Αν όλες οι οικονομίες δεν ενεργήσουν ομαδικά, τότε θα παρασυρθούμε στο σπιράλ...

Αν όλες οι οικονομίες δεν ενεργήσουν ομαδικά, τότε θα παρασυρθούμε στο σπιράλ της αβεβαιότητας

0
Αν όλες οι οικονομίες δεν ενεργήσουν ομαδικά, τότε θα παρασυρθούμε στο σπιράλ της αβεβαιότητας

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFOGeorge Moundreas & Company S.A., Finance & Research

 

Ενώ η ηχώ των δηλώσεων ότι «η Ιταλία δεν είναι σαν την Ελλάδα» ακόμη αντηχεί, οι πρόσφατες εξελίξεις αποδεικνύουν το αληθές αυτών των δηλώσεων, καθώς όντως η Ιταλία αποτελεί πολύ πιο σοβαρό κίνδυνο για την Ευρωζώνη από ότι η Ελλάδα.

Η Ιταλία μπορεί να είναι η 3η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης αλλά είναι και η 4η υπερχρεωμένη χώρα στον κόσμο με χρέος 1,9 τρισ. Ευρώ.

Αρκετοί αναλυτές επισημαίνουν ότι ο πραγματικός κίνδυνος διάσπασης της Ευρωζώνης δεν είναι η Ελλάδα και η Πορτογαλία αλλά η Ιταλία και η Ισπανία.

Να επισημάνουμε ότι το τραπεζικό σύστημα της Γαλλίας έχει τη μεγαλύτερη έκθεση στην Ιταλία με 411 δις. δολάρια ενώ ακολουθεί η Γερμανία και η Βρετανία.

Συνολικά η έκθεση του παγκόσμιου τραπεζικού συστήματος στην Ιταλία αγγίζει τα 900 δις. δολάρια!!!

Φυσικά οι αλλαγές ηγεσίας στην Ελλάδα και Ιταλία με ηγέτες που κατείχαν σημαντικές θέσεις στην Ευρώπη, δημιουργεί ελπίδες για την εφαρμογή των δημοσιονομικών μέτρων και των διαρθρωτικών αλλαγών που η Ευρώπη και το ΔΝΤ θέλουν να εφαρμόσουν. Ίδωμεν, καθώς αρκετοί οικονομολόγοι επιμένουν ότι αυτό δεν φτάνει και όπως τονίζει ο Paul Krugman, η ΕΚΤ θα χρειαστεί να σπάσει τους κανόνες και να αγοράσει όσα κρατικά ομόλογα χρειάζονται για να μην καταρρεύσει η Ευρωζώνη.     

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναθεώρησε και πάλι τις προβλέψεις για την ανάπτυξη των 27 χωρών-μελών της ΕΕ ενώ δήλωσε πως δεν αποκλείει το ενδεχόμενο ύφεσης.  Παράλληλα μείωσε τις εκτιμήσεις ρυθμού ανάπτυξης 10 χωρών της ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης επικαλούμενη τη χαμηλότερη ζήτηση για τις εξαγωγές των χωρών αυτών από την Ευρωζώνη.

Η ανάπτυξη στην ΕΕ για το 2012 θα επιβραδυνθεί στο 0,5% και για το 2013 στο 1,3% ενώ δεν αναμένεται βελτίωση στην αγορά εργασίας η οποία θα παραμείνει στα σημερινά επίπεδα.

Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος της ΕΕ, Herman Van Rompuy, είπε ότι η κρίση χρέους της Ευρωζώνης δεν είναι το μόνο πρόβλημα της παγκόσμιας οικονομίας , καλώντας τις ΗΠΑ και την Κίνα να λύσουν τα δικά τους προβλήματα.

Οι ΗΠΑ να συμμαζέψουν το δημόσιο χρέος, και η Κίνα να τονώσει την εγχώρια ζήτηση και να κάνει την ισοτιμία του νομίσματος της πιο ευέλικτη.  «Η ανάπτυξη είναι παγκόσμια ευθύνη.  Ορισμένοι τείνουν να το ξεχνούν αυτό» πρόσθεσε ο πρόεδρος της ΕΕ.

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Barack Obama, από την άλλη επιμένει ότι η Ευρώπη (ΕΚΤ) πρέπει να λάβει πιο δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση του χρέους, και η Κίνα να αναλάβει πρωτοβουλίες για την ανατίμηση του νομίσματος, τη δίκαιη εφαρμογή των κανόνων εμπορίου, την ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς και το σεβασμό των πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς όλα αυτά επηρεάζουν αρνητικά την οικονομία των ΗΠΑ.

Η αντίδραση της Κίνας στις δηλώσεις Obama, ήρθε με μία δήλωση από το υπουργείο Εξωτερικών, λέγοντας ότι για το δημοσιονομικό πρόβλημα, την υψηλή ανεργία και το έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου των ΗΠΑ δεν φταίει η νομισματική πολιτική της Κίνας και ακόμη και μία μεγάλη ανατίμηση του Γουάν δεν πρόκειται να λύσει τα προβλήματα των ΗΠΑ. 

Σχετικά με την Κίνα να αναφέρουμε ότι ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο υποχώρησε αρκετά στο 5.5%, αλλά τον ίδιο μήνα η βιομηχανική παραγωγή είχε τη μικρότερη άνοδο του έτους, 13,2%, η οποία μέχρι στιγμής υποδηλώνει ήπια επιβράδυνση στην 2η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.             

Η επικεφαλής του ΔΝΤ, Christine Lagarde, σε μία διάλεξη της στο Πεκίνο προειδοποίησε για τον κίνδυνο μίας χαμένης δεκαετίας για την παγκόσμια οικονομία.  Ανέφερε ότι αν όλες οι οικονομίες δεν ενεργήσουν ομαδικά, τότε θα παρασυρθούμε στο σπιράλ της αβεβαιότητας, της οικονομικής αστάθειας και την κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης.

Όλα αυτά εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους και μπορεί να βρεθούμε αντιμέτωποι με μια δεκαετία χαμηλής ανάπτυξης και υψηλού πληθωρισμού.

Σχετικά με τις χώρες της Ασίας, η επικεφαλής του ΔΝΤ είπε χαρακτηριστικά ότι πρέπει να είναι προετοιμασμένες για θύελλες και καταιγίδες που μπορεί να πλήξουν τις ακτές τους, καθώς οι αρνητικές εξελίξεις στις αναπτυγμένες χώρες θα επηρεάσουν τις αναπτυσσόμενες.

Σύμφωνα με έρευνα του Conference Board που δημοσιεύθηκε στη WSJ, τα επόμενα χρόνια οι ανεπτυγμένες χώρες θα αρχίσουν σταδιακά να ανακάμπτουν από την ύφεση, αλλά αυτή η ανάκαμψη θα αντισταθμιστεί από την επιβράδυνση στις αναπτυσσόμενες οικονομίες.

Βάσει της έρευνας, η παγκόσμια οικονομία θα αναπτυχθεί το 2012 με ρυθμό 3,2% και με 3,5% από το 2013 έως το 2016. Η επιτάχυνση της οικονομίας από το 2013 έως το 2016 θα προέλθει από τα ανεπτυγμένα κράτη όπως η ΗΠΑ, η Ιαπωνία και η Ευρωζώνη όπου ο ρυθμός ανάπτυξης θα αυξηθεί από το 1,35% το 2012 στο 2% τα επόμενα χρόνια.  Αντίθετα ο ρυθμός ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες οικονομίες όπως η Κίνα και η Ινδία θα αρχίσει να επιβραδύνεται από το 5,1% το 2012 στο 4,9% την περίοδο 2013-2016 και στο 3,4% από εκεί και έπειτα.

Την ίδια στιγμή τα στοιχεία του ΔΝΤ για την παγκόσμια ανάπτυξη είναι διαφορετικά από την έρευνα του Conference Board αλλά στην ίδια πτωτική λογική.

Πιο συγκεκριμένα, μείωσε την ανάπτυξη στο 4% για το 2011 και 2012 από 4,3% και 4,5% αντίστοιχα των προηγούμενων εκτιμήσεων.

Επίσης τα τελευταία στοιχεία του ΠΟΕ αναθεωρούν την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου το 2011 στο 5,8% από 6,5% που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση.

Η πτώση των ρυθμών του εμπορίου και της ανάπτυξης έρχεται σε μία περίοδο όπου ο παγκόσμιος στόλος, αν και με πιο μειωμένους ρυθμούς από ότι αρχικά αναμενότανε, συνεχίζει να αυξάνεται.      

Άλλη μία εβδομάδα όπου οι αγοραπωλησίες δεν είχαν να παρουσιάσουν κάτι συνταρακτικό όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που άλλαξαν χέρια.

Στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα Capes, τo «KAMISOU MARU» 151.102 DWT (1994 – Kurushima) έκλεισε στα $ 15 εκ., σε γενικές γραμμές στα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς..    

Στα Handymax το «WESTERN SANTIAGO» 46.634 DWT (1997 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 14 εκ., περίπου 9% λιγότερο από το 2 χρόνια παλαιότερο «NIKKEI EAGLE» 45.347 (1995 – Oshima) το οποίο πουλήθηκε τον Αύγουστο στα $ 15,4 εκ.

Στα Handysizes το «SELETAR HOPE» 18.320 DWT (2000 – Shiroku) έκλεισε στα $ 10,5 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα MR’s το «PACIFIC OPAL» 46.851 DWT (1993 – Halla) έκλεισε στα $ 7,25 εκ. τα οποία είναι και επίπεδα αγοράς.

Στα Handysizes, το «KING EDWIN» 35.775 (2000 – Daedong), πουλήθηκε στα $ 14,5 εκ.         

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Το τοπίο στον τομέα των διαλύσεων η εβδομάδα που μας πέρασε δεν έχει ουσιαστικά διαφοροποιηθεί από το κλίμα των τελευταίων εβδομάδων.

Η αβεβαιότητα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης συνεχίζει να επηρεάζει και τον τομέα των διαλύσεων ο οποίος συνεχίζει να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και με μειωμένες τιμές.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 500,779 DWT εκ των οποίων περίπου το 77% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 1,3% δεξαμενόπλοια, το 10,3% Containers, το 5,6% RO-ROs και το 4,9% MPP’s.

Να επισημάνουμε ότι αν από το συνολικό όγκο αφαιρέσουμε τη διάλυση του ORE Carrier με 200,999 DWT, τότε ο συνολικός όγκος αλλά και ο όγκος των πλοίων ξηρού φορτίου είναι ακόμη πιο χαμηλός.                        

Στην Ινδία, η πτώση των τιμών του σιδήρου έχει βάλει σε στάση αναμονής την αγορά παρά το γεγονός ότι η ρούπια είχε πάλι κάποια σημάδια ανάκαμψης.

Η αποχή των τελικών αγοραστών δημιουργεί την πεποίθηση ότι οι τιμές θα διορθώσουν και άλλο ιδιαίτερα όσο το Μπαγκλαντές συνεχίζει να παραμένει κλειστό.

Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 470 – $ 500 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Το Πακιστάν αυτή τη στιγμή προσφέρει τις πιο υψηλές τιμές και αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στην αγορά τις επόμενες εβδομάδες ιδιαίτερα σε μεγαλύτερα πλοία.  Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν ήτανε από $ 475 – $ 505 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Στο Μπαγκλαντές η ακροαματική διαδικασία που ήτανε να γίνει στις 13 Νοεμβρίου δεν έγινε!

Υποτίθεται ότι θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα, αλλά και να γίνει θα χρειαστούν 2 ακόμη εβδομάδες λόγω γραφειοκρατίας μέχρι τα διαλυτήρια να επαναλειτουργήσουν.

Η πτωτική πορεία των τιμών στην Κίνα συνεχίστηκε, και ουσιαστικά παρέμεινε για άλλη μία φορά εκτός αγοράς. Οι τιμές στην Κίνα κυμάνθηκαν από $ 350 – $ 375 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα