Οι πρωτοφανείς δυσκολίες της παγκόσμιας ναυτιλίας

Οι πρωτοφανείς δυσκολίες της παγκόσμιας ναυτιλίας

4
Οι πρωτοφανείς δυσκολίες της παγκόσμιας ναυτιλίας

Στο πλαίσιο των τακτικών επαφών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών με την πολιτική και διοικητική ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, αντιπροσωπεία της Ένωσης υπό τον πρόεδρο, Θ. Βενιάμη, πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Ουάσινγκτον.

Στην αντιπροσωπεία μετείχαν οι κ.κ. Χ. Κανελλάκης, Π. Λασκαρίδης, Γ. Γράτσος, Ι.Κ. Λύρας, Δρ. Α. Μπρεδήμα και κα. Κ. Πέππα.

Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε σε μια χρονική συγκυρία παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης και ανακατατάξεων, όπου ο στρατηγικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας αποκτά ιδιάζουσα σημασία για τη διατήρηση της ναυτιλιακής ηγεσίας της Δύσης. Η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετωπίζει, εκτός από τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, πρωτοφανείς δυσκολίες που προκαλούν σοβαρά εμπόδια στην ομαλή διεξαγωγή του θαλασσίου μεταφορικού έργου, όπως τη μάστιγα των πειρατικών επιθέσεων και την αύξηση μονομερών ή περιφερειακών μέτρων. Στο πλαίσιο αυτό η ΕΕΕ θεωρεί άμεση και επιβεβλημένη προτεραιότητα τη συνεργασία και τον συντονισμό δράσεων τόσο σε επίπεδο οργανισμών της ναυτιλίας όσο και Κρατών με ναυτιλιακή παράδοση και δυναμική θέση στην παγκόσμια αγορά.

Οι συναντήσεις της αντιπροσωπείας της ΕΕΕ στην Ουάσινγκτον πραγματοποιήθηκαν σε υψηλό επίπεδο με κυβερνητικούς και διοικητικούς αξιωματούχους όπως: τον υπουργό Μεταφορών, Ρέι Λα Χουντ, τον υφυπουργό Εξωτερικών, Τ. Κέλλυ, τον υπαρχηγό της Ακτοφυλακής αντιναύαρχο Μ. Σαλέρνο, τον υποδιοικητή του Military Sealift Command του πολεμικού ναυτικού ναύαρχο Μ. Λαρός, την κα. Μ. Οτζ, διευθύντρια  της Υπηρεσίας Περιβαλλοντικής Προστασίας και αξιωματούχους της Υπηρεσίας Εμπορίου.

Η ΕΕΕ είχε συνάντηση με τον γερουσιαστή Μ. Μπέγκιτς, πρόεδρο της Υποεπιτροπής Ωκεανών και Ακτοφυλακής, τον βουλευτή Φ. Λομπιόντο, πρόεδρο της Υποεπιτροπής Μεταφορών και Υποδομών της βουλής των Αντιπροσώπων, την βουλευτή κ. Σ. Μπέρκλυ, μέλος της Επιτροπής Φορολογίας και Εμπορίου και άλλα μέλη του Κογκρέσου.

Η αντιπροσωπεία επίσης συνάντησε μέλη της ελληνικής ομογένειας, συμπεριλαμβανομένου του ελληνικής καταγωγής βουλευτή κ. Ι. Σαρμπάνη, καθώς και τον Πρέσβη της Ελλάδας στην Ουάσινγκτον, κ. Β. Κασκαρέλλη.

Στις συναντήσεις η ΕΕΕ είχε την ευκαιρία να εκφράσει τις θέσεις της για σημαντικά θέματα που απασχολούν τη διεθνή και ελληνική ναυτιλία. Επιβεβαιώθηκε ότι ο ηγετικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά και η μακρόχρονη συνεχής προσφορά θαλασσίων μεταφορικών υπηρεσιών αξιόπιστου και υψηλού επιπέδου από άποψη ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος αναγνωρίζονται πλήρως από την αμερικανική ηγεσία, προσδίδοντας ιδιαίτερο κύρος στις θέσεις της ΕΕΕ. Σημειωτέον ότι η συμμετοχή της ελληνικής ναυτιλίας στη μεταφορά δια θαλάσσης των εισαγωγών και εξαγωγών των ΗΠΑ ανέρχεται σε ποσοστό 20%. Ενδεικτική της αναγνώρισης της στρατηγικής και οικονομικής  σημασίας του ελληνικού στόλου για τις μεταφορές των ΗΠΑ ήταν η θερμή υποδοχή της αντιπροσωπείας από τον υπουργό Μεταφορών, Ρέη Λα Χουντ, ο οποίος δήλωσε «συνεχίστε το επιτυχημένο έργο σας και θα έχετε την υποστήριξή μας».

Όσον αφορά την πειρατεία που πλήττει την ασφάλεια της διεθνούς ναυσιπλοΐας και κοστίζει υπερβολικά στην παγκόσμια οικονομία επιβαρύνοντας τους καταναλωτές και διαταράσσοντας την ομαλή ροή του διεθνούς εμπορίου, η ελληνική αντιπροσωπεία τόνισε την επείγουσα ανάγκη διεθνούς συνεργασίας των Κρατών προς πάταξή της, αλλά και την αναγκαιότητα αυτοπροστασίας των ναυτικών και των πλοίων στο παρόν στάδιο με την χρήση ενόπλων ιδιωτικών φρουρών επί των πλοίων. Υπήρξε σύμπτωση απόψεων όσον αφορά την ανάγκη έκφρασης πολιτικής βούλησης όλων των χωρών για λήψη δραστικών μέτρων, καθώς και παραδοχή της καθυστερημένης και ανεπαρκούς αντιμετώπισης του προβλήματος από τις ηγετικές δυνάμεις.

Σχετικά με τη μείωση των ατμοσφαιρικών εκπομπών των πλοίων, η ΕΕΕ αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στις εξελίξεις των εκπομπών των αεροπορικών μεταφορών μεταξύ ΗΠΑ/ Ευρωπαϊκής Ένωσης διότι θα αποτελέσουν «προηγούμενο» για τη μεταχείριση των εκπομπών των θαλασσίων μεταφορών. Η ΕΕΕ επικρότησε την έντονη αντίθεση της Αμερικανικής διοίκησης ως προς την υπαγωγή των αεροπορικών μεταφορών στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων (ETS). Επισήμανε ότι αν και οι δύο τομείς, εναέριες και θαλάσσιες μεταφορές, είναι εντελώς διαφορετικοί, το σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων δεν προσιδιάζει ούτε στη φύση των θαλασσίων μεταφορών. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται διεθνής λύση μέσω του ΙΜΟ, ο οποίος προσφάτως απέδειξε ότι μπορεί να ηγηθεί δυναμικά προς παγκόσμια επίλυση του προβλήματος με την υιοθέτηση τεχνικών και λειτουργικών μέτρων για το σύνολο των πλοίων διεθνώς.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η αμερικανική πλευρά ασπάζεται την ανάγκη διεθνών νομοθεσιών για τη ναυτιλία λόγω του διεθνούς χαρακτήρα των δραστηριοτήτων της. Απόδειξη αυτού είναι η πρόσφατη προώθηση νομοσχεδίου (14/10/11) στη βουλή των Αντιπροσώπων, που θα απαγορεύει στις Πολιτείες των ΗΠΑ να υιοθετούν περιφερειακές νομοθεσίες, αποκλίνουσες από τα διεθνή πρότυπα του ΙΜΟ, για τη διαχείριση του θαλασσίου έρματος και άλλων απορρίψεων.

Η επίσκεψη της αντιπροσωπείας συνέπεσε με την κύρωση από το Κογκρέσο τριών ιστορικών συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου των ΗΠΑ με τη Νότιο Κορέα, την Κολομβία και τον Παναμά. Η εξέλιξη αυτή έδωσε την ευκαιρία στην ΕΕΕ να επαναλάβει την προσήλωσή της στις αρχές του ελεύθερου ανταγωνισμού και εμπορίου, καθώς και την ανάγκη αποφυγής μέτρων ναυτιλιακού προστατευτισμού.

Η αντιπροσωπεία επίσης συναντήθηκε με ιδιωτικούς οργανισμούς, όπως το Αμερικανικό Ναυτικό Επιμελητήριο, το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο, το Αμερικανικό Συμβούλιο Σιτηρών και τον Οργανισμό των Αμερικανών Φορτωτών.

Παρά την ιδιαίτερα δύσκολη θέση της Ελλάδας στο πλαίσιο της διεθνούς οικονομικής συγκυρίας, η ελληνική αντιπροσωπεία έτυχε εξαιρετικής υποδοχής από το Κογκρέσο και την Αμερικανική Διοίκηση συναντώντας «ανοικτές θύρες». Σε αντιδιαστολή, παραμένει εντυπωσιακό το γεγονός της απαξίωσης της ναυτιλίας στον τόπο της.