Εμπορικός πόλεμος μεταξύ Κίνας και Αμερικής

Εμπορικός πόλεμος μεταξύ Κίνας και Αμερικής

12
Εμπορικός πόλεμος μεταξύ Κίνας και Αμερικής

Του Γ. Λογοθέτη, CFO, George Moundreas & Company S.AFinance & Research

 

 

Άλλη μία εβδομάδα η οποία χαρακτηρίστηκε από πληθώρα υποβαθμίσεων του τραπεζικού κλάδου της Ευρώπης και Αμερικής, αποδεικνύοντας για άλλη μία φορά ότι η δημοσιονομική κρίση της Ευρωζώνης πλήττει τις τράπεζες παγκοσμίως και εξελίσσεται σε χρηματοπιστωτική κρίση.

Επιγραμματικά να αναφέρουμε την υποβάθμιση μεγάλων τραπεζικών οργανισμών σε Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία και ΗΠΑ.

Στην περίπτωση της Ισπανίας, εκτός των τραπεζών της υποβαθμίστηκε και η ίδια η χώρα από την S&P μετά από 3 χρόνια, ενώ φημολογείται πιθανή υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Βρετανίας όπου να σημειώσουμε ότι η ανεργία στη χώρα έφτασε σε υψηλό 16 ετών, στο 8,1%.

Την ίδια στιγμή, ανησυχητικές διαστάσεις παίρνει η φτώχεια στη Γερμανία, όπου από 15,2% τη διετία 2007-2008 άγγιξε το 15,5% τη διετία 2008-2009.

Στον απόηχο αυτών των εξελίξεων, η Κομισιόν στη 3μηνιαία ανάλυση της προβλέπει ότι το χρέος της Ευρωζώνης θα ανέλθει στο 100% του ΑΕΠ στην επόμενη δεκαετία, αν δεν ληφθούν νέα μέτρα, προειδοποιώντας ότι υπάρχουν επικίνδυνοι συσχετισμοί μεταξύ του κρατικού χρέους και του τραπεζικού κλάδου, βρίσκοντας σύμφωνο βάσει τον τελευταίων δηλώσεων του και τον απερχόμενο Πρόεδρο της ΕΚΤ Jean-Claude Trichet.

Τη σοβαρότητα του προβλήματος εξέφρασε και ο Πούτιν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του στο Πεκίνο, καλώντας τις κορυφαίες χώρες της Ευρώπης να επιδείξουν πολιτική ανδρεία και να «βάλουν πλάτη» σε χώρες, όπως η Ελλάδα, που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση.

Επίσης δήλωσε ότι το οξυμμένο πρόβλημα της Ευρώπης είναι η Ελλάδα, η οποία όμως είναι το 2% του ΑΕΠ όλης της Ευρώπης, και βάσει των ειδικών απαιτείται περίπου 1 τρις ευρώ, ποσό βέβαια όχι μικρό, σεβαστό, αλλά απολύτως δυνατό να το σηκώσει η Ευρωζώνη.

Τη σοβαρότητα της κατάστασης της αντιλαμβάνονται γενικότερα οι BRICS όπου αν τους ζητηθεί να βοηθήσουν την Ελλάδα μπορούν και είναι διατεθειμένες να το κάνουν μέσω του ΔΝΤ.

Στις ΗΠΑ, καταψηφίστηκε από τη γερουσία το σχέδιο Obama για τις περικοπές φόρων και νέων δαπανών, ύψους $ 447 δις, αλλά ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το γουάν και γενικότερα για την επιβολή νέων δασμών σε προϊόντα χωρών οι οποίες χειραγωγούν την ισοτιμία του νομίσματος τους.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιβολής δασμών, σύμφωνα με το Κινεζικό Πρακτορείο ειδήσεων, οδηγεί τις δύο χώρες σε εμπορικό πόλεμο και ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών προειδοποίησε τον Obama να πείσει την κυβέρνηση του να μην  επιβληθούν κυρώσεις αν δεν ανατιμηθεί το γουάν.

Όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που αποδυναμώνεται το εξωτερικό εμπόριο της Κίνας και μέσα σε 2 μήνες το εμπορικό πλεόνασμα συρρικνώθηκε περισσότερο από 50% στα $14,5 δις το Σεπτέμβριο από 31,5 δις τον Ιούλιο.

Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 17,1% σε ετήσια βάση το Σεπτέμβριο έναντι 24,5% τον προηγούμενο μήνα ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 20,9% από 30,2% τον προηγούμενο μήνα, γεγονός που αποτυπώνει την αποδυνάμωση της εγχώριας ζήτησης στην Κίνα.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ η ανάπτυξη στην Ασία έχει επιβραδυνθεί σε σχέση με το β’ τρίμηνο ενώ περιέκοψε τις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη φέτος στο 6,3% από την εκτίμηση του Απριλίου για 6,8%.

Η γενικότερη επιβράδυνση επιβεβαιώνεται και από τον OPEC όπου για 4ο συνεχόμενο μήνα μειώνει τις προβλέψεις του.

Για το 2011 η ζήτηση θα φτάσει στα 900.000 βαρέλια ημερησίως, μειωμένη κατά 180.000 βαρέλια την ημέρα ενώ για το 2012 η πρόβλεψη είναι στα 1,2 εκ. βαρέλια ημερησίως, μειωμένη κατά 70.000 βαρέλια αντίστοιχα.

Η αιτιολογία του OPEC είναι ότι η επιβραδύνουσα αμερικανική οικονομία, τα υψηλά ποσοστά ανεργίας και τα αισθήματα ανησυχίας των καταναλωτών έχουν μετριάσει τη ζήτηση στις ΗΠΑ.

Παρομοίως, τα προβλήματα χρέους στην Ευρωζώνη οδηγούν τις ευρωπαϊκές οικονομίες σε απώλειες στην ανάπτυξη. Όσον αφορά την Κίνα, ο OPEC σημειώνει στην έκθεσή του ότι προσπαθεί να προετοιμάσει μία ομαλή προσγείωση, με την ανάπτυξη να κινείται κάπου στο 9%.

Την τελευταία εβδομάδα παρατηρήσαμε τον BDI να ξεπερνάει το φράγμα των 2.000 μονάδων φτάνοντας τις 2.173 μονάδες.

Το αξιοσημείωτο είναι όμως ότι υπήρξε άνοδος σε όλους τους επιμέρους δείκτες και όχι μόνο στα Capes.

Μέσα στην εβδομάδα, o BCI κέρδισε σχεδόν 11,5%, ο BPI περίπου 9%, o BSI περίπου 5% και ο BHSI πάνω από 6%.

Επίσης, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία, για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα υπό ναυπήγηση πλοία αποτελούν το 39% του υφιστάμενου στόλου όταν το Σεπτέμβριο του 2009 τα υπό ναυπήγηση πλοία αποτελούσαν το 68% του τότε υπάρχοντος στόλου.  Βάσει λοιπόν της θεωρίας ότι η ναυτιλία επηρεάζεται από ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες με ενδογενείς να είναι καθαρά εσωτερικοί παράγοντες όπως η ασύμμετρη προς τις υπάρχουσες ανάγκες αύξηση όχι μόνο του αριθμού των πλοίων αλλά και της χωρητικότητας τους, και εξωγενείς να είναι όλοι οι οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες που επηρεάζουν το διεθνές εμπόριο ακόμη και οι καιρικές συνθήκες και τα φυσικά φαινόμενα, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο τομέας των πλοίων ξηρού φορτίου έχει ανταποκριθεί καλύτερα από το αναμενόμενο στην προσφορά τονάζ (ειδικότερα σε πλοία από Panamax και μικρότερα), αν λάβουμε φυσικά υπόψη και το φετινό υψηλό αριθμό διαλύσεων που ελπίζουμε να συνεχιστεί.

Αυτό όμως που θα καθορίσει τελικά την πορεία της ναυτιλίας είναι οι εξωγενείς παράγοντες, όπως η εύθραυστη παγκόσμια οικονομία και αν όχι η πιθανότητα ύφεσης, έστω η δεδομένη επιβράδυνση στις αναπτυγμένες οικονομίες, όπου θα επηρεάσει σημαντικά το παγκόσμιο εμπόριο και άρα την πορεία της ναυτιλίας.

Ιστορικά έχουμε διαπιστώσει ότι η μείωση του ποσοστού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας αποφέρει δυσανάλογα μεγαλύτερα αρνητικά αποτελέσματα στα ποσοστά μείωσης του παγκόσμιου εμπορίου και δυστυχώς στην παρούσα φάση και στο άμεσο μέλλον θα αντιμετωπίσουμε μία τέτοια κατάσταση διατηρώντας τις επιφυλάξεις μας για την πορεία του BDI όπως τη βιώνουμε σήμερα.

Ήσυχη σε γενικές γραμμές ήτανε και αυτή εβδομάδα επιβεβαιώνοντας τη στάση αναμονής των πωλητών, έχοντας σαν στόχο το να πουλήσουνε σε καλύτερες λόγω των προσδοκιών που επέφερε η άνοδος του BDI.

Το Handysize «SIAM GARNET» 35.501 DWT (1984 – Tohoku), πουλήθηκε στα $ 4.5 εκ., περίπου 14% λιγότερο από την πράξη του Αυγούστου του «LUCKY PEARL» 34.560 DWT (1984 – Mitsubishi Kobe) το οποίο πουλήθηκε στα $ 5,1 εκ

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

To VLCC «SAGA UNITY» 298.920 DWT (2000 – Kawasaki) πουλήθηκε στα $ 29,4 εκ. όταν το ίδιο πλοίο είχε αγοραστεί από τους τωρινούς πωλητές τον Απρίλιο του 2010 στα $ 65 εκ. Αντίστοιχα την προηγούμενη εβδομάδα το «TAKASE» 314.250 DWT (1999 – Mitsui)..

Το Aframax «GENMAR REVENGE» 96.755 DWT (1994 – Samsung) πουλήθηκε στα $ 9,1 εκ., όταν τον Ιούνιο το «KNOC MUIR» 97.097 DWT (1993 – Samsung) έκλεισε στα $ 12 εκ.

Το ΜΡ «ΜΑΟΗΙ» 45.800 DWT (2006 – STX) πουλήθηκε στα $ 28,5 εκ. με 12-15 μήνες bareboat.

To Chemical «HOLLY GALAXY» 19.975 DWT (2006 – Fukuoka) έκλεισε πάνω από $ 24 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Και αυτή την εβδομάδα η νευρικότητα στην παγκόσμια οικονομία επηρέασε τον τομέα των διαλύσεων αφού επηρεάζει άμεσα τις νομισματικές ισοτιμίες και τις τιμές του σιδήρου και των μη σιδηρούχων μετάλλων (non-ferrous metals).

Επίσης, και αυτή την εβδομάδα παρατηρήθηκε το φαινόμενο της «σπέκουλας» από τους Cash Buyers, αγοράζοντας σε επίπεδα που απέχουν αρκετά από αυτά που οι τελικοί αγοραστές, End Buyers, είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν.

Σαν αποτέλεσμα υπάρχουν περιστατικά όπου κλεισίματα επαναδιαπραγματεύτηκαν ή ακυρώθηκαν και μάλιστα κάποια πλοία λόγω αυτών των καθυστερήσεων παρέμειναν παροπλισμένα αφού δεν πρόλαβαν την παλίρροια ή αλλάξανε την τοποθεσία παράδοσης.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 570.017 DWT εκ των οποίων το 36% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 50,5% δεξαμενόπλοια, το 13,5% περίπου αφορούσε MPP’s και Containers.

Στην Ινδία, χωρίς καμιά βελτίωση στην ισοτιμία ρούπια με το δολάριο, και με τις υψηλές τιμές που αγοράστηκαν τα πλοία, αυξάνουν οι περιπτώσεις πλοίων που λόγω των επαναδιαπραγματεύσεων είναι αγκυροβολημένα.

Αναμένουμε τις εξελίξεις καθώς δεν υπάρχουν ενθαρρυντικά σημάδια ότι αυτή η κατάσταση θα αλλάξει σύντομα και ενδεχομένως να δούμε και διόρθωση στις τιμές..

Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 495 – $ 525 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Όπως αναφέραμε στην προηγούμενη ανασκόπηση, το Πακιστάν προσπαθώντας να ανταγωνιστεί την Ινδία, πρόσφερε υψηλές τιμές, στις οποίες όμως δεν ανταποκρίθηκαν οι τελικοί αγοραστές με αποτέλεσμα οι Cash Buyers να πουλήσουν με ζημία.

Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν ήτανε μειωμένες συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα από $ 485 – $ 515 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Όπως και την προηγούμενη εβδομάδα έτσι και αυτή, δεν υπήρξε καθόλου αγοραστικό ενδιαφέρον στο Μπαγκλαντές.

Επίσης, τα δικαστήρια όρισαν στις 17 του μηνός την ακροαματική διαδικασία για να αποφασίσουν αν θα δοθεί παράταση στη λειτουργία των διαλυτηρίων.

Οι τιμές, κυμάνθηκαν από $ 490 – $ 525 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια.

Η Κίνα, μετά τη λήξη των εορταστικών εκδηλώσεων του National October επέστρεψε στην αγορά και ιδιαίτερα τα διαλυτήρια της Νότιας Κίνας καθώς τα διαλυτήρια τις Βόρειας Κίνας δεν έδειξαν κανένα αγοραστικό ενδιαφέρον.

Οι τιμές κυμάνθηκαν από $ 430 – $ 450 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.