Η Ναυτική Εκπαίδευση υπό το πρίσμα της νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας

Η Ναυτική Εκπαίδευση υπό το πρίσμα της νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας

25
Η Ναυτική Εκπαίδευση υπό το πρίσμα της νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας

  Επιστολή του Νικολάου Γκουσόπουλου – διευθυντού τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών New York College

Yπεύθυνου προπτυχιακών και μεταπτυχιακών ναυτιλιακών προγραμμάτων University of Greenwich [London-UK] – Εισηγητού Nαυτιλιακής Οικονομικής

Πολύ συχνά σε άρθρα του ημερήσιου και περιοδικού ναυτιλιακού τύπου γίνονται αναφορές για την αναβάθμιση των ΑΕΝ

Αυτόματα λοιπόν γεννάται το ερώτημα.

Αυτό που χρειάζονται οι ΑΕΝ είναι αναβάθμιση η μήπως κάτι άλλο?

Η λέξη αναβάθμιση μας παραπέμπει, μέσα από την ετυμολογία της λέξης, στην μετακίνηση από την βαθμίδα που ανήκουν σε μία ανώτερη. Οι ΑΕΝ όμως:

  1. ανήκουν στη βαθμίδα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και όχι της ακαδημαϊκής και
  2. ο πολιτικός φορέας που διέπει την λειτουργία των ΑΕΝ άμεσα και ολοκληρωτικά ήταν το.καταργηθέν ΥΕΝ

Επομένως, όπως έχουν τα πράγματα σήμερα, οι ΑΕΝ δεν μπορούν να γίνουν σχολές ΤΕΙ η πανεπιστημίων, όπως και για τον ίδιο λόγο οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ η τα ΙΕΚ δεν μπορούν παρομοίως να αναβαθμισθούν.

Αυτό λοιπόν που χρειάζονται οι ΑΕΝ είναι ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ. Εκσυγχρονισμός όμως σημαίνει χρήματα που θα πρέπει να δαπανηθούν και τα οποία στις μέρες που ζούμε υπάρχουν μόνο υπό την μορφή δανεικών και για να ταίσουν αποκλειστικά και μόνο, το αδηφάγο τέρας του δημοσίου.

Αν τώρα ρίξουμε μια ματιά στον πρόσφατο νόμο-πλαίσιο [Ν.4009-ΦΕΚ 195Α’/6.9.2011] που ψηφίστηκε μάλιστα και από 250 βουλευτές (τυχαίο? Δεν νομίζω) και ιδιαίτερα στο άρθρο 30, τότε πιθανόν να οδηγηθούμε σε άλλες σκέψεις.

Μεταξύ των άλλων, το άρθρο 30 αναφέρεται σε τριετείς σπουδές συνδυαζόμενες με μηχανισμό πιστωτικών μονάδων (credits) και όπου ή διατύπωση είναι σαφής:

60 credits/ανά έτος χ 3 έτη = 180 credits και ιδού το πρώτο πανεπιστημιακό πτυχίο, πού μέχρι τώρα χρειαζόταν κατ’ ελάχιστο 4 έτη σπουδών για την απόκτηση του.

Όντας λοιπόν οι ΑΕΝ σχολές τριετούς θεωρητικής κατάρτισης συν 2 εξάμηνα στο βαπόρι (ακόμα καλύτερα), αυτόματα πληρούν μια πρώτη βασική προϋπόθεση, σύμφωνα με το άρθρο 30, για να αναβαθμισθούν ακαδημαϊκά σε επίπεδο ΤΕΙ η πανεπιστήμιου.

Μήπως λοιπόν ο συγκεκριμένος νόμος και ειδικότερα το άρθρο 30 αποτελούν τον προάγγελο σύντομων διαρθρωτικών μεταβολών στη Ναυτική μας Εκπαίδευση πού σε συνδυασμό με την οικονομική μας ένδεια βολεύει πολλές καταστάσεις?

Ένα σενάριο που στο παρελθόν είχε αρκετές φορές διατυπωθεί, μe τoν νόμο-πλαίσιο φαίνεται υλοποιήσιμο, δηλαδή:

  1. μετακίνηση των ΑΕΝ από το καταργηθέν ΥΕΝ στο υπουργείο Παιδείας
  2. μετατροπή των ΑΕΝ σε τμήματα η σχολές ΤΕΙ αλλά και πανεπιστημίων

Μια τέτοια εξέλιξη βολεύει, όπως είπαμε, πολλές καταστάσεις, όπως:

  1. ικανοποιεί τούς γονείς μια και το παιδί τους δεν θα γίνει ναυτικός
  2. ικανοποιεί τα ίδια τα παιδιά για ευνόητους λόγους
  3. ικανοποιεί τον ναυτεργατικό συνδικαλισμό μια και η αναβάθμιση των ΑΕΝ αποτελεί πάγιο και επαναλαμβανόμενο αίτημα
  4. ικανοποιεί την πολιτική ηγεσία τού αρμόδιου Υπουργείου αφού θα λύσει, μεταξύ άλλων, και το χωροταξικό πρόβλημα των επαρχιακών ΤΕΙ και πανεπιστημίων (π.χ η ΑΕΝ Μηχανιώνας (κλειστή σήμερα) ενσωματωμένη σε κάποιο ΤΕΙ η πανεπιστήμιο της Μακεδονίας, η ΑΕΝ Χανίων σε κάποιο αντίστοιχο της Κρήτης κ.ο.κ)

Δεν ικανοποιεί όμως κανέναν πού νοιάζεται πραγματικά για τη συνέχιση τού θαύματος πού λέγεται παγκόσμια Ελληνική πρωτιά στο ναυτιλιακό στίβο αφού οι εισαχθέντες στις αναβαθμισμένες, με αυτό τον τρόπο ΑΕΝ δεν θα μπαρκάρουν ποτέ σε βαπόρι, γιατί ως «επιστήμονες» θα το θεωρούν άκρως υποτιμητικό και θα ψάχνουν αμέσως μετά το τέλος των σπουδών τους για κάποιο μεταπτυχιακό.

Οι φετινές όμως πανελλήνιες εξετάσεις μας επεφύλασσαν και δύο ευχάριστες εκπλήξεις

  1. Εισήχθησαν 1365 σπουδαστές μετά από έντονη προτροπή τής Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών
  2. Ο τελευταίος επιτυχών σε ΑΕΝ συγκέντρωσε περισσότερα από 7,000 μόρια έναντι 3,000 του περυσινού τελευταίου.

Το επιχείρημα λοιπόν ότι τα Ελληνόπουλα δεν θέλουν να σταδιοδρομήσουν στη μεγαλύτερη ναυτιλία τού κόσμου δεν ευσταθεί πλέον. Κάτι, πού θα συνεχιστεί  εντονότερα και στα αμέσως επόμενα χρόνια, διότι η κρίση στη χώρα μας θα συνεχισθεί για κάποια χρόνια παράλληλα όμως, ή θάλασσα εξακολουθεί και θα εξακολουθεί να αμείβει πλουσιοπάροχα.

Πρόταση-Μονόδρομος : Oπως εδώ και 30 χρόνια τα κολέγια λειτουργούν απρόσκοπτα και συμπληρωματικά των Ελληνικών πανεπιστημίων, χωρίς τα πρώτα να ενοχλούν τα δεύτερα, θα πρέπει και στο χώρο τής ναυτικής εκπαίδευσης να δοθούν εναλλακτικές εκπαιδευτικές λύσεις .

Αλήθεια μέ εκείνες τίς ΝΕΚΕ τί γίνεται?

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.