Posidonia Sea Tourism Forum

Posidonia Sea Tourism Forum

2
Posidonia Sea Tourism Forum

Αναγνωρίζοντας τη μεγάλη δυναμική της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού εν γένει, η Ελληνική κυβέρνηση δεσμεύτηκε στην περαιτέρω ανάπτυξή τους. Ωστόσο, τόσο η κυβέρνηση, όσο και οι παράγοντες του χώρου αναγνωρίζουν ότι η αξιοποίηση αυτής της δυναμικής απαιτεί μεγάλη προσπάθεια.

Στο πλαίσιο του Συνεδρίου για την ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού «Posidonia Sea Tourism Forum», που ξεκίνησε χθες στην Αθήνα με πάνω από 400 συμμετέχοντες, μεταξύ των οποίων αντιπροσώπους της ελληνικής και ξένων κυβερνήσεων, κορυφαίους παράγοντες της βιομηχανίας της κρουαζιέρας και εκπροσώπους διαφόρων προορισμών, ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλος Γερουλάνος, δήλωσε ότι «Η κρουαζιέρα αποτελεί στοιχείο κλειδί της συνολικής κυβερνητικής πολιτικής για τον τουρισμό».

«Γίνονται ήδη βήματα για την αναβάθμιση και ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά υπάρχουν πολλά που πρέπει ακόμα να γίνουν», είπε ο κος Γερουλάνος και προσέθεσε: «η Ανατολική Μεσόγειος θα μπορούσε να εξελιχθεί στο επίκεντρο της οικονομίας της χώρας, όμως απαιτούνται επενδύσεις για να γίνει αυτό».

Πράγματι, η δυναμική του θαλάσσιου τουρισμού και η σημασία του ως κρίσιμου παράγοντα για τις οικονομίες της Ελλάδος, της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας είναι εμφανής σε όλους, σύμφωνα με τους κύριους ομιλητές στο Συνέδριο, οι οποίοι εξέφρασαν την επιθυμία των μαγελύτερων εταιρειών κρουαζιέρας να δρομολογήσουν περισσότερα πλοία στην περιοχή αυτή.

Ο κ. Γερουλάνος προσέθεσε ότι η άρση του καμποτάζ στην ελληνική κρουαζιέρα έχει ήδη αυξητικά αποτελέσματα στον αριθμό των πλοίων που πιάνουν στην Ελλάδα. «Η δυτική Μεσόγειος αποτελούσε παραδοσιακά την περιοχή που προσέλκυε τα μεγαλύτερα κεφάλαια, όμως η Ανατολική Μεσόγειος έχει ακόμα περισσότερα πολλά να προσφέρει όπως  ιστορία, κουλτούρα, ιδανικές συνθήκες ιστιοπλοΐας, 1000 νησιά. Πράγματι, η περιοχή από τη Βενετία μέχρι τη Βηρυτό είναι η καλύτερη παιδική χαρά στον κόσμο».

Οι επικεφαλείς της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας καλωσόρισαν μεν τη δέσμευση της κυβέρνησης, υπογράμμισαν δε ότι η κρουαζιέρα βασίζεται στη σταθερότητα. Ο σχεδιασμός γίνεται περίπου 24 μήνες νωρίτερα και προϋποθέτει ένα σταθερό πλαίσιο.

«Χρειαζόμαστε από την Ελλάδα ένα σταθερό κανονιστικό πλαίσιο και αποδοτικό επιχειρηματικό κλίμα», είπε ο Pierfrancesco Vago, αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (ECC) και CEO της MSC Cruises. Καλωσόρισε την άρση του καμποτάζ, ωστόσο οι υφιστάμενοι συμβατικοί όροι που οφείλουν συνυπογράψουν οι εταιρίες με την κυβέρνηση για να πιάσουν στα ελληνικά λιμάνια αποθαρρύνουν τους operators. «Οι εταιρείες κρουαζιέρας δεν επιθυμούν ένα άκαμπτο νομικό πλαίσιο καθώς και οι ίδιες πρέπει να είναι ευέλικτες προκειμένου να ικανοποιούν τις επιθυμίες των πελατών τους», είπε ο κ. Vago.

Ο ίδιος και ο Gianni Onorato, πρόεδρος της Costa Crociere, δήλωσαν ότι πρέπει να εξετασθούν ζητήματα υποδομών και οι τιμολογιακές πολιτικές των ελληνικών λιμανιών. Τα ελληνικά λιμάνια δεν διαθέτουν υποδομές για τη φιλοξενία κυρίως μεγάλων πλοίων. Και οι δύο σημείωσαν ότι ο ελλιμενισμός με σειρά άφιξης δεν μπορεί να συνεχιστεί, καθώς δεν γίνεται να επιδίδονται οι καπετάνιοι μεγάλων πλοίων σε αγώνα δρόμου για να προλάβουν αποβάθρα. Ανέφεραν ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη με αυτό το σύστημα. Ο ελλιμενισμός ανάγεται σε όλο και πιο σημαντικό ζήτημα καθώς το κόστος καυσίμων εξαναγκάζει τα πλοία να μειώνουν την ταχύτητά τους. 

Ο κ. Vago δήλωσε ότι παρά τα βήματα προόδου που έχουν γίνει στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμα «εσωστρέφεια και προστατευτισμός».

Αν και ο υπουργός κος Γερουλάνος είπε ότι ο τουρισμός αποτέλεσε τον πρώτο τομέα που αντιμετώπισε τη διαφαινόμενη οικονομική κρίση στη χώρα και μέτρα λαμβάνονταν ήδη από τον Μάιο του 2009 για την αντιμετώπιση της με ανοίγματα σε νέες αγορές, ο κος Onorato πιστεύει ότι «η Ελλάδα δεν χρειάζεται να αναζητήσει πελάτες σε μέρη πέραν της Ευρώπης».

«Η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να γίνει ένας μεγάλος παίκτης. Ο χώρο αυτός προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες, αλλά οι περισσότεροι το συνειδητοποιούν αφού πρώτα χάσουν την ευκαιρία. Χρειάζεται να αναβαθμιστούν τα λιμάνια, να γίνουν ιδιωτικοποιήσεις και να υπάρξει συμμετοχή των εταιριών κρουαζιέρα. Υπάρχουν πολλά όμορφα και πολύ ενδιαφέροντα μέρη εντός εύλογων αποστάσεων. Η Ελλάδα, η Τουρκία και η Κύπρος έχουν ένα ρόλο να διαδραματίσουν στο μέλλον στο χώρο της κρουαζιέρας, αλλά πρώτα πρέπει να εξαλειφθούν συγκεκριμένα εμπόδια», είπε ο Πρόεδρος της Costa Crociere, η οποία μεταφέρει ήδη 2,3 εκ. επισκέπτες στην Ελλάδα ετησίως.

Το Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, του EOT, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, του ΣΕΤΕ, της  Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος και της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών & Κατώτερων Πληρωμάτων. Έχει την  υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (ECC) και της MedCruise. Χορηγοί του Συνεδρίου είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, η RINA, η IPS, το Viva Travel (Viva.gr), το Athenaeum Intercontinental, το Hard Rock Café, η Louis Cruises και η ELIN.