Η αύξηση του τονάζ ίσως αναμένεται να είναι υπερδιπλάσια της αύξησης του...

Η αύξηση του τονάζ ίσως αναμένεται να είναι υπερδιπλάσια της αύξησης του εμπορίου

1
Η αύξηση του τονάζ ίσως αναμένεται να είναι υπερδιπλάσια της αύξησης του εμπορίου

Του Γ. Γρηγοριάδη, Finance & Research George Moundreas Comp. S.A.

Ανακεφαλαιώνοντας  τις προηγούμενες ανασκοπήσεις και λαμβάνοντας υπ’ όψη τις τελευταίες εξελίξεις στα κύρια θεμελιώδη στοιχεία του περιβάλλοντος της ναυτιλίας, μπορούμε να πούμε ότι εάν υπό ομαλές συνθήκες η θερινή χαλάρωση αντανακλάται αρνητικά συνήθως στις μεταφορές και τη ναυλαγορά, πόσο μάλλον αυτό ισχύει εφέτος που επί πλέον έχουμε:

(α) την Ιαπωνική ύφεση.

(β) την Αμερικανική επιβράδυνση πιστοποιημένη τώρα και από το ΔΝΤ. Η αύξηση των νέων κατασκευών κατοικιών Μαΐου που ενθουσίασε μερικούς είναι μάλλον εποχιακή και ουδόλως αντισταθμίζει την αύξηση της ανεργίας σε 9,1% και την πτώση μεταποίησης και καταναλωτικής εμπιστοσύνης Ιουνίου.

(γ) τον υποτροπιασμό στην ΕΕ του προβλήματος των.“Greekman Brothers”. Απέναντι σε αυτό, και ενώ η ελπίδα για άμυνα της ΕΕ στην κρίση του Νότου είναι η διατήρηση της ισχύος της Γερμανικής οικονομίας, έχουμε και νέα στοιχεία Γερμανικής επιβράδυνσης μετά τις εξαγωγές Απριλίου: την επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής Απριλίου και του δείκτη προσδοκιών Ιουνίου.

(δ) Τέλος, έχουμε την αισθητή πλέον επιβράδυνση  των αναπτυσσόμενων από τις πληθωριστικές πιέσεις.

Ένδειξη του αναμενόμενου αντίκτυπου των ανωτέρω στη ζήτηση α’ υλών και άρα της ναυλαγοράς, είναι οι πληροφορίες για μείωση θέσεων των επενδυτών σε Commodities κατά σχεδόν $1 τρίς το περασμένο επταήμερο, ακόμα και σε δημητριακά.

Εάν και από πλευράς προσφοράς τονάζ προσθέσουμε την επιβεβαίωση από την έκθεση Moody’s της ανασκόπησης της 25/5 ότι το βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται στο 46-47% του υπάρχοντος τονάζ με το μέγιστο όγκο να παραδίδεται σε 2 χρόνια, γίνεται κατανοητό ότι μια διατήρηση του επιπέδου της ναυλαγοράς στα τρέχοντα επίπεδα για εφέτος τουλάχιστον, είναι το καλύτερο σενάριο που μπορεί να συμβεί.

Το ότι τα επίπεδα αυτά κατά το α΄ εξάμηνο είναι περίπου 40-50% κάτω από τα μέσα επίπεδα της περυσινής ναυλαγοράς, εξηγείται ακριβώς από τις επιπτώσεις των ανωτέρω στον όγκο του παγκοσμίου εμπορίου και της ζήτησης τονάζ, έναντι της πορείας της προσφοράς.

Με βάση τα στοιχεία του ΠΟΕ, ενώ πέρυσι η αύξηση του όγκου του παγκοσμίου εμπορίου ήταν 14,5% επαναφέροντας τον όγκο του εμπορίου στα πρό της κρίσης του 2008 επίπεδα, εφέτος μέχρι τουλάχιστον τον Απρίλιο που υπάρχουν τελικά στοιχεία, η αύξηση του εμπορίου κινείται με ετήσιο ρυθμό 6,5%.

Η αύξηση αυτή δεν αρκεί προφανώς να απορροφήσει την καθαρή αύξηση του τονάζ εφέτος που λίαν επιεικώς υπολογίσαμε στις 25/5 ότι θα είναι άνω του 10%. Με βάση την έκθεση της Moody’s ότι η μέγιστη πλειονότητα των παραγγελιών θα παραδοθεί σε 2 χρόνια, αντί ισομερώς σε 3 που υποθέσαμε εμείς, η αύξηση του τονάζ ίσως είναι υπερδιπλάσια της αύξησης του εμπορίου εφέτος.

Η υψηλή αξιολόγηση της περασμένης ανασκόπησης για τα τεκταινόμενα στον OPEC, ως κριτηρίου για την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας αποδεικνύεται σωστή. Πράγματι, η Σ. Αραβία αποφάσισε μονομερώς να πουλήσει περισσότερο πετρέλαιο στην Ευρώπη τον Ιούλιο και να αυξήσει την παραγωγή στα 10 εκ. βαρέλια την ημέρα, μετά την άρνηση του OPEC στην τελευταία Σύνοδο.

Η πτώση εν συνεχεία της τιμής στα $91/βαρέλι και η ταυτόχρονη δήλωση της International Energy Association ότι η τιμή των $100 αποτελεί απειλή για την εύθραυστη παγκόσμια οικονομία, συνηγορούν με την εκτίμηση ότι η οικονομική κατάσταση έχει φθάσει στο σημείο να χρειάζεται … επιδότηση με τη μορφή φθηνού πετρελαίου για να υπάρξει μια αναπτυξιακή εκκίνηση.

Μπορεί κατά τα ανωτέρω να μην αλλάζουν τα αρνητικά στοιχεία της γενικότερης οικονομικής προοπτικής, φαίνεται όμως ευτυχώς ότι δεν αλλάζει και η δυναμική της Κίνας και συγκεκριμένα η συγκράτηση των τιμών των ακινήτων που είναι το μεγάλο στοίχημα για να μην ανακοπούν οι γρήγοροι ρυθμοί ανάπτυξης από ακραίες δυσαρμονίες.

Η ομαλή προσγείωση των τιμών Απριλίου συνεχίσθηκε το Μάϊο, με επιβράδυνση σε 23 από τις 70 πόλεις έναντι επιβράδυνσης Απριλίου σε 16 πόλεις. Η διαχείριση της κρίσης  φαίνεται αποδοτική.

Η παραπάνω εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας και των αγορών έχει βέβαια βραχυχρόνια έως μεσοπρόθεσμη σημασία, γι’ αυτό είναι σκόπιμο να ρίχνουμε που και που καμιά ματιά και στη μακροπρόθεσμη προοπτική, καθώς η μεγαλύτερη δραστηριότητα και ο σχεδιασμός αφορούν επενδύσεις σε μοντέρνο και νεότευκτο τονάζ. Παίρνουμε λοιπόν αφορμή από πρόσφατη εκτίμηση της Standard Chartered Bank, για να θυμηθούμε παλαιές εκτιμήσεις αυτής της ανασκόπησης περί κύκλου 30 ετών για τις αναπτυσσόμενες και την σχετική κατακλείδα της 8ης Ιουνίου ότι σύντομα το ΑΕΠ και το εμπόριο των αναπτυσσόμενων θα ξεπεράσει το 50% του παγκόσμιου ώστε να έχουν ολοένα και μικρότερη σημασία οι χαμηλές επιδόσεις των ανεπτυγμένων.

Η εκτίμηση λοιπόν της Standard Chartered ότι το 68% της ανάπτυξης μέχρι το 2030 θα προέλθει από τις αναπτυσσόμενες ανεβάζοντας το παγκόσμιο ΑΕΠ σε $308 τρις από $62 τρίς σήμερα, σημαίνει μέση ετήσια παγκόσμια ανάπτυξη 8,5% περίπου, και αυτά με τη σειρά τους σημαίνουν ότι δεν αποκλείονται καθόλου ναυλαγορές ακόμα και τύπου 2003-2008 κατά την επόμενη 20ετία .

Χωρίς ιδιαίτερο όγκο συνεχίσθηκαν οι αγοραπωλησίες τονάζ με μικτά μηνύματα από πλευράς τιμών. Αυτό σημαίνει ότι όπως η ναυλαγορά έχει δείξει τα όριά της, το ίδιο και οι τιμές.

Η πώληση του Panamax «LA JOLLA» 72.126 DWT (1997 Hitachi) σε Ελληνικά συμφέροντα (PL Shipping) προς $ 20 εκ., θυμίζει ότι προ μηνός είχε ανακοινωθεί η πώληση σε Κινέζους προς $ 21 εκ αλλά προφανώς είχε ακυρωθεί.

Η τελείως εκτός αγοράς χαμηλή τιμή των $14,85 εκ. που πουλήθηκε το Handymax «AQUILA ATHMOSPHERE» 48.640 DWT (2002 Russia) μπορεί να αποδοθεί μόνο στην .. .καταγωγή του πλοίου.

Στα μικρότερα μεγέθη κυριάρχησαν οι συναλλαγές παλαιού τονάζ με εξαιρέσεις.

Το Shinan Hull 1009 34.000 DWT (1/2011) πουλήθηκε σε άγνωστους προς $ 24,5 εκ., τιμή ανάλογη με παραπλήσιες συναλλαγές του τελευταίου διμήνου.

Οι πωλήσεις πάντως των αδελφών πλοίων «ACE BULKER» 28.498 DWT (2003 Imabari) στην Άπω Ανατολή προς $ 19,75 εκ. και «NORDIC BULKER» 28.458 DWT (2001 Imabari) σε Ευρωπαίους προς $ 18,7, αντιπροσωπεύουν σημαντικό age discount σε σύγκριση με πωλήσεις άλλων νεότερων αδελφών το τελευταίο τρίμηνο.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, το single hull VLCC «STAR II» 304.622 DWT (1989 Daewoo) πουλήθηκε σε μάλλον σκληρή τιμή, είτε αυτή ήταν $30 εκ. που αναφέρουν πηγές της αγοράς, είτε $27 εκ. που αναφέρουν άλλες.

Το τελευταίο single hull είχε πουληθεί τον Ιανουάριο και ήταν το «GRAND» 263097 DWT (1994 IHI) προς $ 20 εκ., μικρότερο βέβαια αλλά 5 χρόνια νεότερο.

Παρόμοιες αντικρουόμενες ανακοινώσεις για την τιμή υπάρχουν και για την πώληση του Suezmax «CAP LAURENT» 147.436 DWT (1998 Samsung) στην Ινδονησία προς $ 21 εκ. κατά ορισμένες πληροφορίες ή $25 εκ κατ’ άλλες.

Στον τομέα των Chem/Products, πουλήθηκε το «POTRERO» 47.165 DWT (1999 Onomichi) στην Avin προς $ 14 εκ., σε σύγκριση με την προ διμήνου πώληση του «LEPTA MERMAID» 47.165 DWT (1999 Kurushima) προς $15,5 εκ.

Σε σταθερά επίπεδα των τελευταίων μηνών πουλήθηκαν τα Χημικά «SAMHO TRITON» 17.599 DWT (2009 Samho), IMO II, προς $19,8 εκ. και «PANAM ATLANTICO» 14.003 DWT (2001 Asakawa), Ssteel, προς $12,25 εκ.

Τέλος, τα IMO III «HILDA KNUTSEN» 14.910 DWT (1989 Gijon) και «TORILL KNUTSEN» 14.910 DWT (1990 Gijon) πουλήθηκαν σε συμφέροντα Νιγηρίας προς $ 12 εκ. en bloc.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Τελικά δεν είναι μόνο οι Μουσώνες που ενέσκηψαν στον Ινδικό αλλά και οι νέοι προϋπολογισμοί με αύξηση 3% των φόρων εισαγωγών στο Bangladesh και με απειλούμενες επίσης φορο-επιδρομές σε Ινδία και Πακιστάν, επηρεάζοντας αρνητικά τις τιμές αλλά και τη ζήτηση.

Εάν σε αυτά προσθέσουμε την ύπαρξη αρκετών αποθεμάτων στα διαλυτήρια από τις μαζικές αγορές τονάζ των προηγούμενων εβδομάδων, το ενδεχόμενο να κλείσει πάλι η αγορά του Bangladesh στις αρχές Ιουλίου σε εφαρμογή δικαστικών περιβαλλοντικών αποφάσεων, και οπωσδήποτε λαμβάνοντας υπ’ όψη έναν σχετικό αρνητικό αντίκτυπο της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης στη δραστηριότητα και των αναπτυσσόμενων χωρών, γίνεται αντιληπτό πόσο σημαντική και πολλά υποσχόμενη για τη ναυλαγορά είναι η διατήρηση  παρ’ όλα αυτά ζωηρού του ρεύματος πωλήσεων Bulkers για διάλυση.

Μόνο η Κινεζική αγορά φαίνεται προς το παρόν να μην έχει λόγους περιορισμού των αγορών τονάζ, αλλά αυτό ίσως να μην αρκεί για να αποτρέψει τη χαλάρωση των τιμών και του όγκου διαλύσεων μέχρι το φθινόπωρο.

Μειωμένος στο 50% του πρώτου επταήμερου του Ιουνίου αλλά ίσος με το δεύτερο επταήμερο, ο όγκος των διαλύσεων Bulkers έφθασε τους 541.000 DWT, των δεξαμενόπλοιων έπεσε στους 139.000 DWT και των GC/Cont. συρρικνώθηκε στους 23.000 DWT.

Εντυπωσιακός συνεχίζει να είναι ο ρυθμός διάλυσης των Reefers με νέες πωλήσεις 40.000 DWT. Οι τιμές ήταν ελαφρά μόνο μειωμένες αλλά υπό τέτοιες συνθήκες buyers market, επιλέγονται και πληρώνονται καλά τα πλοία καλύτερων υλικών προδιαγραφών.