Η ζήτηση θα ξεπεράσει την διαθέσιμη χωρητικότητα σε τερματικούς λιμενικούς σταθμούς

Η ζήτηση θα ξεπεράσει την διαθέσιμη χωρητικότητα σε τερματικούς λιμενικούς σταθμούς

25
Η ζήτηση θα ξεπεράσει την διαθέσιμη χωρητικότητα σε τερματικούς λιμενικούς σταθμούς

Οι διαχειριστές τερματικών σταθμών container, παγκοσμίως, αντιμετώπισαν μία καλή χρονιά σε ότι αφορά την διακίνηση container, το 2010, όμως το φάσμα της έλλειψης χωρητικότητας είναι έντονο σε ορισμένες περιοχές.

Στην ετήσια έκθεση του Drewry Maritime Research “Global Container Terminal operators 2011” προβλέπεται ότι τα επόμενα πέντε χρόνια, η μεγάλη αύξηση της ζήτησης θα ξεπεράσει την διαθέσιμη χωρητικότητα, καθώς πολλά έργα επέκτασης τερματικών σταθμών, έχουν «παγώσει» εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης. Οι περιοχές οι οποίες αναμένεται να επηρεαστούν περισσότερο είναι η Άπω Ανατολή και η Νοτιοανατολική Ασία, καθώς η μέση χρήση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών θα ξεπεράσει το 90% μέχρι το 2016, εκτός αν έργα επέκτασης και δημιουργίας νέων τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων ξεκινήσουν άμεσα. Στην Άπω Ανατολή η μέση χρήση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών αναμένεται να αγγίξει το 97,8%, ενώ στην Νοτιοανατολική Ασία θα φτάσει το 93,5%. Η υπάρχουσα χρήση είναι στο επίπεδο του 69,3% και 72,2% αντίστοιχα.

Πιέσεις θα δεχτούν και οι τερματικοί σταθμοί containers στην Μέση Ανατολή και την Λατινική Αμερική, αλλά και της Αφρικής, αν και σε μικρότερο βαθμό. Στις αναπτυγμένες αγορές, όπως η Βόρειος Αμερική και η Ευρώπη, η πίεση θα είναι λιγότερη καθώς η ζήτηση δεν αναμένεται να αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό.

Παρά την ύπαρξη συμφόρησης σε λιμάνια, της Ινδίας εν προκειμένω, η μέση χρήση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών container στην Νότια Ασία μπορεί να μειωθεί το 2016, διότι υπάρχουν μεγάλα έργα επέκτασης υπό σχεδιασμό ή κατασκευή. Όπως όμως τονίζουν από την Drewry, πρέπει να αναμένουμε να δούμε το κατά πόσο τα μεγάλα αυτά project θα κατασκευαστούν με βάση τους αρχικούς σχεδιασμούς και τα αρχικά χρονοδιαγράμματα.

Η μελέτη κατέδειξε επίσης ότι σχεδόν όλοι οι παγκόσμιοι διαχειριστές τερματικών λιμενικών σταθμών containers επωφελήθηκαν το προηγούμενο έτος, καθώς επέστρεψαν στην ανάπτυξη και την κερδοφορία, έπειτα από ένα δύσκολο 2009. Οι κύριοι παγκόσμιοι διαχειριστές διατήρησαν το μερίδιο αγοράς τους το 2010, ενώ όσοι διαχειρίζονταν ή είχαν συμφέροντα σε τερματικούς λιμενικούς σταθμούς της Κίνας, παρουσίασαν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η PSA ήταν ο κυρίαρχος διαχειριστής τερματικών λιμενικών εγκαταστάσεων το 2010, σε όρους διαχείρισης TEU, ενώ στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Hutchinson Ports, ενώ ακολούθησαν η DP World, η APM Terminals και η COSCO Group.

Η έκθεση της Drewry εντόπισε διάφορους παίκτες της αγοράς οι οποίοι έχουν τις δυνατότητες να εισέλθουν στο Top-20 της αγοράς κατά το 2011.

Περισσότερα για τους διαχειριστές τερματικών λιμενικών σταθμών @ www.PortEconomics.gr

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.