Ο μακροπρόθεσμος ορίζοντας του παγκοσμίου εμπορίου θα αποζημιώσει τους δείκτες της ναυλαγοράς

Ο μακροπρόθεσμος ορίζοντας του παγκοσμίου εμπορίου θα αποζημιώσει τους δείκτες της ναυλαγοράς

0
Ο μακροπρόθεσμος ορίζοντας του παγκοσμίου εμπορίου θα αποζημιώσει τους δείκτες της ναυλαγοράς

Του Γ. Λογοθέτη, CFO, George Moundreas Com. S.A., Finance & Research

Οι αναταραχές στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι και ειδικότερα στην Ευρώπη, Αμερική και Ιαπωνία ταλανίζουν βραχυπρόθεσμα τις προοπτικές της ναυλαγοράς, παρουσιάζοντας όμως ευκαιρίες, όπως στον τομέα των παραγγελιών νέων πλοίων όπου οι τιμές είναι αρκετά ελκυστικές.

Οι μακροοικονομικές ειδήσεις είναι καταιγιστικές και όχι τόσο ενθαρρυντικές, ιδιαίτερα για τις ανεπτυγμένες χώρες, όπως: «Οι πολιτικές λιτότητας που υιοθετούνται στην Ελλάδα και στην Ισπανία απειλούν την απασχόληση και θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική ανάκαμψη» εκτίμησε ο ΟΗΕ στην ετήσια έκθεση του προ λίγων ημερών. Στη Βρετανία, ο τραπεζικός δανεισμός συνεχίζει να υποχωρεί παρά τη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και των μεγαλύτερων τραπεζών «Project Merlin» για το αντίθετο. 

Η υποχώρηση οφείλεται στην επιφύλαξη των εταιρειών να προβούν σε νέες επενδύσεις η επέκταση δραστηριοτήτων μέχρι να βελτιωθεί το οικονομικό κλίμα.

Η Ολλανδία, η 5η μεγαλύτερη οικονομία του ευρώ αναθεώρησε καθοδικά την ανάπτυξη του 1ου τριμήνου από 3,2% σε 2,8%. 

Στη Γαλλία, η επιβράδυνση του ιδιωτικού τομέα εμφάνισε τον πιο αδύνατο ρυθμό ανάπτυξης σε διάστημα 8 μηνών.

Οι δείκτες μεταποίησης και υπηρεσιών πλησίασαν κοντά στο όριο των 50 μονάδων που σηματοδοτεί τα σύνορα μεταξύ επέκτασης και συρρίκνωσης.

Η μηχανή ανάπτυξης της Ευρώπης, η Γερμανία, δείχνει ότι μετά από μία ανάπτυξη του 3,5% το 2010 αρχίζει σιγά-σιγά να πατάει φρένο. Το IMF δηλώνει ανάπτυξη 2,5% για το 2011 – 2,1% για το 2012 και 1,9% για το 2013.

Την ίδια στιγμή οι λιανικές πωλήσεις παρουσίασαν απρόσμενη μείωση το Μάιο υποχωρώντας 2.8% σε μηνιαία βάση. 

Η Ιαπωνία, το Μάιο ανακοίνωσε το 2ο μεγαλύτερο έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου από το 1979 στα US$ 10,66 δίς. Η ανεργία αυξήθηκε στο 4,7%, ενώ το κόστος μόνο των κατασκευαστικών ζημιών από το σεισμό ανέρχεται στα US$ 210 δίς. 

Στις ΗΠΑ τα χρονικά περιθώρια στενεύουν. Στα μέσα Μαΐου το χρέος έφθασε τα US$ 14.3 τρίς.

Θεωρητικά, αν δεν υπάρξει συμφωνία για την αύξηση του ορίου, τότε στις 2 Αυγούστου οι ΗΠΑ θα πάνε σε στάση πληρωμών. Όλοι όμως οι αναλυτές πιστεύουν ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί. Το IMF διόρθωσε προς τα κάτω τις προβλέψεις του στο 2,5% για το 2011 και στο 2,7% για το 2012.

Οι δαπάνες των καταναλωτών το Μάιο έμειναν αμετάβλητες σε σχέση με τον Απρίλιο παρότι το προσωπικό εισόδημα αυξήθηκε 0,3% ενώ ο δείκτης ανεργίας αυξήθηκε στο 9,1% και οι μεταπωλήσεις κατοικιών υποχώρησαν 3,8%.

Επιβεβαίωση των ανωτέρω είναι και η συμφωνία των ΗΠΑ με άλλες 27 χώρες για διάθεση 60 εκατομμυρίων βαρελιών από τα στρατηγικά αποθέματα ώστε προσωρινά οι τιμές να κρατηθούν χαμηλά για να μην αποτελέσουν τροχοπέδη στην ανάκαμψη.

Το IMF χαμήλωσε την εκτίμηση του για την παγκόσμια ανάπτυξη το 2011 στο 4,3% και το CPB ανακοίνωσε ότι ο όγκος του εμπορίου μειώθηκε κατά 2,5% από το Μάρτιο.

Μακροπρόθεσμα όμως το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον επηρεαζόμενο από την πορεία των αναπτυσσόμενων χωρών, παρουσιάζει σαφώς μία πιο υποσχόμενη εικόνα η οποία αντίστοιχα θα παρασύρει θετικά και την πορεία της ναυλαγοράς ανεξαρτήτως από ανισορροπίες στη βραχυπρόθεσμη σχέση προσφοράς και ζήτησης πλοίων.

Σύμφωνα με τη Citigroup, τον ανεξάρτητο οργανισμό The Conference Board καθώς και άλλους, η ισχυρή ανάπτυξη των αναδυόμενων αγορών και ιδιαίτερα η περιοχή Asia/Pacific θα διατηρήσει την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας πολύ υψηλότερα από τα μακροπρόθεσμα κανονικά.

Η Κίνα αναμένεται να γίνει η μεγαλύτερη οικονομία με βάση το εμπόριο και η αναπτυσσόμενη Ασία να γίνει η μεγαλύτερη περιοχή με βάση το εμπόριο μέχρι το 2015. Η Ινδία αν και βρίσκεται σε πορεία μικρής διόρθωσης το πρώτο τρίμηνο είχε ανάπτυξη 7,8%.

Η Λατινική Αμερική αναπτύσσεται με ρυθμό 4-5% και οι προβλέψεις είναι αυξητικές για το 2012.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη αυτή δεν οφείλεται μόνο στην αυξημένη τιμή των εμπορευμάτων που ωφελούν τις παραγωγικές χώρες όπως το Περού αλλά και από χώρες που έχουν αυξήσει την εσωτερική τους κατανάλωση όπως την Ουρουγουάη που «τρέχει» με 7% ανάπτυξη και της Βραζιλίας όπου η ανάπτυξη του ΑΕΠ για το 2011 υπολογίζεται στο 4,5%.

Θα παρακολουθούμε όμως στενά τους ψιθύρους για υπερθέρμανση των ανωτέρω χωρών καθώς η βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδα από το Φεβρουάριο του 2009 ενώ ο Purchasing Managers Index διαμορφώθηκε πτωτικά στο 50,9 τον Ιούνιο, από 52 το Μάιο.

Συμπερασματικά λοιπόν, ο μακροπρόθεσμος αλλά όχι και τόσο μακρινός ορίζοντας της παγκόσμια οικονομίας και του παγκοσμίου εμπορίου θα αποζημιώσει για οποιαδήποτε δικαιολογημένη ανησυχία αλλά και διόρθωση των δεικτών που άμεσα επηρεάζουν την πορεία της ναυλαγοράς.                                                

Οι πράξεις που έλαβαν χώρα, αντικατοπτρίζουν τη νευρικότητα που επικρατεί στην οικονομία και στο εμπόριο με τους αγοραστές να περιμένουν μία ενδεχόμενη διόρθωση των τιμών, αλλά οι πωλητές να παραμένουν σε σχετικά «υψηλά» επίπεδα.  ¨

Την ίδια στιγμή, το δέλεαρ μεταξύ παραγγελίας νέου πλοίου η αγοράς μοντέρνου μεταχειρισμένου προβληματίζει όλο και περισσότερο τους αγοραστές καθώς η διαφορά των μεταξύ τους τιμών είναι πρακτικά «αμελητέα».

Το Panamax «MARIA BOTTIGLIERI» 75.264 DWT (1995 – Denmark) πουλήθηκε σε Κινέζους προς $ 17 εκ., δηλαδή $ 3,8 εκ. λιγότερο από την πώληση του «LA JOLLA» 72.126 DWT (1997 – Japan) στην PL Shipping το οποίο όμως είχε υπόλοιπο 4 μηνών T/C στα $ 14,750/day.                

Στα Handymax το «BULK PACIFIC» 39.245 DWT (1981 – Japan) με χαρτιά περασμένα, αγοράσθηκε από UAE στην ψηλή τιμή των 6,1 εκ.

Αντίστοιχη πώληση προ 3 μηνών περίπου, το 3 χρόνια νεότερο «KS FRONTIER» 42.239 DWT (1984 – Japan) με χαρτιά περασμένα το τέλος του 2009 πουλήθηκε στα 4,25 εκ.   

Στον τομέα των Handysize, πουλήθηκαν en block 3 handies «ΝΕW CONCORD», «NEW BARONESS» και «NEW DIAMOND» στα 43,5 με 5 χρόνια bareboat charter back στις $ 7.000 την ημέρα. 

Επίσης το «CRIMSON FOREST» 3.727 DWT (1999 – Japan) αγοράσθηκε από Τούρκους στα 17,75 εκ., τιμή η οποία συμβαδίζει με την προηγούμενη πώληση του «ANSAC ASIA» 33.945 DWT (1998 – Japan) στα 17,2 εκ.     

Στον τομέα των Chemicals, το «SOUTHERN XIPHIAS» (2003 – Japan) class II πουλήθηκε στα $ 9 εκ. σε Έλληνες και το «SUNRISE SAKURA» (1996 – Japan) πουλήθηκε στα $ 6 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Οι διαλύσεις πλοίων ξηρού φορτίου, αν και μειωμένες περίπου στο 50%, συγκριτικά με την αρχή του Ιουνίου παραμένουν σε ικανοποιητικά επίπεδα. 

Την προηγούμενη εβδομάδα, 661.536 DWT ξηρού φορτίου διαλύθηκαν, από τα οποία όμως το 82% ήτανε Capes και το υπόλοιπο 18% ένα Panamax και ένα ΟΒΟ. 

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων δεν υπήρξαν διαλύσεις ενώ στα Reefers είχαμε 13.058 DWT και στα GC/Cont. 17.164 DWT.

Οι τιμές κρατούν ακόμη σε ικανοποιητικά επίπεδα από $440 στην Κίνα μέχρι $ 495 στο Μπαγκλαντές για ξηρού φορτίου και General Cargo και $ 460 μέχρι $ 520 για δεξαμενόπλοια στις ίδιες χώρες αντίστοιχα. 

Αναμένουμε τη δικαστική απόφαση σχετικά με το αν θα παραμείνει ανοικτό το Μπαγκλαντές επειδή η απόφαση αυτή θα επηρεάσει και τις τιμές.