Νέα επιδείνωση παρουσίασαν οι δείκτες οικονομικού και επιχειρηματικού κλίματος

Νέα επιδείνωση παρουσίασαν οι δείκτες οικονομικού και επιχειρηματικού κλίματος

0
Νέα επιδείνωση παρουσίασαν οι δείκτες οικονομικού και επιχειρηματικού κλίματος

 

 

 

Του Γ. Λογοθέτη, Finance & ResearchGeorge Moundreas & Company S.A

«Είναι υπερβολικά εύκολο ο Χοντρός Γερμανός με πληθυσμό 80 εκατομμύρια να στριμώχνει τον ανίσχυρο Έλληνα» δήλωσε ο πρώην Καγκελάριος HelmutSchmidt, ασκώντας έντονη κριτική στην Merkel ενώ σύγκρινε τη στάση της Γερμανίας του σήμερα με εκείνη πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο προειδοποιώντας ότι η Γερμανία απομονώνεται όλο και περισσότερο.

Την ίδια στιγμή, η προσπάθεια της Γερμανίας, παρασύροντας και τη Γαλλία, για μεγαλύτερη δημοσιονομική ενοποίηση της Ευρωζώνης μέσα από τη δημιουργία μιας ξεχωριστής συμφωνίας εκτός της συνθήκης της Λισσαβόνας, στην οποία θα μετέχει ένας πυρήνας 8-10 χωρών έχει πυροδοτήσει αρκετές αντιδράσεις στο εσωτερικό της Ευρωζώνης.

 

Όλα αυτά συμβαίνουν την στιγμή που όλοι οι οίκοι αξιολόγησης επιβεβαιώνουν την ύφεση στην Ευρωζώνη ενώ κάποιοι από αυτούς, όπως η GoldmanSachs, αναφέρουν την πιθανότητα ακόμη και διάλυση της, σενάριο το οποίο εξετάζει και η Αρχή Χρηματοπιστωτικών Υπηρεσιών της Βρετανίας καλώντας τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να είναι προετοιμασμένα για τέτοιο ενδεχόμενο!

Στον απόηχο όλων αυτών των εξελίξεων, τα ομόλογα ενός έτους της Γερμανίας για πρώτη φορά είχαν αρνητική απόδοση, κάτω του 0%, ενώ η έκδοση των 10ετών ομολόγων ναυάγησε καθώς το 39% δεν καλύφθηκε!

Στον αντίποδα όμως, οι εξαγωγές της Γερμανίας αναμένονται σε επίπεδο ρεκόρ άνω του 1 τρις. Ευρώ για το 2011 με προβλεπόμενη αύξηση 6% για το 2012 καθώς η ζήτηση από τις αναπτυσσόμενες θα υπερκαλύψει τη μείωση των πωλήσεων στην Ευρώπη

Στο σύνολο όμως της Ευρωζώνης, η ανεργία έφτασε σε ιστορικό υψηλό, στο 10,3%, ενώ νέα επιδείνωση παρουσίασαν οι δείκτες οικονομικού και επιχειρηματικού κλίματος.                           

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ είναι ότι η οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ θα είναι ισχυρότερη από την Ευρωπαϊκή για το 2012 και 2013 με την προϋπόθεση όμως ότι θα δοθεί λύση στην κρίση χρέους της Ευρώπης διαφορετικά και η ΗΠΑ κινδυνεύουν με κατάρρευση.  Ταυτόχρονα, σοκ προκάλεσε η υποβάθμιση του outlook των ΗΠΑ σε αρνητικό από την Fitch, αλλά και η υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας των μεγαλύτερων τραπεζών της από την S&PΘετικά όμως μηνύματα υπήρξαν από την αύξηση του μεταποιητικού δείκτη της ChicagoFED στις 85,5 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο 3 ετών, ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης εκτινάχθηκε στις 56 μονάδες, τα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιούλιο

Τα στοιχεία όμως για την απασχόληση ήταν αντικρουόμενα καθώς η ανεργία το Νοέμβριο ήταν σε χαμηλό 2,5 ετών, 8,6% από 9% τον Οκτώβριο αλλά οι αιτήσεις επιδόματος ανεργίας αυξήθηκαν κατά 6.000 περισσότερο του αναμενόμενου.         

Στην Κίνα ο δείκτης PMI μεταποίησης υποχώρησε στις 49 μονάδες το Νοέμβριο, χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις των αναλυτών και η ασθενέστερη επίδοση από την ύφεση του 2009 ενώ και ο δείκτης HSBCPMI του κλάδου υπηρεσιών υποχώρησε στις 52,5 μονάδες από τις 54,1 το Νοέμβριο. 

Σημαντικότατα θετική είδηση για την Κίνα όμως ήταν η αναβάθμιση από την S&P των τραπεζών BankofChina και ChinaConstructionBank σε Α- ενώ αμετάβλητη παράμεινε η αξιολόγηση της Industrial & CommercialBankofChina στο Α-

Πτώση επίσης στο δείκτη PMI μεταποίησης το Νοέμβριο παρουσίασαν και η Νότιος Κορέα, Ταϊβάν, Αυστραλία, Ινδία και Νότια Αφρική.    

Η συνεχόμενη αρνητική ροή των παγκόσμιων οικονομικών εξελίξεων συνεχίζει να αποτελεί τροχοπέδη στη βελτίωση-ανάπτυξη όλων των κλάδων της ναυτιλίας.

Ένας από τους μεγαλύτερους οργανισμούς εμπορίου (Trading House), η Cargill, ανακοίνωσε σημαντική πτώση καθαρών κερδών  το τελευταίο τρίμηνο, της τάξης του 66% συγκρινόμενο με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010, πτώση καθαρά οφειλόμενη στην παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση.  Σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της Cargill, Paul Conway, «η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει μία μακριά, αργή, αναιμική και σκληρή πορεία μέσα σε ένα δρόμο παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης». 

Σύμφωνα με τον ίδιο η οικονομική επιβράδυνση, δεν επηρεάζει μόνο τις ΗΠΑ και την Ευρώπη αλλά απλώνεται και στις χώρες των BRICs.

Αξίζει να προσθέσουμε ότι από το 2009 οι εξαγωγές της Ευρώπης είχαν αυξητική τάση και οι εισαγωγές της άρχισαν να ανακάμπτουν έχοντας σαν αποτέλεσμα η Ευρώπη να συμμετέχει με το σημαντικό ποσοστό του 15% στο παγκόσμιο εμπόριο του Dry Bulk κλάδου. 

Σημαντική βοήθεια σε αυτή την πορεία της Ευρώπης ήτανε και το πακέτο αναπτυξιακής βοήθειας της Κίνας (Chinese Stimulus Program). 

Η σημαντική αυτή συμμετοχή της Ευρώπης στο παγκόσμιο εμπόριο του Dry Bulk κλάδου δείχνει ότι θα μειωθεί λόγω των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ίδια, αλλά επίσης και από τη μείωση της ζήτησης από την Κίνα λόγω της προβλεπόμενης επιβράδυνσης της, όπου φυσικό επακόλουθο αυτών των καταστάσεων θα είναι ο αρνητικός αντίχτυπος στην πορεία του Dry Bulk εμπορίουΘετικό στοιχείο στην αρνητική αυτή παγκόσμια οικονομική συγκυρία (εξωγενείς παράγοντες), ήταν και είναι ότι το πλεονασματικό τονάζ (ενδογενής παράγοντας) δεν επηρέασε την ναυτιλία όσο αρχικά προβλεπότανε αλλά σημαντικά χαμηλότερα

Στο ίδιο σχετικά χαμηλό μοτίβο με την προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκαν και οι αγοραπωλησίες, λαμβάνοντας υπόψη ότι οδεύουμε και προς την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.                    

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε μόνο 4 πράξεις που αφορούσαν 2Capes και 2 Panamax

Πιο συγκεκριμένα: 

Στα Capes, το «PACIFICFORTUNE» 171.995 DWT (2004 – HHI) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 33,4 εκ.  Το «CAROUGE» 149.383 (1992 – Kaohsiung) το αγοράσανε Κινέζοι στα $ 10,2 εκ.   

Στα Panamax, το «LUODA» 79.600 DWT (2011 – Jinhai) πουλήθηκαν σαν Resale σε Κινέζους στην τιμή των $ 28,5 εκ. 

Το «Chip Carrier» OJI NEW CENTURY’ 43.906 DWT (1996 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 11.75 εκ.       

 

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα MRs, το «SELENDANGPERMATA» 45.974 DWT (1997 – Dalian) πουλήθηκε στα $ 7.5 εκ.

Στα Chemicals, το «GOLDENTOPSTAR» 19.735 DWT (2010 – Fukuoka), πουλήθηκε στα $ 28 εκ. Tο «SPRINGLYRA» 16.020 DWT (2000 – Kurushima) έκλεισε στα $ 11,6 εκ. και το «CHEMPOLUX» 12.441 DWT (1995 – Esercizio) αγοράστηκε στα $ 6.1 εκ.            

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ανοδικός ήτανε ο αριθμός των διαλύσεων την προηγούμενη εβδομάδα, γεγονός που οφείλεται σε επαναφορά των Containers στην αγορά, αλλά και στην διάλυση ενός VLCC, πυροδοτώντας εκτιμήσεις ότι ο αριθμός των VLCC για διάλυση θα αυξηθεί καθώς οι προσφερόμενοι ναύλοι δεν καλύπτουν καν τα έξοδα των πλοίων αυτών. 

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 847.131 DWTεκ των οποίων περίπου το 26% (221.538 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 17% (144.965 DWT) Containersκαι το 57% (480.628 DWT) δεξαμενόπλοια εκ των οποίων το ένα ήτανε VLCC (311.625 DWT). Αξίζει να αναφέρουμε ότι παρά το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει πτώση των διαλύσεων, συνολικά μέχρι και το Νοέμβριο του 2011 διαλύθηκαν περίπου 850 πλοία η 34,425 εκατομμύρια τόνοι (DWT) ενώ το ίδιο διάστημα του 2010 είχαν οδηγηθεί προς διάλυση περίπου 698 πλοία η 23,4 εκατομμύρια τόνοι (DWT). 

Η Ινδία δείχνει να επιστρέφει στην αγορά, καθώς η ρουπία δείχνει τάσεις σταθεροποίησης και ταυτόχρονα η απόφαση των πλοιοκτητών να μην περιμένουν άλλο τις τιμές να επιστρέψουν στα προ

διμήνου υψηλά επίπεδα. Οι τιμές κυμάνθηκαν από $ 460 – $ 490 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Το Πακιστάν, ύστερα από ένα διάστημα ανταγωνισμού με την Ινδία, επιστρέφει στην συνήθη τακτική του να ακολουθεί τις εξελίξεις στην Ινδία και να έρχεται 2ο από πλευράς προσφερόμενων τιμών. Οι τιμές κυμάνθηκαν από $ 450 – $ 475 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα  .    

Στο Μπαγκλαντές η κατάσταση παραμένει ίδια, εν αναμονή της απόφασης του δικαστηρίου και αρκετοί Cash Buyers προκειμένου να μειώσουν τη ζημιά τους προσπαθούν να πουλήσουν τα πλοία στην Ινδία και το Πακιστάν.

Η Κίνα, συνεχίζει την προσπάθεια να είναι ανταγωνιστική και να κλείσει όσα πιο πολλά πλοία μπορεί, καθώς η ανανέωση των αδειών των διαλυτηρίων της είναι τον Ιανουάριο όπως επίσης και οι αργίες για το Chinese New Year που τυχαίνει αυτή τη φορά να πέφτουν νωρίτερα, στις 22 Ιανουαρίου. Οι τιμές στην Κίνα κυμάνθηκαν από $ 380 – $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια