομαι και πάλι και προτείνω να συμπεριλάβουμε στη διάταξη αυτή τον έλεγχο της Βουλής. Θέλετε να είναι η Επιτροπή μας, θέλετε η Επιτροπή Θεσμών & Διαφάνειας, να είναι εκείνη η οποία θα κρίνει  εκείνο το οποίο θα μπορούσε κάποιος να αμφισβητήσει, δηλαδή τον επείγοντα χαρακτήρα του θέματος. Όχι, δεν θέλω να βαφτίσω οτιδήποτε αφορά τους μετανάστες επείγον. Αλλά αυτά που είναι επείγοντα, που απορρέουν από τις υποχρεώσεις της χώρας μας, ας τα φέρουμε εδώ. Όλοι μας έχουμε ευθύνη. Δεν είμαι εγώ μόνο Έλληνας. Όλοι μας είμαστε Έλληνες. Όλοι μας έχουμε ευθύνη για την πορεία του Κράτους και την εικόνα μας και για τη δράση μας και για  όλα. Πρέπει  να το δούμε κι αυτό κ. Παυλόπουλε, το σημείωσα. Για το φράχτη, και θα επανέλθω στο φράχτη, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκανε την πιο γρήγορη διαδικασία εξέτασης  της νομιμότητας της σύμβασης και ξέρετε πόσο διήρκησε; Ένα μήνα. Ένα μήνα. Μόλις χθες εγκρίθηκε. Μα, για ποια μεγάλη σύμβαση μιλάμε; Γνωρίζετε, τι σημαίνει συμβάσεις  μεγάλες κρατικές.  Εν πάση περιπτώσει, όμως, επαναλαμβάνω ένας μήνας χρειάστηκε για το Ελεγκτικό Συνέδριο, φανταστείτε τι έγινε πιο πριν, στις διαδικασίες τις οποίες ακολουθήσαμε. Οι διαδικασίες της προδιαβούλευσης, γιατί ήθελα να εφαρμόσω αυτό που εφάρμοζα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε όλους τους διαγωνισμούς. Δηλαδή, δημόσια προδιαβούλευση επί των τεχνικών χαρακτηριστικών και μετά κανονικά η διαδικασία για να μην υπάρχει η δυνατότητα αμφισβήτησης από κανέναν. Ακολουθήσαμε όλες αυτές τις διαδικασίες και σήμερα θα πάρουμε την απόφαση γραπτώς, αφού μόλις χθες συνεδρίασε το Ελεγκτικό Συνέδριο και ενέκρινε   τη σύμβαση. Δεν έχει καμία σχέση πάντως η ρύθμιση αυτή με το φράχτη. Ουδεμία σχέση. Γι αυτό αναφέρθηκα στη σύγχυση η οποία έχει δημιουργηθεί  στον Τύπο. Και έχει δημιουργηθεί στον Τύπο από ένα δελτίο Τύπου που εξέδωσε ένας συνάδελφος Ευρωβουλευτής της Ν.Δ., ο κ. Παπανικολάου. Ο οποίος μετέφερε  την απάντηση της Επιτρόπου κας Μάλμστρομ, σε μια δική του ερώτηση όσον αφορά στο φράχτη, για τη χρηματοδότησή του,  καθώς και για τη χρηματοδότηση των μέσων  για  τη μετανάστευση.   Τι λέει, λοιπόν, η κ. Μάλμστρομ; Λέει ότι εμείς δεν θεωρούμε ότι ο φράχτης  είναι το μοναδικό μέσο το οποίο μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην εξέλιξη του φαινομένου. Το έχετε ξανακούσει αυτό; Όλοι μας δεν το λέμε;  Εγώ πρώτος το λέω. Εγώ είμαι εκείνος που πρώτος λέω ότι δεν  είναι το μοναδικό αποτρεπτικό μέσο. Γι αυτό χρειάζεται ένας συνδυασμός μέτρων. Για αυτό η κυβέρνηση  παρουσίασε ένα Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Διαχείρισης των Συνόρων. Γι αυτό συμπεριλάβαμε την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, της Ελληνικής Αστυνομίας, της συνεργασίας του Frontex, τεχνικούς εξοπλισμούς σε όλα τα επίπεδα και το φράχτη. Το φράχτη, ως ένα μέτρο αποτρεπτικό, ως ένα μέτρο ενίσχυσης της συνεργασίας  των Ελληνικών Αρχών με τις Τουρκικές Αρχές και επιπλέον ως ένα καθαρό συμβολικό μέτρο το οποίο στέλνει ένα ισχυρότατο μήνυμα στη διεθνή κοινότητα ότι η Ελλάδα δεν είναι ξέφραγο αμπέλι. Αυτή όμως, η επιλογή, μια επιλογή που αγκάλιασε η κοινή γνώμη σε τεράστια ποσοστά αποδοχής και τα περισσότερα πολιτικά  κόμματα συμφώνησαν, μεταξύ των οποίων  και η Ν.Δ,. είναι μια επιλογή την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση για δικούς της λόγους  θεώρησε ότι δεν έπρεπε να χρηματοδοτήσει. Για ποιο λόγο όμως; Γιατί όπως μου εξήγησε η κ. Μάλμστρομ είχε αρνηθεί το αντίστοιχο αίτημα της Ισπανίας για τη χρηματοδότηση  του ισπανικού φράχτη και γιατί η ίδια ορθώς ως Επίτροπος  προβλέπει ότι ενδεχομένως μπορεί να υπάρξουν αντίστοιχα αιτήματα αύριο από χώρες με πολύ μεγάλη έκταση συνόρων όπως είναι η Πολωνία, η Λιθουανία,  η Ρουμανία.  Έτσι, θεώρησε ότι δεν μπορεί να είναι ένα  μέσο το οποίο θα παίρνει ένα μεγάλο μέρος του Κοινοτικού προϋπολογισμού. Αν ήμουν Επίτροπος ενδεχομένως να σκεφτόμουν το ίδιο. Όμως,  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ουδέποτε αμφισβήτησε  το δικαίωμα κράτους  να προχωρήσει σε μια τέτοια επιλογή.   Ουδέποτε αμφισβήτησε το δικαίωμά μας και επιπλέον και η ίδια γνωρίζει ότι συμπεριλαμβάνεται στο συνολικό σχεδιασμό της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης των Συνόρων την οποία επίσης, έχω παρουσιάσει στο Συμβούλιο Υπουργών. Ταυτόχρονα, από τις 5 Σεπτεμβρίου και όχι τώρα που ανακάλυψε ο συνάδελφος κ. Παπανικολάου και ορισμένοι δημοσιογράφοι  στην Ελλάδα – ευτυχώς λίγοι, αλλά πάντα, ξέρετε,  ο θόρυβος γίνεται –  ανακοίνωσα ότι το σχέδιο  φράχτης, χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Εξάλλου, τόσο καιρό που γίνεται ο διαγωνισμός,  είναι ανοιχτός διαγωνισμός σε συνθήκες πλήρους διαφάνειας, ήταν απολύτως σαφές όπως ξέρετε να γνωρίζει ο κόσμος  από πού θα χρηματοδοτηθεί. Δεν αντιλαμβάνομαι λοιπόν,   τον θόρυβο  ο οποίος έχει ξεσπάσει αυτές τις μέρες, επειδή ακριβώς βλέπουμε ότι τα πράγματα προχωρούν. Και ποιοι είναι αυτοί οι οποίοι θορυβούν; Εκείνοι οι οποίοι μέχρι τώρα αντιδρούσαν. Αυτό είναι το απίστευτο το οποίο συμβαίνει σε αυτή τη χώρα.  Εκείνοι οι οποίοι αντιδρούν σε μια συγκεκριμένη επιλογή είναι οι ίδιοι οι οποίοι στη συνέχεια έρχονται και διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους και λένε «πω, πω τι παθαίνουμε. Τραγωδία μεγάλη, δεν μας χρηματοδοτούν. Δεν θα γίνει. Μπλοκάρει ο ένας, μπλοκάρει ο άλλος…»    Θεωρώ, ότι αυτά δεν είναι υπεύθυνα και σοβαρά πράγματα για μια χώρα η οποία διεκδικεί -το επαναλαμβάνω αυτό- την αξιοπιστία της στη διεθνή κοινότητα και στη διεθνή σκηνή.  Επαναλαμβάνω, η ρύθμιση αυτή δεν έχει καμία σχέση με το φράχτη. Το έργο του φράχτη είναι δρομολογημένο, προχωράει κανονικά. Ολοκληρώθηκαν και οι διαδικασίες αυτές. Ακολουθούμε πιστά  ό,τι προβλέπει ο νόμος και  τους κανόνες της διαφάνειας τους οποίους έχει θεσπίσει η δική μας κυβέρνηση και θα προχωρήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση με υπεράνθρωπες προσπάθειες το ταχύτερο δυνατό. Εννοώ τις επόμενες μέρες. Η ρύθμιση αυτή όμως, αφορά στα Κέντρα. Αφορά μόνο τα Κέντρα Πρώτης Υποδοχής και τα Κέντρα Κράτησης των μεταναστών, όπως επίσης και τις Υπηρεσίες Ασύλου.   Εννοώ τις περιφερειακές υπηρεσίες ασύλου. Εάν περιμένουμε να αντιμετωπίσουμε το βάρος του παρελθόντος. 47.000 αιτήσεις ασύλου παρέλαβα εγώ. Σήμερα αυτός ο αριθμός ανέρχεται στις 37.000 αιτήσεις του παρελθόντος, συν οι καινούργιες αιτήσεις ασύλου. Αν περιμένουμε να  εξεταστούν μόνο από τις κεντρικές υπηρεσίες χωρίς να προχωρήσουμε στην αποκέντρωση, την οποία ψηφίσαμε με τον αντίστοιχο νόμο, τότε θα περιμένουμε πολλά χρόνια. Κι ο ελληνικός λαός θα έχει εγκλωβισμένους μετανάστες να περιφέρονται στην ελληνική επικράτεια κι όποτε δεν μπορούν να ζήσουν με άλλο τρόπο τότε να εμπλέκονται και σε έκνομες πράξεις χαμηλής εγκληματικότητας. Αυτή είναι η ωμή αλήθεια. Αυτή την ωμή αλήθεια δεν μπορούμε να κάνουμε πως δεν την καταλαβαίνουμε και δεν μπορούμε να λέμε πως θα πρέπει να καθυστερήσουμε ή να περιμένουμε την επόμενη κυβέρνηση. Ποιος ενδιαφέρεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση που δίνει 240 εκατομμύρια και απαιτεί να τα εκταμιεύσουμε για αυτόν το σκοπό πότε θα γίνουν οι εκλογές στην Ελλάδα. Περιμένουν από όλους μας είτε είμαι εγώ σήμερα υπουργός, είτε αύριο ο κ. Νάκος είτε οποιοσδήποτε άλλος συνάδελφος, ο κ. Αϊβαλιώτης που βλέπω εδώ ή ο κ. Δρίτσας – δεν έχει καμία σημασία ποιο κόμμα είναι στην κυβέρνηση – , από τη χώρα απαιτούν. Από τη χώρα μας απαιτούν εδώ και τώρα να κάνουμε έργο και κυρίως να αξιοποιήσουμε τα χρήματα που μας δίνουν. 240 εκατομμύρια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συν 10 εκατομμύρια από τον ευρωπαϊκό οικονομικό χώρο, τις χώρες EΖΕΣ δηλαδή, πρέπει να τα αξιοποιήσουμε. Για να τα αξιοποιήσουμε και να έχουμε αποτέλεσμα πρέπει να το κάνουμε γρήγορα. Είναι αδύνατον να το κάνουμε με τις διαδικασίες που προβλέπει η ελληνική γραφειοκρατία και οι αγκυλώσεις της διοίκησης, η κακοδαιμονία μας που μας ακολουθεί δυστυχώς όσον αφορά στη λειτουργία των διαγωνισμών. Αυτός είναι ο λόγος και για αυτόν το λόγο εισηγούμαι τη ρύθμιση σήμερα, και όχι μόνο αυτό. Κι αν θέλετε είμαι σύμφωνος να συζητήσουμε είτε την πρόταση που έκανε ο κ. Παυλόπουλος για το διπλό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλά με κάποιο τρόπο να υπάρχει αυστηρό χρονικό περιθώριο, με προθεσμία- ήταν εποικοδομητική η παρέμβαση- εγώ θα το μελετήσω και έως την ολομέλεια θα έχω έρθει με συγκεκριμένη θέση. Πάντως επαναλαμβάνω αυτό που πρότεινα κι εγώ, αν θέλετε αν συμφωνήσετε ακόμα κι εδώ στη Βουλή να είμαστε εμείς εκείνοι οι οποίοι θα μπορούμε να αποφασίζουμε τις προτεραιότητες τις οποίες θα πρέπει να κινήσουμε. Πάντως δεν μπορούμε πλέον να περιμένουμε, δεν μας πιστεύει κανείς και η κριτική είναι αυστηρότατη.

Τρίτο θέμα όσον αφορά την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών. Θέλω να υπενθυμίσω ότι είμαι απολύτως συνεπής σε αυτά τα οποία σας είχα πει. Τη ρύθμιση αυτήν την είχα μοιράσει στην ολομέλεια, στην τελευταία ημέρα της συνεδρίασης για το νομοσχέδιο περί εθελοντισμού. Επειδή όμως αντελήφθην ότι ορισμένα κόμματα δεν ήταν έτοιμα εκείνη τη στιγμή να εξετάσουν το θέμα και να το υιοθετήσουν, την απέσυρα λέγοντας ότι θα επανέλθει στο επόμενο νομοσχέδιο. Στην πρώτη ανάγνωση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου αναφέρθηκα ξανά ότι σήμερα θα επανέλθω με αυτήν τη ρύθμιση. Αυτή η ρύθμιση είναι ένα αίτημα πολλών ανθρώπων από πολλές πλευρές και από τη δική σας πλευρά που σήμερα εναντιώνεστε, όπως είναι ένα αίτημα των ιδίων των εργαζομένων στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών. Είναι της ίδιας της διοίκησης της ΕΥΠ, είναι αίτημα της Αριστεράς, προκειμένου να υπάρχει πλήρης διαφάνεια και ένα μεικτό σύστημα που να εξασφαλίζει από τη μια πλευρά αξιοκρατία διαφάνεια και από την άλλη αποτελεσματικότητα και ικανούς ανθρώπους. Γι’ αυτό είναι μεικτό το σύστημα το οποίο  προβλέπεται εδώ.

Ο ένας χρόνος, για εκείνους οι οποίοι έχουν την ελληνική ιθαγένεια. Να σας πω την αλήθεια και εμένα με ξένισε όταν το είδα για πρώτη φορά. Το έψαξα. Δεν πρόκειται για κανένα φοβερό πράγμα ή για καμία κρυφή επιδίωξη, όπως είπε ο κ. Νάκος. Πρόκειται για την αντιγραφή, γιατί περί αντιγραφής πρόκειται, των προϋποθέσεων του άρθρου 42 του Προεδρικού Διατάγματος 126/2009 που εκδόθηκε επί Νέας Δημοκρατίας και έχει την υπογραφή σας, μάλιστα κ. Παυλόπουλε. Αυτό κάναμε, δεν κάναμε τίποτε άλλο παραπάνω. Είναι αυτό.

Δεν κάνουμε κάτι διαφορετικό. Σας διαβάζω «ως υπάλληλοι της ΕΥΠ διορίζονται μόνο Έλληνες και Ελληνίδες πολίτες. Όσοι αποκτούν την ελληνική ιθαγένεια  με πολιτογράφηση δεν μπορούν να διοριστούν ως υπάλληλοι πριν από τη συμπλήρωση ενός έτους από τη συμπλήρωσή της». Αυτό που σας διάβασα μόλις τώρα δεν είναι η διατύπωση του δικού μου σχεδίου νόμου. Είναι η διατύπωση του δικού σας Προεδρικού Διατάγματος.

Τώρα, όσον αφορά ορισμένες άλλες παρατηρήσεις οι οποίες έχουν τεθεί. Όσον αφορά το άρθρο 20. Δηλαδή το ίση και δίκαιη μεταχείριση που προβλέπεται σε εκείνη τη διατύπωση. Αυτή η διατύπωση είναι μεταφορά του ελληνικού κειμένου της οδηγίας και εμείς ακολουθώντας την υπόδειξη της κεντρικής νομοπαρασκευαστικής επιτροπής συμπεριλάβαμε ακριβώς αυτήν τη διατύπωση ως έχει. Εκεί αναφέρεται σε ίση μεταχείριση, δεν είναι η δίκαιη. Υπόδειξη της ΚΕΝΕ ακολουθήσαμε, εμείς δεν έχουμε αντίρρηση ούτε επί της ουσίας επ’ αυτό. Τώρα , στο άρθρο 27 ,πάλι μία παρατήρηση ότι το πρόστιμο εκεί πέρα αυξάνεται. Δεν αυξάνεται το πρόστιμο. Απλώς προβλέπεται η δυνατότητα επιβολής προστίμου και από τον προϊστάμενο Κλάδο Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του Αρχηγείου. Δεν αυξάνεται το πρόστιμο απλώς παίρνει τη δυνατότητα και ο προϊστάμενος του Κλάδου Ασφαλείας . Τίποτε άλλο.    

Όσον αφορά το θέμα της αναψηλάφησης. Επειδή είναι δύσκολο θέμα επιφυλάσσομαι να το ερευνήσω. Αντιλαμβάνομαι τι λέτε. Εκείνο που δεν μπορεί να γίνει είναι να πούμε ότι θα γίνει νέα έρευνα επί του πορίσματος ή θα διαταχθεί νέο πόρισμα το οποίο να αναθεωρεί τα ευρήματα του πορίσματος γιατί σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου το οποίο προβλέπουμε και οι υπηρεσίες τις οποίες δημιουργούμε έχουν σαν αντικείμενο την τεχνική διερεύνηση για τη διεξαγωγή συμπερασμάτων και αυτά τα συμπεράσματα να διατίθενται αμέσως στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας της Ναυσιπλοΐας προκειμένου να βγάζουν κι εκείνοι τα συνολικά αποτελέσματα. Ο δικαστής βεβαίως είναι δικαστής. Το δικαστήριο είναι δικαστήριο. Εκείνο το οποίο όμως θα μπορούσαμε να εξετάσουμε για να θεραπεύσουμε τέτοιου είδους ανησυχίες ή ενδεχόμενα προβλήματα που μπορεί να υπάρξουν είναι να κάνουμε μια τροποποίηση του 712 του 70, όσον αφορά τα χρονικά όρια στα πορίσματα του ανακριτικού συμβουλίου των ναυτικών ατυχημάτων, προκειμένου να επιτευχθεί η καταρχήν έκδοση πορίσματος τεχνικής διερεύνησης του ατυχήματος, ας πούμε μέσα σε ένα 12μηνο. Κι ακολούθως η έκθεση τεχνικής διερεύνησης να λαμβάνεται υπόψη από το ανακριτικό συμβούλιο. Το αποτέλεσμα και των δύο θα ήταν αυτό το οποίο θα μπορούσε να υποβληθεί στα δικαστήρια ως πλήρης φάκελος της υπόθεσης. Αυτό είναι μια προσέγγιση, αλλά σε κάθε περίπτωση το κρατώ για να το δω μέχρι την ολομέλεια. Επιπλέον, να μην ξεχνάμε ότι κι η έκθεση της υπηρεσίας, το πόρισμα δηλαδή δεν παράγει έννομες συνέπειες, η δικαστική απόφαση είναι εκείνη η οποία δημιουργεί το θέμα.

Τώρα όσον αφορά το κεντρικό θέμα που θέσατε τόσο η Νέα Δημοκρατία όσο και ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός, το οποίο βέβαια συνδυάζεται και με την πρώτη παρατήρηση, το πρώτο σχόλιο το οποίο έκανα σχετικά με τις αιτιάσεις του κ. Νάκου. Η παρούσα κυβέρνηση έχει μια ευθύνη να εφαρμόσει τους νόμους που έχει ψηφίσει η Βουλή, που δεσμεύει το δικό της έργο. Ένας εξ αυτών είναι και ο νόμος με τον οποίο συστάθηκε το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος όπως και το νομικό πλαίσιο το οποίο κατέγραψε την πολιτική επιλογή του διαχωρισμού των υπηρεσιών ναυτιλίας από τις υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος. Υπενθυμίζω δε ότι η  Γενική Γραμματεία Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ιδρύθηκε ένα χρόνο πριν αναλάβω εγώ τις ευθύνες του υπουργείου αυτού. Εσείς το γνωρίζετε αλλά προφανώς δεν το ξέρει ο κ. Κολοκοτρώνης, ο οποίος ανέφερε προηγουμένως ότι όσο είμαι εγώ υπουργός δεν μπορεί να γίνει τίποτα. Δεν είναι προσωπικό το θέμα. Δεν αντιδρώ εγώ. Δεν είναι ότι διαχειριζόμαστε το πεδίο στο οποίο έχουμε ευθύνη εγώ και ο κ. Όθωνας ως τσιφλίκι μας. Δεν το διαχειριζόμαστε έτσι. Τους νόμους εφαρμόζουμε. Τους Νόμους τους οποίους εισηγούμαστε στη Βουλή, εγκρίνονται και στη συνέχεια τους υλοποιούμε με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συνέπεια μας επιτρέπουν οι περιστάσεις. Διότι έχουμε και αυτό το θέμα. Οι περιστάσεις να αποτρέπουν σε ορισμένες περιπτώσεις την υλοποίηση των νόμων. Για παράδειγμα όλη αυτή η συζήτηση η οποία  γίνεται για τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών του πρώην υπουργείου Ναυτιλίας, δεν είναι κανένα προσωπικό βίτσιο ούτε του κ. Όθωνα, ούτε δικό μου. Είναι η εφαρμογή του νόμου, είναι η εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου. Το ότι είναι και ο Frontex στο κτίριο ήταν επιλογή και προσφορά του ελληνικού κράτους να είναι εκεί ο Frontex προκειμένου να πετύχουμε τη μόνιμη παρουσία του. Και σας θυμίζω ότι είναι πιλοτικό το πρόγραμμα μέχρι τώρα… Δίνουμε τη μάχη προκειμένου να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις τις οποίες αναλάβαμε για να εγκατασταθούν. Μεταξύ των οποίων υποχρεώσεων, το θέμα της ασφάλειας του κτιρίου. Το τονίζω αυτό αν και δεν πρέπει να μιλώ δημοσίως για αυτά τα θέματα. Αλλά, τόσο καιρό κάνω πολύ μεγάλη υπομονή ακούγοντας όλα αυτά τα οποία ακούω δεξιά κι αριστερά. Γιατί το πρόγραμμα παρουσίας του Frontex εδώ είναι προσωρινό, είναι ενός έτους, και τώρα κρίνεται. Και με όλα αυτά τα οποία γίνονται, τις αντιστάσεις όλη αυτήν την περίοδο, σε μια διελκυστίνδα προσωπικών στην πραγματικότητα επιδιώξεων και στρατηγικών διαφόρων υπαλλήλων, δεν είμαστε συνεπείς σε ορισμένες από αυτές τις υποχρεώσεις μας. Κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια για να πείσουμε για το αυτονόητο. Επαναλαμβάνω. Εφαρμογή του νόμου είναι κι αυτό. Εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου.

Τέλος, θεωρώ ότι είναι εντελώς αντιπαραγωγικό να επανερχόμαστε διαρκώς σε μια θέση και σε μια επιδίωξη, η οποία εκρίθη από τη Βουλή και η Βουλή διαμόρφωσε ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο εμείς εφαρμόζουμε. Εγώ δεν αμφισβητώ το δικαίωμα κανενός και κανενός κόμματος να έρχεται και να επανέρχεται προβάλλοντας ορισμένες ιδέες αλλά, ειλικρινά σας λέω, αισθάνομαι μερικές φορές ότι αναγκαζόμαστε να δίνουμε μάχες χαρακωμάτων, εκ του συστάδην, σε μία προσπάθεια την οποία την αισθανόμαστε έτσι πολύ έντονα, μια προσπάθεια παλινόρθωσης ενός καθεστώτος το οποίο δεν υπάρχει πια. Ήταν καθεστώς, ήταν καθεστώς ευνοϊκό για έναν συγκεκριμένο χώρο με πολλά αρνητικά και πολλά θετικά, αλλά η κυβέρνηση, η Βουλή αποφάσισε να αλλάξει αυτό το καθεστώς. Να δημιουργήσει μια νέα κατάσταση, διατηρώντας ό,τι καλό υπήρχε ως προσφορά προς την Εμπορική Ναυτιλία ενισχύοντας το πλαίσιο, εκσυγχρονίζοντας το πλαίσιο προκειμένου να διευκολύνουμε έναν τομέα που η χώρα μας είναι παγκόσμια υπερδύναμη. Την ίδια στιγμή όμως να είμαστε και συνεπείς προς τις υποχρεώσεις μας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, στα θέματα που αφορούν την ασφάλεια της χώρας, το Schengen, την ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας. H ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας  είναι θέμα που αντιμετωπίζεται πλέον και στο ΝΑΤΟ. Εδώ θέλουμε να το ξεχνάμε, εδώ θεωρούμε ότι η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας πρέπει να είναι μόνο θέμα του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας όταν συσταθεί. Μα δεν είναι οι υπηρεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, οι  οικονομικές υπηρεσίες που συμβάλουν σε μια μεγάλη οικονομική δραστηριότητα; Αυτή ακριβώς ήταν και η επιδίωξη της κυβέρνησης μας, αυτή ήταν η  επιδίωξη του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου. Αυτόνομο Υπουργείο Ναυτιλίας με αμιγώς πολιτικό προσωπικό. Μέχρι τότε, όμως, ας διαμορφώσουμε το μόρφωμα αυτό μέσα από τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης. Εδώ υπάρχει αντίσταση στη διαμόρφωση του μορφώματος, αντίσταση στην ενίσχυση των υπηρεσιών με πολιτικό προσωπικό, μάχες εκ του συστάδην για να μείνουμε με τις αρμοδιότητες που είχε το πάλαι ποτέ υπουργείο Ναυτιλίας εμποδίζοντας το Λιμενικό Σώμα να αναπτυχθεί, να εξελιχθεί ως Αρχηγείο και ως νέα υπηρεσία.

Κι έρχομαι στην πρόταση για την υπαγωγή της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για το οποίο και η Νέα Δημοκρατία και ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός έχουν επιφυλάξεις. Και πάλι επαναλαμβάνω και ειλικρινά το λέω με κάθε καλή πρόθεση ,  δεν πρόκειται περί καμίας διαρκούς προσπάθειας δικής μας να ενισχύσουμε το χώρο ευθύνης μας και να πάρουμε νέες αρμοδιότητες. Όχι. Εφαρμογή των νόμων κάνουμε. Εφαρμογή του νόμου 3922 άρθρο 2 και εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος 67/2011. Σε αυτό προβλέπονται οι αρμοδιότητες τις οποίες περιλαμβάνει η συγκεκριμένη νέα επιτροπή την οποία δημιουργούμε σήμερα. Η ελληνική υπηρεσία διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων, την εποπτεία της οποίας θα έχει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, όχι επειδή το θέλουμε εμείς, αλλά επειδή το λέει ο νόμος τον οποίο πρέπει να εφαρμόσουμε. Αυτή είναι η πραγματικότητα και παρακαλώ πάρα πολύ για λόγους που έχουν σχέση με την υλοποίηση των δεσμεύσεων μας ,των προσπαθειών που κάνουμε όλοι, δεν κάνουμε μόνο εμείς, δεν είναι προσωπικό επαναλαμβάνω το θέμα, αλλά είναι υποχρέωση μας προς τη χώρα, προς την εμπορική ναυτιλία, προς τους ναυτικούς μας, προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, προς το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, τουλάχιστον ας μην προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τις αμφισβητήσουμε επειδή ακριβώς μένουμε σε ορισμένες ιδεολογικές και πολιτικές προσεγγίσεις που αφορούν το παρελθόν. Έχουμε μπροστά μας το μέλλον κι έχουμε ένα παρόν απαιτητικό, στο οποίο πρέπει να ανταποκριθούμε».

.  

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.