H οικονομία της Ευρώπης έχει ακόμη να αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα

H οικονομία της Ευρώπης έχει ακόμη να αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα

1
H οικονομία της Ευρώπης έχει ακόμη να αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα

Του Γ. Λογοθέτη, CFOGeorge Moundreas & Company S.A, Finance & Research

Στην προηγούμενη ανασκόπηση είχαμε θίξει το θέμα της πολιτικής βούλησης που χρειάζεται να επιδείξει η «Ενωμένη» Ευρώπη και οι ΗΠΑ, ώστε να δοθεί λύση στα δημοσιοοικονομικά προβλήματα τους.

Η Ευρώπη έκανε το πρώτο βρεφικό βήμα με το πρόγραμμα στήριξης που συμφωνήθηκε για την «διάσωση» της Ελλάδας.

Ουσιαστικά, το βήμα αυτό έγινε από την «Ενωμένη» Γερμανία και Γαλλία με την παρότρυνση των ΗΠΑ και της Κίνας, για ίδια συμφέροντα καθώς, αν δεν δινότανε χείρα βοηθείας στην Ελλάδα, οι χώρες αυτές θα αντιμετώπιζαν αρκετά σοβαρές αρνητικές οικονομικές εξελίξεις λόγω της τεράστιας εμπορικής εξάρτησης μεταξύ των.                 

Και ενώ οι Ευρωπαίοι ηγέτες λίγο πολύ νοιώθουν περήφανοι για τη συμφωνία που επετεύχθη, η πραγματική οικονομία της Ευρώπης έχει ακόμη να αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα.  \

Σε χαμηλό εννέα μηνών η επιχειρηματική εμπιστοσύνη στη Γερμανία με το ΔΝΤ και τον ΟΗΕ να προειδοποιούν για πιθανή μακρά περίοδο χαμηλής ανάπτυξης από το 2012.

Η δραστηριότητα στο Γαλλικό ιδιωτικό κλάδο σε χαμηλό 23 μηνών για τον Ιούλιο τόσο για τον τομέα μεταποίησης αλλά και υπηρεσιών, στην Ιταλία οι προβλέψεις για ανάπτυξη στο τρίτο τρίμηνο είναι σχεδόν μηδενικές και στο σύνολο της Ευρωζώνης η δραστηριότητα του ιδιωτικού τομέα υποχωρεί, ο PMI στο 50,8 από 53,3 τον Ιούνιο, και η καταναλωτική εμπιστοσύνη μειωμένη για δεύτερο συνεχόμενο μήνα στις -11,4 μονάδες από -10,3 τον Ιούνιο.

Στις ΗΠΑ ακόμη αναμένουμε την πολιτική βούληση για την αύξηση ορίου του χρέους, με συνεχιζόμενες ανακοινώσεις των οίκων αξιολόγησης για υποβάθμιση, αρνητικούς  δείκτες της οικονομίας και την τελευταία πρόβλεψη της Goldman Sachs για μεγάλες πιθανότητες ύφεσης.

Μέχρι πρότινος η Τράπεζα μιλούσε για ανάκαμψη των ΗΠΑ ενώ τώρα αναθεωρεί, με 1,5% ρυθμό ανάπτυξης για το δεύτερο τρίμηνο και λιγότερο από 2% στο τρίτο.

Το τρένο της Κίνας διατήρησε τα υψηλά επίπεδα ανάπτυξης στο 9,5% το δεύτερο τρίμηνο, όπως σε ψηλά επίπεδα διατηρήθηκε όμως και ο πληθωρισμός και οι τιμές των ακινήτων.

Αξίζει να αναφέρουμε ένα σημαντικό δείκτη, την τιμή του χοιρινού, η οποία αυξήθηκε 57% τον Ιούνιο, αλλά και τον δείκτη μεταποίησης PMI, που τον Ιούλιο ήτανε σε χαμηλό 28 μηνών στο 48,9%, και όταν η τιμή του είναι κάτω από 50% σημαίνει συρρίκνωση της οικονομίας.

Συνολικά, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παγκοσμίως υποχώρησε στο δεύτερο τρίμηνο κάτω από 90, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 18 μηνών βάσει της «The Nielsen Company», με τις περισσότερες γεωγραφικές περιοχές να είναι κάτω από το 100 που είναι το όριο μεταξύ απαισιοδοξίας και αισιοδοξίας.

Εννέα στις δέκα πιο αισιόδοξες χώρες προέρχονται από την Ασία/Ειρηνικό και Μέση Ανατολή, ενώ οκτώ στις δέκα πιο απαισιόδοξες προέρχονται από την Ευρώπη.

Ο γνωστός μας δείκτης BDI, έκλεισε αυτή την Παρασκευή στο 1,323 μείωση 21,74% από την αρχή του 2011.

Την αντίστοιχη ημέρα του 2010 ο δείκτης ήτανε στο 1,801.

Συνολικά, το πρώτο εξάμηνο του 2011 ο μέσος όρος του BDI είναι στο 1,372 όταν αντίστοιχα ο μέσος όρος του πρώτου εξαμήνου του 2010 ήτανε 3,166 δηλαδή μειωμένος κατά  57% για το 2011.

Το μεγαλύτερο ποσοστό βαρύτητας στη μείωση του BDI προέρχεται από τα μεγαλύτερα πλοία ξηρού φορτίου από Capes μέχρι Panamax, με τα Capes να κατέχουν τον σημαίνοντα ρόλο, ενώ τα Handymaxes και τα Handysizes δείχνουν σημάδια αντίστασης και να διατηρούν σχετικά σταθερό τον επιμέρους δείκτη τους (BHSI). 

Με την πλώρη στον Αύγουστο, όπου το εμπόριο βρίσκεται σε παύση, τον αμείωτο ρυθμό των νέων πλοίων και την παγκόσμια οικονομία που δεν έχει κάτι συνταρακτικό να επιδείξει, οι πιθανότητες είναι η ναυλαγορά με τη σειρά της να μην έχει καμία δυναμική να επιδείξει όχι μόνο για τον Αύγουστο αλλά και για τους επόμενους μήνες, όπως συχνά φροντίζουμε να επισημαίνουμε.

Άλλη μία εβδομάδα με περιορισμένες πράξεις  σε όλους τους τομείς.

Η γενικότερη παγκόσμια οικονομική ανησυχία σε συνδυασμό με τη χαμηλή δραστηριότητα του καλοκαιριού, έχει δημιουργήσει ένα κλίμα αναμονής στους πωλητές και αγοραστές.

Τα αδερφά Panamax «VEENUS» και «SHER-E PUNJAB» 79.500 DWT (2011 – China) πουλήθηκαν σε Έλληνες στα $ 47 εκ. το κάθε ένα με T/C για 7 χρόνια στα $ 28.000 την ημέρα για το πρώτο και $ 29.000 την ημέρα για 5+1+1 χρόνια για το δεύτερο. Ενώ η τιμή είναι εκτός αγοράς, θα έπρεπε να είναι περίπου στα $ 35 εκ., αν υπολογίσουμε και την υψηλή χρονοναύλωση επωφελημένος φαίνεται να είναι ο αγοραστής.

Το «IRINI» 69.734 DWT (1988 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 10,9 εκ. περίπου 28% χαμηλότερα από το ενός χρόνου νεότερο «CHIOS JOY» 68.762 DWT (1999 – Hyundai) που πουλήθηκε τον 05/2011 στα $14 εκ.   

Στα Supramax το «OKYALOS» 52.380 DWT (1993 – Okean) Ουκρανικό με 8 αμπάρια πουλήθηκε στα $ 10,8 εκ.           

Στα Handymax το «ENFORCER» 45.508 DWT (1982 – Tsuneishi) άλλαξε χέρια στα $ 5,8 εκ. και το «NEW HARMONY» 45.504 DWT (1995 – Imabari) στα $ 15+ εκ. όταν το «SONGA NOR» 47.369 DWT (1996 – Oshima) πουλήθηκε το Μάρτιο του 2011 στα $ 18 εκ. και το «SILKY OCEAN» 45.665 DWT (1995 – Tsuneishi) στα $ 15,7 εκ. το Μάρτιο του 2011.  

Στα δεξαμενόπλοια, η μόνη πράξη ήτανε το «CENTURY RIVER» 107.212 (1999 – STX) στα 19+, που συμβαδίζει με την προ μηνός πώληση του κατά ένα χρόνο νεότερου «GLORU CRYSTAL» 106.129 DWT. (2000 – Namura) στα 21+.

Τα αδερφά Containers 5.000 TEU «MSC LINZIE» / «MSC EMMA» 68.200 DWT (2003 – Korea) αγοράστηκαν από τη BOX SHIPS en block στα $ 110 εκ. με 3 χρόνια ναύλωση στα $ 28,500 την ημέρα.

Την ίδια στιγμή το μικρότερο, 1.700 TEU, «X-PRESS ANNAPURNA» 22.314 DWT (2008 – CSBC) πουλήθηκε στα $ 28,5 εκ. όταν φημολογείται ότι το ίδιο πλοίο είχε αγοραστεί τον Αύγουστο του 2009 στα $ 17,25 εκ.                    

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Το «σήριαλ» με το Μπαγκλαντές συνεχίζεται και ενώ το Δικαστήριο αποφάσισε να δώσει παράταση λειτουργίας των διαλυτηρίων μέχρι τις 12 Οκτωβρίου 2011, ξαφνικά το Ανώτατο Δικαστήριο ακύρωσε την απόφαση έπειτα από έφεση των Οικολόγων Δικηγόρων και η υπόθεση θα επανεξεταστεί πάλι στις 28 Ιουλίου. 

Την ίδια στιγμή οι τιμές στην Ινδία έφτασαν στα προηγούμενα υψηλά καθώς όλοι περιμένανε την προηγούμενη εβδομάδα να λυθεί το πρόβλημα του Μπαγκλαντές.

Με τις τελευταίες εξελίξεις όμως είναι πολύ πιθανό να δούμε μία ελαφριά διόρθωση στις τιμές της Ινδίας οι οποίες είναι στα $ 515 για τα Bulkers και στα $ 540 για τα Tankers.

Την ίδια συμπεριφορά και για τους ίδιους λόγους με την Ινδία επιδείξανε και οι τιμές στην Κίνα στα $ 450 για τα Bulkers και $ 465 για τα Tankers καθώς και στο Πακιστάν με $ 495 και $ 520 αντίστοιχα.

Το συνολικό επίπεδο διαλύσεων της εβδομάδας ήτανε σχεδόν στα ίδια ικανοποιητικά επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα στους 848.750 DWT, με αύξηση στα πλοία ξηρού φορτίου και στα δεξαμενόπλοια και μηδενικές διαλύσεις στους άλλους τύπους πλοίων.

Πιο αναλυτικά, τo 72,5% (615.740 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου από Handysize μέχρι Panamax χωρίς κανένα Cape, το 24,7% (210,182) δεξαμενόπλοια και το 2,8% (20.828 DWT) Containers