H Κίνα ζητά να αναγνωριστεί από την ΕΕ ως «οικονομία της αγοράς»

H Κίνα ζητά να αναγνωριστεί από την ΕΕ ως «οικονομία της αγοράς»

7
H Κίνα ζητά να αναγνωριστεί από την ΕΕ ως «οικονομία της αγοράς»

Του Γ. Λογοθέτη, CFO George Moundreas & Company S.A. Finance & Research

Τελικά οι ηγέτες της Ευρωζώνης, Merkel και Sarkozy, στην προσπάθεια τους να δοθεί λύση στην κρίση χρέους, επέβαλαν στους τραπεζίτες κούρεμα 50% των Ελληνικών ομολόγων.

Αρχικά η παγκόσμια οικονομική κοινότητα αντέδρασε θετικά αλλά σιγά- σιγά οι προβληματισμοί και οι επιφυλάξεις άρχισαν να βγαίνουν στην επιφάνεια, λόγω ότι αρκετές λεπτομέρειες, που συχνά κρύβουν μεγάλες παγίδες, δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί.

Η Fitch ήδη δήλωσε ότι η υλοποίηση της λύσης που «συμφωνήθηκε» θα οδηγήσει σε πιστωτικό γεγονός με αξιολόγηση ‘Post Default’ της Ελλάδας.

Αντίστοιχα, αρκετοί ισχυρίζονται ότι αν η διεθνής ένωση swaps και παραγώγων ISDA δεν πιστοποιήσει πιστωτικό γεγονός, ώστε να πληρωθούν οι κάτοχοι ασφάλιστρων κινδύνου, αυτό θα είναι κατάφορη παραβίαση των διεθνών κανόνων όπου λειτουργούν οι αγορές.

Ο επενδυτής George Soros είπε «η συμφωνία θα προκαλέσει ανακούφιση μερικώς που θα διαρκέσει από 1 ημέρα έως και 3 μήνες, ενώ ο πρώην πρόεδρος της FED, Alan Greenspan, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή κρίση σε συνδυασμό με το έλλειμμα των ΗΠΑ, θα προκαλέσει τεράστια κρίση στην αγορά των ομολόγων καθώς η «αγορά» προσπαθεί να αποφασίσει αν η ΗΠΑ έχει πολλά κοινά σημεία στο θέμα του χρέους της, με την Ελλάδα!!!

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι και η εξέλιξη στο θέμα της βοήθειας από την Κίνα προς την Ευρώπη.

Η Κίνα που ήδη διακρατεί κρατικό χρέος χωρών μελών της Ευρωζώνης που ανέρχεται σε 500 δισ. ευρώ εξετάζει το ενδεχόμενο να επενδύσει ακόμη 72 δις, ευρώ, αλλά φυσικά με αντάλλαγμα.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση το αντάλλαγμα είναι πολιτικό αφού η Κίνα ζητά να αναγνωριστεί άμεσα από την ΕΕ ως «οικονομία της αγοράς» αντί να περιμένει μέχρι το 2016 όπου η αναγνώριση θα γίνει αυτόματα αφού τότε θα έχει κλείσει 15 χρόνια σαν μέλος του ΠΟΕ.

Την ίδια στιγμή η συρρίκνωση του οικονομικού κλίματος στην Ευρωζώνη καλά κρατεί.  Ο δείκτης PMI μειώθηκε με ταχύτερο ρυθμό τον Οκτώβριο στις 47,2 μονάδες, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2009 ενώ μείωση υπήρξε και στους δείκτες, οικονομικού κλίματος για 8ο συνεχόμενο μήνα στις 94,8 μονάδες, καταναλωτικής εμπιστοσύνης για 4ο συνεχόμενο μήνα στις -19,9 μονάδες και επιχειρηματικής εμπιστοσύνης που μειώθηκε στις -6,6 μονάδες.

Την ίδια εικόνα παρουσιάζουν και οι ΗΠΑ όπου η καταναλωτική εμπιστοσύνη διολίσθησε στα χαμηλότερα επίπεδα από το Μάρτιο του 2009 στις 39,8 μονάδες, ο αριθμός των ατόμων που έκαναν αίτηση για επίδομα ανεργίας είχε πτώση μικρότερη των εκτιμήσεων, όπως επίσης χειρότερα των εκτιμήσεων ήταν τα στοιχεία για τις πωλήσεις κατοικιών.

Δυστυχώς τα αρνητικά στοιχεία κυριαρχούν και σε άλλες οικονομίες.

Η Κεντρική τράπεζα της Ινδίας αύξησε τα επιτόκια για 13η φορά από το 2010 ενώ αναθεώρησε πτωτικά τις προβλέψεις για την ανάπτυξη της από το 8% στο 7,6%.

Η Κεντρική τράπεζα του Καναδά, μείωσε τις προβλέψεις της για την ανάπτυξη της χώρας από 2,8% σε 2,1% για το 2011 και από 2,6% σε 1,9% για το 2012.

Αντίστοιχα, η Νότιος Αφρική, ανασκεύασε τις προβλέψεις της για το 2011 από 3,4% σε 3,1% και για το 2012 από 4,1% σε 3,4%.

Και για να μην ξεχνιόμαστε όσον αφορά τις υποβαθμίσεις, η Moody’s υποβάθμισε το Ρωσικό τραπεζικό σύστημα σε αρνητικό από σταθερό με την αιτιολογία ότι «το δυσμενές παγκόσμιο περιβάλλον και η αστάθεια των χρηματοοικονομικών αγορών θα αποδυναμώσουν το λειτουργικό περιβάλλον της Ρωσίας»!!!!

Την ίδια στιγμή η Ρωσία δήλωσε ότι είναι έτοιμη να βοηθήσει την Ευρωζώνη παρέχοντας μέχρι 10 δις. ευρώ μέσω του ΔΝΤ.

Κλείνοντας, να αναφερθούμε και στην έκθεση που κοινοποίησε 3 μέρες πριν τη σύνοδο των G20 ο ΟΟΣΑ, μειώνοντας την ανάπτυξη της Ευρωζώνης για το 2012 στο 0,3% έναντι της αρχικής στο 2% ενώ για τις ΗΠΑ αναθεωρεί στο 1,8% από το 3,1%.  Σύμφωνα με την έκθεση, τα ποσοστά χρέους/ΑΕΠ θα συνεχίσουν να αυξάνονται, φτάνοντας μέσα σε 2 χρόνια στο 108,7% στις ΗΠΑ, 97,6% στη Ευρωζώνη και 227,6% στη Ιαπωνία ενώ στις μεγάλες οικονομίες του ΟΟΣΑ μπορεί να υπάρξει μείωση του επιπέδου του ΑΕΠ κατά 5% το πρώτο 6άμηνο του 2013.

Τους τελευταίους μήνες, παρατηρούμε μία μεγάλη αβεβαιότητα στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι επιβεβαιωμένη από τον καθημερινό βομβαρδισμό αρνητικών ειδήσεων τις οποίες και αναφέρουμε στις εβδομαδιαίες ανασκοπήσεις.

Φυσικό επακόλουθο είναι οι αρνητικές αυτές εξελίξεις να επηρεάζουν και τον ευρύτερο τομέα της ναυτιλίας η οποία είναι άμεσα εξαρτημένη από την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας.

Προσπαθώντας να αξιολογήσουμε την παρούσα κατάσταση, εκτιμούμε ότι βραχυχρόνια, περίπου 18 με 24 μήνες , η παγκόσμια οικονομία άρα και η ναυτιλία θα βρίσκεται σε μία κατάσταση «διόρθωσης» συνοδευμένη από ένα «σφιχτό» χρηματοπιστωτικό περιβάλλον.

Έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν για τη ναυτιλία, ότι σε τέτοιες περιόδους οι επενδυτικές ευκαιρίες είναι αρκετά ελκυστικές και προσφέρουν έδαφος για στρατηγικές ανάπτυξης.

Αντίστοιχα, και στο σημερινό περιβάλλον, λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση των τιμών των πλοίων (asset prices) είτε σε μοντέρνα μεταχειρισμένα πλοία, όπου ενδεχομένως να δούμε και περεταίρω διόρθωση, είτε σε νεότευκτα πλοία παρουσιάζονται αρκετές «επενδυτικές» ευκαιρίες ιδιαίτερα σε εταιρίες με υγιή ισολογισμό και επαρκή ρευστότητα.

Ο δείκτης BDI τις τελευταίες μέρες της εβδομάδας άρχισε να διορθώνει δείχνοντας ότι θα κατέβει κάτω από τις 2.000 μονάδες την προσεχή εβδομάδα.

Η πτωτική πορεία της τιμής του Iron Ore, έβαλε ένα φρένο στις Κινεζικές εισαγωγές καθώς οι εισαγωγείς ελπίζουν σε περεταίρω πτώση και η στάση αυτή αντικατοπτρίστηκε από την πτώση των ναύλων των Capes.

Η εβδομάδα που πέρασε, δεν χαρακτηρίστηκε από ιδιαίτερη κινητικότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών όλων των τύπων πλοίων.

Στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

To «FRONT STRIVER» 169.146 DWT (1992 – Daewoo), το οποίο είναι τύπου OBO αλλά μετάφερε ξηρό φορτίο πουλήθηκε στα $ 12.5 εκ.,

Στα Capes, το «ROYAL OASIS» 161.192 DWT (1995 – HHI) έκλεισε στα $ 16.5 εκ., στα ίδια επίπεδα με την πώληση του «NEW BRISK» 168.421 DWT (1995 – Mitsui) στα $ 17,5 εκ. προ 3 μηνών περίπου.

Το Handymax «PARNASSOS» 40.907 DWT (1984 – Mitsui) έκλεισε πάνω από 5 εκ., ίδια τιμή με την πριν 2 μηνών πώληση του «POSEIDON V» 41.373 DWT (1984 – Nipponkai) που πουλήθηκε στα $ 5,5 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα Aframax, το «SINGAPORE RIVER» 107.000 DWT (2002 – Imabari) έκλεισε στα $ 21 εκ., και το «RAINBOW RIVER» 107.000 DWT (1999 – Koyo) πουλήθηκε στα $ 20 εκ. Και τα 2 πουλήθηκαν σε τιμές που επικρατούν στην αγορά τους τελευταίους 5 μήνες αφού το «GLORY CRYSTAL» 106.129 DWT (2000 – Namura) πουλήθηκε το Μάιο στα $ 22,5 εκ.

Στα MR’s είχαμε την en bloc πώληση των «Sanko Libra» και «Sanko Lynx» 47.378 DWT (2010 – Onomichi) στα $ 31 εκ. έκαστο.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Παρά την αβεβαιότητα και το γεγονός ότι η Ινδία βρίσκεται σε εορταστική περίοδο, το Μπαγκλαντές είναι κλειστό, το Πακιστάν απέχει πιστεύοντας ότι η αγορά θα διορθώσει και την Κίνα να προσφέρει αρκετά χαμηλότερα από όλες τις αγορές, ο αριθμός των διαλύσεων ήτανε λίγο πιο υψηλός από την προηγούμενη εβδομάδα.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 711.717 DWT εκ των οποίων το 60,5% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 30,7% δεξαμενόπλοια, το 8,8% περίπου αφορούσε Reefers και MPP’s.

Στην Ινδία, η εορταστική περίοδος του Diwali ήρθε στην καλύτερη στιγμή καθώς η αγορά της είναι υποτονική, δίνοντας τους έτσι την πολυτέλεια να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις της αγοράς πριν μπουν στη διαδικασία να προσφέρουν τιμές, φυσικά με μερικές εξαιρέσεις κάποιων Cash Buyers που «σπεκουλάρουν» και προσφέρουν σε υψηλά επίπεδα

Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 470 – $ 500 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Το Πακιστάν, όπου την προ-προηγούμενη εβδομάδα, πρόσφερε τις υψηλότερες τιμές, χαρακτηρίζεται από μία στάση αναμονής με το φόβο διόρθωσης των τιμών και περιμένει την Ινδία να μπει πάλι στην αγορά και σε τι επίπεδο τιμών.

Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν ήτανε από $ 480 – $ 510 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Το δικαστήριο δεν συνεδρίασε για να αποφασίσει αν θα δοθεί παράταση λειτουργίας στο Μπαγκλαντές λόγω και του ατυχήματος που αναφέραμε στην προηγούμενη ανασκόπηση.

Εκτιμάται ότι τα διαλυτήρια θα απέχουν το Νοέμβριο και ενδεχομένως και κάποιες μέρες το Δεκέμβριο.

Η αγορά της Κίνας, με τις προσφερόμενες τιμές να είναι περίπου $ 100 χαμηλότερα από τον ανταγωνισμό αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να δελεάσει πωλητές.

Ενδεχομένως με το κλείσιμο του Μπαγκλαντές να μπορέσει να κλείσει κάποια πλοία αλλά ταυτόχρονα θα χρειαστεί να βελτιώσει λίγο τις τιμές της.

Οι τιμές στην Κίνα κυμάνθηκαν από $ 380 – $ 390 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.