H παγκόσμια οικονομία δεν περπατάει και χρειάζεται επιδότηση

H παγκόσμια οικονομία δεν περπατάει και χρειάζεται επιδότηση

11
H παγκόσμια οικονομία δεν περπατάει και χρειάζεται επιδότηση

Του Γ. Γρηγοριάδη, Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Η σημειολογία της πρωτοβουλίας της Σαουδικής Αραβίας να προτείνει στην πρόσφατη Σύνοδο του OPEC αύξηση της παραγωγής πετρελαίου είναι μεγάλη, γιατί εκφράζει το συμπέρασμα της πετρελαϊκής υπερδύναμης ότι η παγκόσμια οικονομία τελικά δεν … περπατάει και χρειάζεται … επιδότηση με φθηνότερο πετρέλαιο για να πάρει εμπρός ώστε να αυξηθεί η κατανάλωση, αφού τα κέρδη και των πετρελαιοπαραγωγών δεν είναι στην τιμή αλλά στον τζίρο.

Εξ’ ίσου μεγάλη είναι και η σημειολογία της απόρριψης της πρότασης από τους … τζάμπα μάγκες της διεθνούς ενεργειακής και πολιτικής σκηνής, Ιράν, Βενεζουέλα κλπ., που προκειμένου να ζημιώσουν τη Δύση, είναι διατεθειμένοι να αυτοκτονήσουν … ευχαρίστως, δείχνοντας σε πόσο μεγάλο βαθμό ακόμα στον αιώνα της παγκοσμιοποίησης, η οικονομία εξαρτάται από πρωτόγονες εξω-οικονομικές παρορμήσεις.

Η παραπάνω επιβεβαίωση της αναπτυξιακής αγκύλωσης η οποία άλλωστε έχει στοιχειοθετηθεί με πολλά συμπτώματα στις προηγούμενες ανασκοπήσεις επί μήνες, ενισχύθηκε στο επταήμερο από την προειδοποίηση των Fitch και Moody’s για προοπτική αρνητικής αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας των ΗΠΑ, μετά την προ μηνός προειδοποίηση της Standard & Poor’s.

Άρχισαν επίσης δειλά-δειλά κάποιες ανεπίσημες βέβαια ακριτομυθίες για νέο quantitative easing, (δηλαδή πάλι νέο χρήμα ), μετά την ομιλία Bernanke περί ανώμαλης και ενοχλητικά αργής ανάκαμψης, που έδειξε και η πρώτη από 11 μήνες κάμψη των λιανικών πωλήσεων Μαΐου.

Ανάλογες δημοσιονομικές ανισορροπίες της Ιαπωνίας ανάγκασαν το ΔΝΤ να προτείνει σταδιακό τριπλασιασμό του ΦΠΑ, που είναι απορίας άξιο τι αποτέλεσμα μπορεί να έχει σε μια οικονομία που ούτως ή άλλως πάσχει από παραδοσιακή υποκατανάλωση. Αυτό θυμίζει τον φαύλο κύκλο της Ελληνικής οικονομίας .

Στην ΕΕ, συνεχίζεται το αλαλούμ για το περιφερειακό χρέος, που φαίνεται στις καθημερινές τελείως αντικρουόμενες δηλώσεις, από τους Γερμανούς Πράσινους για αναδιάρθρωση του Ελληνικού χρέους που δεν θέλει να ακούσει ο Trichet, μέχρι τη δήλωση πλειοδοσίας του Schaeuble ότι το νέο πακέτο διάσωσης θα είναι €90 δις.

Όσο δουλεύει τουλάχιστον η Γερμανική μηχανή με τις πρωτόγνωρες ταχύτητες των τελευταίων μηνών, υπερισχύουν έστω μετ’ εμποδίων οι αποφάσεις διάσωσης και υπάρχουν τα μέσα που αποτρέπουν την Ελληνική χρεοκοπία.

Το ζήτημα είναι να μην επηρεασθεί και η Γερμανική οικονομία από την παγκόσμια επιβράδυνση, όπως υποδηλώνουν οι ανησυχίες από τη σημαντική μείωση 5,5% των εξαγωγών Απριλίου, και πει κάποια στιγμή σε αντίστοιχα …. αρχαία  Γερμανικά «ούκ αν λάβετε παρά του μή έχοντος» .

Το άλλο ζήτημα βέβαια, είναι να παραμείνει ελαφρά η επιβράδυνση των αναπτυσσόμενων που σώζουν την κατάσταση στις μεταφορές και αποτρέπουν τα χειρότερα για τη ναυλαγορά.

Μέχρι στιγμής πάντως όλα εξελίσσονται κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όπως σημειοδοτεί και η κατάκτηση μιας ακόμα πρωτιάς από την Κίνα, στην κατανάλωση ενέργειας, με δεύτερες πλέον τις ΗΠΑ.

Γι’ αυτό όλοι σχεδόν, με πιο πρόσφατο το ΔΝΤ, προέβλεψαν την περασμένη εβδομάδα ότι παρά τα αντιπληθωριστικά μέτρα και 5,5% πληθωρισμό, δεν θα υπάρξει «ανώμαλη προσγείωση της Κινεζικής οικονομίας», όπως διατείνονταν μέχρι πρότινος οι Κασσάνδρες και ότι θα διατηρήσει τον αστρονομικό ρυθμό ανάπτυξης 9,5%.

Ακόμα και το άλμα 28% των εισαγωγών Μαΐου έναντι αύξησης μόνο 19% των εξαγωγών που μείωσαν το εμπορικό πλεόνασμα στα $ 13,1 δις, είναι ουσιαστικά στοιχεία βελτίωσης, υγείας και ισχύος για το στάδιο που βρίσκεται η Κινεζική οικονομία γιατί:

(α) τα κολοσσιαία συναλλαγματικά αποθέματα των $3 τρις δεν χρειάζονται αύξηση αλλά μείωση, αφού πέραν ενός σημείου τροφοδοτούν τον πληθωρισμό,

(β) δείχνει ότι ο αναπροσανατολισμός της ανάπτυξης από εξαγωγές προς την ανεξάντλητη εγχώρια αγορά έχει αρχίσει να συντελείται,

(γ) το αυξανόμενο εθνικό εισόδημα δεν ενθυλακώνεται από επιτήδεια lobbies αλλά διαχέεται στις μάζες, όπως συνέβαινε στις ΗΠΑ την εποχή του Αμερικανικού ονείρου, αυξάνοντας την αγοραστική δύναμη, τη ζήτηση και την ιδιωτική κατανάλωση,

(δ) τα εισαγόμενα φορτία α’ υλών συνεχίζουν να αυξάνονται με τον ίδιο ρυθμό, είτε τα τελικά προϊόντα εξάγονται είτε καταναλώνονται εγχώρια και

(ε) επί πλέον αυξάνονται και οι εισαγωγές πολυτελών αγαθών παράλληλα με τα εισοδήματα.

Νεότερη επιβεβαίωση αναπτυξιακής σταθερότητας ήταν τα στοιχεία Μαΐου για την εν μέσω παγκόσμιας υποχώρησης διατήρηση υψηλών ρυθμών αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης και βιομηχανικής παραγωγής και η επιτάχυνση επενδύσεων παγίων και αμέσων ξένων επενδύσεων.

Για το άλλο στήριγμα των μεταφορών, την Ινδία, τα στοιχεία για τη βιομηχανική παραγωγή Απριλίου υποδεικνύουν μεγαλύτερη επιβράδυνση, όπως και στις υπόλοιπες BRIC, καθώς και ο πληθωρισμός ξεπερνά το 8,5% παρά τις αυξήσεις επιτοκίων.

Επειδή όμως οι αυξήσεις μισθών θα είναι εφέτος οι υψηλότερες της Ασίας, η κατανάλωση μαζί με τις δημόσιες αναπτυξιακές δαπάνες που θα φθάσουν εφέτος το τετραπλάσιο του 2005, μπορεί να επαναφέρουν την ανάπτυξη σε επίπεδα ψηλότερα από το 7,8% του α’ τριμήνου.

Καθώς συνεχίζεται η διάσταση απόψεων πωλητών και αγοραστών τονάζ λόγω της διαφορετικής οπτικής τους γωνίας για το διαμορφωμένο επίπεδο ναυλαγοράς, τιμών και προσδοκιών τους τελευταίους μήνες, συνεχίζεται η δυστοκία των τελευταίων εβδομάδων στις αγοραπωλησίες μοντέρνου τονάζ.

Αντίθετα, και με τη βοήθεια των τιμών scrap, ζωήρεψαν εντυπωσιακά οι μικρής αξίας και ορατής απόσβεσης συναλλαγές παλαιού τονάζ.

Στον τομέα των Panamax, καταγράφηκε η πώληση του «MINOAN EURO» 64.155 DWT (1984 B&W) προς $ 7 εκ., και του «DECURION» 64.211 DWT (1988 Argentina) σε πλειστηριασμό προς $ 7,1 εκ.

Το νεότερο πλοίο που άλλαξε χέρια ήταν το Handymax «LOS ANDES» 46.769 DWT (2001 Kurushima) προς $ 20 εκ., δηλαδή $1,75 εκ. χαμηλότερη από την πώληση την περασμένη εβδομάδα του συνομήλικου «CHILOE» 46.708 DWT (2001 Kanasashi).

Στην ίδια κατηγορία, το «PORTOROZ» 42.647 DWT (1985 Mitsui) με όλα just passed πουλήθηκε προς $ 8 εκ., το «GOOD HOPE» 45.260 DWT (1984 UK) πουλήθηκε $5,75 εκ με SS Due, το «PROGRESS» 41.098 DWT (1984 Oshima) προς $ 6,5 εκ., το «PAN AMBITION» 38.852 DWT (1990 IHI) προς $ 11 εκ., το «DILER 4» 37.732 DWT (1985 Hitachi) προς $ 6,5 εκ και το «ALI EKINCI» 37.415 DWT (1982 Imabari) προς $ 5,6 εκ. Τέλος, το «OCEAN ROYAL» 39.804 DWT (1987 Korea SB) πουλήθηκε προς $ 11,85 εκ.

Στον ανθεκτικότερο τομέα των Handysize, το νεότερο πλοίο που άλλαξε χέρια ήταν το «NEW NIKKI» 26.428 DWT (1995 Muroran) που πουλήθηκε προς $ 13,8 εκ.

Το Μάρτιο είχε πουληθεί προς $14 εκ το κατά 1 χρόνο νεότερο «VOGUE MAYA» 24.518 DWT (1996 Kurushima).

Το «ANSAC ASIA» 33.945 DWT (1998 Kanda) πουλήθηκε προς $17 εκ., το «OLYMPIC MERIT» 29.611 DWT (1985 NKK) πουλήθηκε προς $ 6,5 εκ., το «SEA MASTER» 23.743 DWT (1985 Usuki) προς $ 5 εκ. και το «HYUN KWANG» 21.977 DWT (1984 Tohoku) πουλήθηκε προς $ 4,3 εκ.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, σημειώνεται  η χρηματο-οικονομική συναλλαγή του LR2 «TORM MARIE» 109.637 DWT (2006 Dalian) προς $ 46 εκ., σε σχεδόν αντιγραφή της συναλλαγής της περασμένης εβδομάδας του αδελφού «TORM MARGRETHE», με 7 χρόνια ΒΒΒ, purchase option, buy-out option, extensions option κλπ.

Στο κάτω όριο μεγέθους της ίδιας κατηγορίας, το product «VERMILION EXPRESS» 84.999 DWT (1999 Namura) πουλήθηκε προς $17 εκ.

Ελληνικά συμφέροντα ξανακτύπησαν ως συνήθως στη μία και την κυριότερη από τις δύο συναλλαγές Containerships.

Αγόρασαν το «ZIM VIRGINIA» 66.686 DWT 4.839 TEU (2002 Hyundai) προς $ 54 εκ. με 5 χρόνια ΒΒΒ προς $ 27.000/ημέρα.

Το «UNICORN BRAVE» 8.122 DWT 650 TEU (1992 Singapore) πουλήθηκε στην Ινδονησία προς $ 3,5 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Άν και μειωμένες οι πωλήσεις ξηρού τονάζ σε σύγκριση με τις προηγούμενες δύο εβδομάδες, διατηρήθηκαν στον υψηλό μεσοπρόθεσμο εβδομαδιαίο μέσο με 502.000 DWT, ενώ αυξήθηκαν οι διαλύσεις δεξαμενόπλοιων με 364.000 DWT αλλά παρέμειναν χαμηλά οι διαλύσεις GC/Cont. με 54.000 DWT.

Σημειώθηκαν και 3 πωλήσεις πλοίων ψυγείων με σύνολο 35.000 DWT.

Ελαφρά εξασθενημένες εμφανίσθηκαν οι τιμές/LDT σε Ινδία, Bangladesh και Πακιστάν και σταθερές στην Κίνα.
Οι μεταβολές αυτές στον όγκο και στις τιμές δεν οφείλονται σε κανενός είδους αλλαγές στις οικονομικές ή εμπορικές συνθήκες και στις διαθέσεις αγοραστών και πωλητών αλλά στην έναρξη των Μουσώνων που διαρκούν καθ’ όλη τη θερινή αλλά και τη φθινοπωρινή περίοδο και καθηλώνουν με καταρρακτώδεις βροχές τις εργασίες στα διαλυτήρια του Ινδικού αλλά και της Νότιας Κινεζικής θάλασσας.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.