H ναυτιλία συνεχίζει και παρέχει επενδυτικές ευκαιρίες

H ναυτιλία συνεχίζει και παρέχει επενδυτικές ευκαιρίες

1
H ναυτιλία συνεχίζει και παρέχει επενδυτικές ευκαιρίες

Του Γ. Λογοθέτη, CFOGeorge Moundreas & Company S.A. Finance & Research

 

Σε προηγούμενες ανασκοπήσεις είχαμε αναφέρει την έλλειψη πολιτικής βούλησης από τους Ευρωπαίους ηγέτες στο να καταλήξουν σε ένα συγκεκριμένο σχέδιο λεπτομερής λύσης για την κρίση χρέους της ευρωζώνης.

Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα συνεχίζουμε να παρατηρούμε αυτή την έλλειψη, αφού για άλλη μία φορά η σύνοδος των Ευρωπαίων ηγετών το Σαββατοκύριακο κατέληξε σε ένα γενικό πλαίσιο ανανεώνοντας το ραντεβού τους για την ερχόμενη Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου, ελπίζοντας ότι τελικά θα καταλήξουν σε ένα κοινά αποδεκτό στρατηγικό πλάνο επίλυσης του χρέους.

Σε αυτό το πλαίσιο και για άλλη μία φορά ο απερχόμενος Πρόεδρος της ΕΚΤ, Jean-Claude Trichet, δήλωσε ότι η Πολιτική Βούληση είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για την ενότητα και επιβίωση της Ε.Ε. ενώ ο επικεφαλής του Eurogroup, Jean-Claude Junker επισήμανε ότι οι διαφωνίες για το χειρισμό της κρίσης στέλνουν καταστροφικά μηνύματα.             

Η «διχόνοια» που επικρατεί όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ σε συνδυασμό με τις αρνητικές προβλέψεις για τις αναπτυγμένες χώρες, αλλά τελευταία όλο και πιο έντονα για τις αναπτυσσόμενες και ιδιαίτερα την Κίνα, δεν αφήνει πολλά περιθώρια προς αποφυγή μίας παγκόσμια επιβράδυνσης.

Ενώ μέχρι πρότινος οι αναλυτές προσπαθούσαν να αποφύγουν τη λέξη «ύφεση», η δίνανε χαμηλά ποσοστά στο να παρουσιαστεί, σιγά-σιγά όλο και πιο εύκολα αρχίζουν να αναφέρονται σε αυτή. Τις δηλώσεις ξεκίνησε ο Roubini εκτιμώντας ότι υπάρχει 50% πιθανότητα για ύφεση σε Ευρωζώνη, ΗΠΑ και Βρετανία!!!                                                      

Η EBRD μείωσε κατά 50% τις προβλέψεις της για τις οικονομίες 8 χωρών της Κεντρικής Ευρώπης και της Βαλτικής, στο 1,7% το 2012, λόγω των ισχυρών εμπορικών και οικονομικών δεσμών με την Ευρωζώνη.

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ευρωζώνη παρουσίασε πτώση για 5ο συνεχόμενο μήνα στις -19,9 μονάδες, ενώ στη Γερμανία ο δείκτης οικονομικών προσδοκιών υποχώρησε στις -48,3 μονάδες και ο δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης μειώθηκε από 107,5 μονάδες τον προηγούμενο μήνα στις 106,4 τον Οκτώβριο.

Σύμφωνα με το Center for European Economic Research η οικονομία της Γερμανίας μπορεί να οδηγηθεί σε ύφεση για τους επόμενους 6 μήνες!    

Σχετικά με το χορό των υποβαθμίσεων, η τελευταία ήτανε της Ισπανίας από τη Moody’s την προηγούμενη Τετάρτη, αλλά υπάρχει πληθώρα προειδοποιήσεων για επικείμενες υποβαθμίσεις πάλι της Γαλλίας, Ισπανίας, Ιταλίας, Ιρλανδίας και Πορτογαλίας.

Την ίδια στιγμή φημολογείται ότι η Κομισιόν εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύει προσωρινά τη δημοσιοποίηση αξιολογήσεων σε «ακατάλληλες στιγμές», όπου έχουν αρνητικές επιπτώσεις για την παγκόσμια οικονομία, μέτρο όπου κατά την άποψη μας δεν θα προσφέρει τίποτα ουσιαστικό.    

Για τις ΗΠΑ, η Merrill Lynch εκτιμά ότι θα υπάρξει και άλλη υποβάθμιση μέχρι το τέλος του χρόνου μετά από την υποβάθμιση του Αυγούστου από την S&P.

Την ίδια στιγμή, ο ανεπίσημος δείκτης “Misery Index” τον περασμένο μήνα έφτασε στα υψηλότερα επίπεδα από το 1983 στο 13,0 ενώ ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε 3,9% το Σεπτέμβριο, με τον ταχύτερο ρυθμό 3 ετών, έχοντας σαν αποτέλεσμα την περεταίρω μείωση των καταναλωτικών δαπανών. 

Όπως ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, ο ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας κατά το 3ο τρίμηνο σημείωσε άνοδο της τάξης του 9,1% έναντι 9,5% στο 2ο τρίμηνο και έναντι 9,3% βάσει εκτιμήσεων των αναλυτών.

Να σημειώσουμε ότι αυτό ήταν το τρίτο τρίμηνο κατά το οποίο οι ρυθμοί ανάπτυξης εμφάνισαν επιβράδυνση αυξάνοντας τις ανησυχίες όχι μόνο για την Κινεζική οικονομία αλλά και φυσικά την παγκόσμια οικονομία.

Φημολογείται, ότι η Deutsche Bank εκτιμά την Κινεζική ανάπτυξη για το πρώτο τρίμηνο του 2012 κάτω του 7%, ενώ υπάρχουν αναλυτές που εκτιμούν την Κινεζική οικονομία να αναπτύσσεται κατά 7,7% την ίδια χρονική περίοδο και μεγάλοι διεθνείς επενδυτές προβλέπουν μείωση στην ανάπτυξη της Κίνας, περίπου στο 5% το χρόνο, από το 2016!!!

Την εβδομάδα που πέρασε υπήρξε αρκετά πιο έντονη δραστηριότητα από τις προηγούμενες 2-3 εβδομάδες, αποδεικνύοντας ότι παρά την έντονη παγκόσμια οικονομική ανησυχία, η ναυτιλία συνεχίζει και παρέχει επενδυτικές ευκαιρίες.  Ειδικότερα το τελευταίο διάστημα ο τομέας των πλοίων ξηρού φορτίου αλλά και των δεξαμενόπλοιων, δεδομένων των μειωμένων τιμών τόσο στα μεταχειρισμένα όσο και στα νεότευκτα, προσφέρει την επιλογή, ανάλογα της ρευστότητας αλλά και στρατηγική της κάθε εταιρείας, να προβεί σε αντίστοιχη κίνηση.

Στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα Handymax, το «NEW AUSPICIOUS» 48.227 DWT (1997 – Oshima), πουλήθηκε στα $ 15.8 εκ., στα ίδια επίπεδα με την προ μηνός πώληση του «SEA HOPE» 48.512 DWT (1998 – Japan) που έκλεισε στα $ 16 εκ.

Το «CRYSTAL SEAS» 43.222 DWT (1995 – Hyundai) έκλεισε στα $ 14 εκ. στα ίδια επίπεδα με την προ διμήνου πώληση του «GRAND VIEW» 43.980 DWT (1994 – Daewoo) που πουλήθηκε στα $ 13,8 εκ.

Το «C RHAPSODY» 41.543 DWT (1983 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 5 εκ.

Στα Handysize, το «FULL CITY» 26.758 DWT (1995 – Mitsubishi) έκλεισε στα $ 11 εκ. όταν τον Ιούλιο το, από en bloc πώληση του ενός χρόνου νεότερο «NEW BARONESS» 27.254 DWT (1996 – Hanjin) πουλήθηκε 3 εκατομμύρια πιο πάνω.

Στα παλαιότερα Handys πουλήθηκαν τα «SHUN FU STAR» 38.110 DWT (1982 – IHI) στα $ 4 εκ., το «SPAR JADE» 30.674 DWT (1985 – Sasebo) στα $ 4,85 εκ. και το «AGIOS NECTARIOS I» 23.969 DWT (1982 – Imabari) που έκλεισε στα $ 3,6 εκ.                               

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα VLCC’s το «MOGAMIGAWA» 300.000 DWT (2001 – Imabari) με χαρτιά περασμένα έκλεισε στα $ 36 εκ.

Τα «SAGA AGNES» 300.000 DWT (2000 – Daewoo) και «SAGA JULIE» 299.089 DWT (2000 – Daewoo) πουλήθηκαν προς $ 31,13 εκ. το κάθε ένα.

Το «SKY WING» 299.997 DWT (2002 – IHI) πουλήθηκε στα $ 34,5 εκ.

Οι ανωτέρω πωλήσεις γίνανε σε επίπεδα αγοράς συγκρινόμενες με την πριν δύο μηνών πράξη του «TAKASE» 314.250 DWT (1999 – Mitsui) το οποίο πουλήθηκε στα $ 27,5 εκ.

Το Suezmax «FRONT FIGHTER» 147.048 DWT (1994 – H&W) πουλήθηκε στα $ 12.4 εκ.

Αντίστοιχη πράξη έγινε στις αρχές Αυγούστου του «ECO EUROPA» 149.258 DWT (1994 – FINCANTIERI), το οποίο έκλεισε στα $ 13,7 εκ..

Στα LR 2 είχαμε την en bloc πώληση των «TORM MARIANNE» 110.000 DWT (2008 – Dalian) και «TORM METTE» 110.000 DWT (2007 – Dalian) στα $ 75 εκ.

Το ΜΡ «ΜΑΟΗΙ» 45.800 DWT (2006 – STX) πουλήθηκε στα $ 28,5 εκ. με 12-15 μήνες bareboat.

To Aframax «SINGAPORE RIVER» 107.000 DWT (2002 – Imabari) έγινε στα $ 21,5 εκ., όταν το «GLORY CRYSTAL» 106.129 DWT (2000 – Namura) πουλήθηκε τον Μάιο στα $ 22,5 εκ.   

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Άλλη μία εβδομάδα όπου κυριάρχησε η αβεβαιότητα στον τομέα των διαλύσεων με τον συνολικό όγκο να κινήθηκε περίπου στα επίπεδα της προηγούμενης εβδομάδας.

Οι συνήθεις ύποπτοι λόγοι όπως η γενικότερη οικονομική κρίση, η πτώση των τιμών των μετάλλων γενικότερα, η έλλειψη πίστωσης (Finance) και η πτώση των ισοτιμιών δημιουργούν μία τροχοπέδη στην αγορά.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 621.2867 DWT εκ των οποίων το 56,5% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 39,7% δεξαμενόπλοια, το 3,75% περίπου αφορούσε Reefers.                              

Στην Ινδία, η έναρξη της εορταστικής περιόδου Diwali που διαρκεί από τα μέσα Οκτωβρίου μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, η συνεχιζόμενη υποτίμηση της ρούπια σε σχέση με το δολάριο και οι υψηλές τιμές που ζητάνε οι Cash Buyers έχουν δημιουργήσει μία στάση αναμονής και πίεση των προσφερόμενων  τιμών.

Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 475 – $ 505 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Το Πακιστάν, όπως είχαμε αναφέρει και την προηγούμενη εβδομάδα, ανταγωνίζεται την Ινδία και αυτή την στιγμή κρατάει τα σκήπτρα στις τιμές.

Παρά το γεγονός αυτό όμως τα κλεισίματα που γίνανε ήτανε περιορισμένα καθώς η διόρθωση στην Ινδία δημιουργεί μία αρνητική ψυχολογία η οποία αρχίζει

και επηρεάζει και το Πακιστάν.

Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν ήτανε από $ 480 – $ 510 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Όπως και την προηγούμενη εβδομάδα έτσι και αυτή, δεν υπήρξε καθόλου αγοραστικό ενδιαφέρον στο Μπαγκλαντές.

Τα δικαστήρια ανακοίνωσαν ότι μετά το ατύχημα με τους 4 νεκρούς που συνέβη στη Chittagong, θα πρέπει να διεξαχθεί μια εξονυχιστική έρευνα, να εντοπισθούν τα αίτια και οι υπεύθυνοι ώστε να ληφθούν μέτρα για να μην συμβεί πάλι κάτι παρόμοιο.

Μέχρι λοιπόν να ολοκληρωθεί όλη αυτή η διαδικασία τα διαλυτήρια θα παραμείνουν κλειστά. 

Τα αρνητικά μηνύματα από τις άλλες αγορές, έχουνε παγώσει και την αγορά της Κίνας, σε σημείο μάλιστα που μερικές φορές δεν μπαίνουν στον κόπο καν να προσφέρουν κάποια τιμή, φοβούμενοι περεταίρω πτώση των τιμών.

Οι τιμές στην Κίνα κυμάνθηκαν από $ 410 – $ 430 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα