Nέα αρνητικά μεγέθη χαρακτηρίζουν το οικονομικό περιβάλλον

Nέα αρνητικά μεγέθη χαρακτηρίζουν το οικονομικό περιβάλλον

12
Nέα αρνητικά μεγέθη χαρακτηρίζουν το οικονομικό περιβάλλον

Του Γ. Γρηγοριάδη, Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Η αναπτυξιακή επιβράδυνση είναι πλέον γενική σε όλα τα μήκη και τα πλάτη, η διαφορά όμως μεταξύ αναπτυσσόμενων και ανεπτυγμένων είναι τόσο ποσοτική, αφού οι ρυθμοί των αναπτυσσόμενων παραμένουν τριπλάσιοι, όσο και ποιοτική.

Οι διαφορές αυτές υπέρ των αναπτυσσόμενων θεμελιώνουν τις μεσο-μακροπρόθεσμες προσδοκίες που αναφέρθηκαν στην περασμένη ανασκόπηση, όπως ο προβλεπόμενος πενταπλασιασμός του παγκόσμιου ΑΕΠ την προσεχή 20ετία (που σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου).

Χαρακτηριστικό της παραπάνω ποιοτικής διαφοράς ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων είναι ότι τα λαμβανόμενα μέτρα στις ΗΠΑ με τα προγράμματα αναθέρμανσης quantitative easing δεν κατάφεραν ούτε να αποτρέψουν την επιβράδυνση ούτε και να αντιμετωπίσουν το μεγάλο πρόβλημα της Αμερικανικής οικονομίας, την ανεργία που παραμένει άθικτη.

Αντίθετα, τα νομισματικά και διοικητικά μέτρα της Κίνας φέρνουν μεν ελαφρά αναπτυξιακή επιβράδυνση, αλλά καταφέρνουν να κρατήσουν ελεγχόμενο το μεγαλύτερο πρόβλημα της οικονομίας, τον πληθωρισμό, όπως δείχνουν τα προκαταρκτικά στοιχεία και του Ιουνίου.

Βέβαια, η πραγματικότητα της τρέχουσας συγκυρίας στην παγκόσμια οικονομία και ναυλαγορά μειώνει τη βαρύτητα της μακροχρόνιας προοπτικής, της οποίας όμως η δυναμική έχει και ενδιάμεσες φάσεις άμεσου ενδιαφέροντος που προκύπτουν, διασταυρώνονται και επιβεβαιώνονται από γεγονότα.

Βασικό παράδειγμα είναι ότι παρά την τρέχουσα επιβράδυνση της Κινεζικής παραγωγής χάλυβα που αποκαλύπτεται από τη σημαντική αύξηση των αποθεμάτων σιδηρομεταλλεύματος σε 95,5 εκ. τόνους από τους συνήθεις 70-75 εκ., (που δεν είναι καλό σημάδι για τη ναυλαγορά κυρίως των Capers τους προσεχείς μήνες), το επενδυτικό πρόγραμμα 2007-2012 της Vale ύψους $59 δις βρίσκεται σε εξέλιξη σε ορυχεία από Βραζιλία, Κολομβία μέχρι Μοζαμβίκη και Αυστραλία, για να προλάβει την αναμενόμενη αλματώδη αύξηση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα από την Ασία.

Ακόμα εντονότερο παράδειγμα είναι η αύξηση- ρεκόρ των μεταλλευτικών επενδύσεων της Rio Tinto από $20 δίς το 2009 σε $50 δις το 2010 για να αυξήσει επειγόντως την παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος κατά 50% μέχρι το 2015, καθώς προβλέπεται ότι η παραγωγή χάλυβα της Κίνας θα αυξηθεί κατά 25% μέχρι τότε.

Σχετικά ως γενικότερη σημειολογία για τους ρυθμούς των οικονομικών μεγεθών των αναπτυσσόμενων είναι γεγονότα όπως οι παραγγελίες σε δύο ημέρες 180 Airbus από την Ινδική IndiGo και 200 από τη διεθνή Ασιατική Air Asia, λες και παραγγέλθηκαν … παιδικά παιχνίδια.

Η χθεσινή άλλωστε δήλωση του Ινδού υπουργού οικονομικών ότι ο πληθωρισμός 6-8% δεν θα επιβραδύνει την ανάπτυξη, δίνει το στίγμα.

Βραχυχρόνια βέβαια, τα γεγονότα επιβεβαιώνουν καθημερινά την παράταση των συνεπειών της κρίσης και τις δυσκολίες:

(α) των ανεπτυγμένων να βγουν από αυτήν καθώς αποκλείσθηκε το V turn που εξελίχθηκε σε U turn χωρίς όμως κίνδυνο W, τουλάχιστον κατά τον OECD και (β) τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αναπτυσσόμενες από την ατυχή σύμπτωση των φυσιολογικών πληθωριστικών πιέσεων που συνοδεύουν πάντα τους ξέφρενους ρυθμούς ανάπτυξης, με τη μείωση των εξαγωγών τους προς τις καθηλωμένες οικονομίες των ανεπτυγμένων.

Τα σχόλια προηγουμένων αναλύσεων περί ενδείξεων 3ου Quantitative Easing (νέο χρήμα) στις ΗΠΑ που ενισχύθηκαν στη συνέχεια από δηλώσεις Bernanke στις 22/6, και η διαπίστωση της 15/6 ότι «η παγκόσμια οικονομία δεν … περπατάει και χρειάζεται … επιδότηση με φθηνό πετρέλαιο», που επιβεβαιώθηκε με την αποδέσμευση στρατηγικών αποθεμάτων από την International Energy Association μετά τη δήλωση ότι τα $100/βαρέλι αποτελούν κίνδυνο για την παγκόσμια ανάπτυξη, αποτελούν ένα σύντομο αλλά πλήρες … ιατρικό ανακοινωθέν για το βραχυχρόνιο status της παγκόσμιας οικονομίας.

Ειδικότερα, η υπόλοιπη σελίδα δεν αρκεί για να περιλάβει όλα τα νέα αρνητικά μεγέθη που χαρακτηρίζουν το βραχυχρόνιο οικονομικό περιβάλλον.

Ειδικά στις ΗΠΑ, αυξήθηκαν πάλι τα εβδομαδιαία επιδόματα ανεργίας στις 429.000 από 420.000, οι μεταπωλήσεις κατοικιών έπεσαν το Μάιο σε χαμηλό εξαμήνου, ο Bernanke μείωσε τις προβλέψεις για οικονομική ανάπτυξη εφέτος αλλά και του χρόνου, οι δείκτες καταναλωτικών προσδοκιών Ιουνίου έπεσαν περισσότερο του αναμενόμενου και η Fitch που είχε μιλήσει πρόσφατα για ενδεχόμενη υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας, αναβάθμισε … τις απειλές σε «ελεγχόμενη χρεοκοπία» (!!!), εάν τα νομοθετικά σώματα δεν αυξήσουν τα πιστωτικά όρια.

Στην ΕΕ, αντί να αναφέρουμε επιδεινούμενους δείκτες, αρκεί η δήλωση Trichet ότι «άναψε κόκκινο στο χρηματο-οικονομικό σύστημα από την σχέση χρέους-Τραπεζικού συστήματος».

Στην Ιαπωνία τέλος, η κοστολόγηση μόνο των καταρρεύσεων σε $210 δις χωρίς την πυρηνική κρίση και τις λειτουργικές ζημιές της οικονομίας, προδιαγράφει τα κολοσσιαία μεγέθη συνολικών ζημιών που πρέπει να αφομοιώσει η χώρα μέχρι την ομαλοποίηση, έστω και με την αισιοδοξία που προσφέρει η γνωστή Ιαπωνική παραγωγικότητα, η οποία αντανακλάται ήδη στο άλμα της βιομηχανικής παραγωγής Μαΐου .

Σε … βίους παράλληλους με το παραπάνω κλίμα, συνεχίζεται η υποτονικότητα στις αγοραπωλησίες τονάζ, με διάσταση απόψεων για τις τιμές μεταξύ αγοραστών και πωλητών να παρατηρείται εντονότερα στα Supramax, όπου οι πωλητές αποσύρουν συχνά τα πλοία από την αγορά.

Στον τομέα των Capers, πουλήθηκε το «PHENIX» 151.226 DWT (1990 Sumitomo) σε Ουκρανούς προς $ 10.5 εκ με SS/DD passed .

Τον Απρίλιο, το μεγαλύτερο και νεότερο «FRONT LEADER» 169.381 DWT (1991 Daewoo) είχε πουληθεί με SS/DD due προς $11 εκ. μόνο λόγω περισσότερου ldt.

Το Panamax «ASTRALE» 75.933 DWT (2000 Kanasashi) πουλήθηκε σε Έλληνες προς $24 εκ.

Η χαλάρωση της τιμής γίνεται αισθητή σε σχέση με την πώληση Μαΐου του «MICHELE BOTTIGLIERI» 75.413 DWT (2001 Hitachi) προς $26 εκ.

Στον τομέα των Handysize, το νεότευκτο «NIREAS» 34.000 DWT (5/2011 21ST Century) πουλήθηκε σε Τούρκους προς $26 εκ.

Το «CALYPSO N» 33.009 DWT (1983 Minami Nippon) πουλήθηκε στο Vietnam προς $5 εκ. με subs, όπως και το «BRAVO» 38.313 DWT (1984 Kawasaki) σε Έλληνες προς $6,7 εκ.. Tο ‘VINASHIN  IRON’ 22,828 DWT (1984  Mitsubishi) πουλήθηκε σε Κινέζους προς $ 5 εκ. , και τέλος το «ID SYMPHONY» 23.716 DWT (1995 Kanasashi) πουλήθηκε στην Ευρώπη προς $ 11,8 εκ. Η τιμή ήταν χαμηλή για τα «σκληρά» Handies καθώς τα last done έκλεισαν στα $14 εκ., αλλά ίσως οφείλεται στο ότι είναι logger με Yanmar auxiliaries..

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, το crude carrier «KNOCK MUIR» 97.097 DWT (1993 Samsung) πουλήθηκε σε σταθερά επίπεδα τριμήνου για παραπλήσιες συναλλαγές προς $ 12,8 εκ.

Τα Chemproducts «BOX» και «BUDDY» 50.366 DWT (2009 SPP) πουλήθηκαν στην Navios προς $84,8 εκ. en bloc, τιμή ψηλότερη από τα επίπεδα της αγοράς λόγω χρονοναύλωσης 3 χρόνων αγνώστων όρων αλλά προφανώς ευνοϊκών.

Το Product «SAKURA EXPRESS» 45.718 DWT (2004 Minami Nippon) πουλήθηκε στο Βιετνάμ προς $ 24,25 εκ. και το νεότερο αλλά crude carrier «HIGH CENTURY» 48.676 DWT (2006 Iwagi) πουλήθηκε στους D’Amico προς $23,8 εκ.

                                           ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η πτώση $ 5-10 στις τιμές scrap από πιέσεις του εξωτερικού οικονομικού περιβάλλοντος, της χαλάρωσης των τιμών χάλυβα στο εσωτερικό και του εποχιακού παράγοντα των Μουσώνων στις χώρες της βιομηχανίας διαλύσεων, δεν φαίνεται να πτοούν τους πωλητές τονάζ Bulk.

Οδήγησαν πάλι προς τα διαλυτήρια άλλες 616,000 DWT, στους τομείς όμως των δεξαμενόπλοιων και GC/Cont. ο άτονος ρυθμός ήταν πάλι το χαρακτηριστικό του επταημέρου με πωλήσεις μόνο 48,000 DWT και 31,000 DWT αντίστοιχα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.