Νέα απογείωση της Κινεζικής ισχύος

Νέα απογείωση της Κινεζικής ισχύος

3
Νέα απογείωση της Κινεζικής ισχύος

Του Γ. Γρηγοριάδη, Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Παρατηρούμε ότι η επίμονη παλινδρόμηση στενού εύρους του δείκτη BDI της ναυλαγοράς γύρω στις 1.300 μονάδες χωρίς δυναμική αποκόλλησης, ακολουθεί «βίους παράλληλους» με παρόμοιες παλινδρομήσεις θεμελιωδών οικονομικών μεγεθών και αλληλο-εξουδετερώσεις μεγεθών και επιδόσεων

(α) τόσο στο εσωτερικό όσο και μεταξύ των ανεπτυγμένων οικονομιών, με αποτέλεσμα στασιμότητα στα χαμηλά επίπεδα της μετά-Lehman Brothers εποχής και

(β) αλληλο-εξουδετέρωση μεγεθών και επιδόσεων μεταξύ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων.

Έτσι αντισταθμίζονται οι σταθερά αυξητικές επιδράσεις στο εμπόριο και τις μεταφορές από την αλματώδη ανάπτυξη των αναπτυσσόμενων.

Η συνισταμένη των αντίρροπων δυνάμεων τείνει να επαληθεύσει ένα προ πολλού προβλεπόμενο μέτριο 4% παγκόσμιας ανάπτυξης που συνεπάγεται 5%-6% περίπου αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου, η οποία όμως δεν ανεβάζει τη ναυλαγορά γιατί υπερφαλαγγίζεται από τη σίγουρα πολύ μεγαλύτερη καθαρή ετήσια αύξηση του τονάζ που ίσως να ξεπερνά το 10%.

Γι΄ αυτό και πιέσθηκε ο μέσος δείκτης BDI τετραμήνου στις 1.350 μονάδες από μέσο δείκτη 2,750 του 2010.

Και αυτό θα διαρκέσει κάτω από τις τρέχουσες συνθήκες γιατί

(α) η αύξηση της προσφοράς τονάζ είναι δεδομένη ενώ

β) στην οικονομία δεν διαφαίνεται εύκολη αλλαγή τάσης.

Πέρα από δείκτες και αναλύσεις, οι δυσκολίες ανάταξης της οικονομίας φαίνονται στη δήλωση Obama ότι χωρίς νέα αύξηση του ορίου δανεισμού, (που πλέον θα είναι υπέρ-δανεισμός … a la Grec πέραν του 100% του ΑΕΠ), η χώρα μπορεί να πέσει σε νέα κρίση, καθώς και στη δήλωση εκπροσώπου της Commission ότι τυχόν αναδιάρθρωση του Ελληνικού χρέους, θα είναι καταστροφική.

Σε επίπεδο δεικτών, παράδειγμα των ανωτέρω παραγόντων στασιμότητας είναι η παλινδρόμηση των νέων εβδομαδιαίων επιδομάτων ανεργίας των ΗΠΑ στις 434.000, κοντά στο μέσο όρο 4 εβδομάδων 436.000.

Άλλο παράδειγμα είναι η αυξημένη ανάπτυξη α΄ τριμήνου της Ευρωζώνης 2,5% από 2% του δ΄ τριμήνου 2010 χάρη στη Γερμανική απογείωση, που όμως εξουδετερώνεται από τη μειωμένη ανάπτυξη των ΗΠΑ 1,8% έναντι 3,1% του δ΄ τριμήνου 2010.

Μέσα στην Ευρωζώνη, η ανάπτυξη της Γερμανίας α΄ τριμήνου με τον υψηλότερο ρυθμό εικοσαετίας 5,2%, εξουδετερώνεται από τις επιδόσεις  –4% της Ελλάδας, 0,3% της Ιταλίας 0,8% της Ισπανίας κλπ.

Στο εσωτερικό των ΗΠΑ, η βελτίωση βιομηχανικής παραγωγής και κατανάλωσης εξουδετερώνεται από την επιτάχυνση πτώσης των τιμών κατοικιών στο χειρότερο επίπεδο από την εποχή της Lehman Brothers, με πτώση τιμών σε όλες πλην τεσσάρων Πολιτειών με ρυθμό σχεδόν 1% το μήνα, που αφήνει ακάλυπτο το 28% των δανείων κατοικίας και διαχέεται αρνητικά σε όλο το φάσμα της οικονομίας..

Το συνολικά αναιμικό αποτέλεσμα των επιδόσεων των ανεπτυγμένων, εξουδετερώνει στο παγκόσμιο σύνολο ανάπτυξης και αύξησης του εμπορίου και των μεταφορών, τον αναπτυξιακό παροξυσμό των αναπτυσσόμενων που ευτυχώς συνεχίζεται παρά τα καθημερινά σχόλια των διαρκώς ανησυχούντων.

Τελευταία μάλιστα πληθαίνουν οι «αναλύσεις» περί πληθωρισμού και φούσκας ακινήτων στην Κίνα που θα επιβραδύνουν την ανάπτυξη.

Μόνο ο πρόεδρος της Goldman Sachs Asset Management Jim O’ Neill θεωρεί ορθότατα το ζήτημα του πληθωρισμού λήξαν στην Κίνα και ότι το νέο χρηματιστηριακό ράλι θα αρχίσει από εκεί.

Οι τελευταίες αδιάψευστες μαρτυρίες της Κινεζικής ισχύος είναι η νέα απογείωση παγίων επενδύσεων 4μήνου με αύξηση 25.4% από πέρυσι, αλλά και η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής Απριλίου 13,4%, έστω μειωμένη από το σύνηθες 15% λόγω της αντιπληθωριστικής πολιτικής.

Αλλά και η αύξηση 7,3% της βιομηχανικής παραγωγής Μαρτίου της Ινδίας, μολονότι πολύ μικρότερη της Κινεζικής, αντιπροσωπεύει άλμα για τις Ινδικές επιδόσεις. Η άμυνα που κρατούν οι χώρες αυτές προσφέρει  και το σημερινό … οχυρό στις ναυλαγορές.

Υπήρξε όμως και μία σημαντική θετική εξέλιξη στο επταήμερο. Ήταν το αποτέλεσμα της Αμερικανο-Κινεζικής οικονομικής Συνόδου που δικαιώνει την παρατήρηση της περασμένης ανασκόπησης ότι οι αναπτυσσόμενες πρέπει να ανοίξουν τον χρηματο-οικονομικό τομέα, τις ασφάλειες κλπ. υπηρεσίες στις ξένες επενδύσεις, όπως γίνεται ήδη στη μεταποίηση, για να διατηρηθεί η ανάπτυξή τους αλλά και να ανακάμψει και η οικονομία των ανεπτυγμένων που διαθέτουν τεράστιους τομείς υπηρεσιών.

Οι Κινέζοι δεσμεύθηκαν να άρουν τους φραγμούς για τις Αμερικανικές εταιρείες στις κρατικές συμβάσεις και να διευκολύνουν τις επενδύσεις Αμοιβαίων Κεφαλαίων, ενθουσιάζοντας τον υπουργό Οικονομικών Geithner.

Αυτό, μαζί με τις ενδείξεις χαλαρότερης νομισματικής πολιτικής στο Γουάν, μπορούν να γίνουν έναυσμα συνολικής αναθέρμανσης και καλύτερων εξελίξεων από ότι προδιαγράφεται από το ισχύον διεθνές οικονομικό status quo.

Το ότι ανισορροπίες και προστατευτισμοί δεν συμφέρουν κανένα και πλήττουν τελικά και τις αναπτυσσόμενες, φαίνεται από την κάμψη τιμών α΄ υλών και πετρελαίου, που οφείλεται σε προσδοκίες για γενική οικονομική επιβράδυνση εφέτος, με πρόσθετες φυσικά αιτίες τις καταστροφές της Ιαπωνίας και την Αραβική αναταραχή. 

Με εμφανέστερη την χαλάρωση των τιμών των Panamax συνεχίσθηκαν σε περιορισμένη έκταση οι αγοραπωλησίες το περασμένο επταήμερο.

Άγνωστοι αγόρασαν το «F.D CRIS DE ANGELIS» 74.408 DWT (2007 Hudong) προς $ 31 εκ. Αδελφό πλοίο του 2005 είχε πουληθεί προ εβδομάδος $31,4 εκ. με 2 χρόνια TC προς $18.000/ημέρα.

Εμφανέστερη είναι η χαλάρωση στην πώληση του «CORONA» 73.593 DWT (2007 Jiangnan) στη Diana Shipping προς $29,99 εκ.

Έλληνες αγόρασαν το «DARYA BRAHMA» 56.056 DWT (2006 Mitsui) προς $ 29,75 εκ., τιμή ανθεκτική ακόμα και εάν η πώληση έγινε με SS/DD due. Προ τριμήνου, το συνομήλικο αδελφό πλοίο «DARYA VISHNU» είχε πουληθεί προς $ 29,5 εκ. αφού προηγουμένως ακυρώθηκε η πώληση προς $ 32,7 εκ.

Στον τομέα των Handies, παρά τη μικρή χαλάρωση που επισημάνθηκε στην περασμένη ανασκόπηση, η τιμή των $23,5 εκ. που μεταπωλήθηκε καθένα από 2Χ32.000 DWT (2011/2012 Taizhou) συγκρίνεται μάλλον θετικά με την προ μηνός πώληση του «SHINYO VOYAGER» 33.500 DWT (2011 Zhejiang) προς $ 23 εκ.

Αρκετά σκληρή ήταν η τιμή των $66 εκ. που φημολογείται ότι μεταπωλήθηκε σε Έλληνες ένα Suezmax 158.000 DWT (1Q 2012 Sungdong).

Προ τριμήνου, το Κορεατικής ναυπήγησης «AFRODITI» 167.000 DWT (2/2011 Hyundai) είχε πουληθεί προς $ 67 εκ.

Στην ίδια κατηγορία, το «OLINDA» 149.258 DWT (1996 Fincantieri) πουλήθηκε σε Έλληνες προς $ 15 εκ. Τον περασμένο Ιανουάριο είχε ανακοινωθεί από brokers ότι είχε πουληθεί προς $19 εκ. αλλά προφανώς ακυρώθηκε. 

Στον τομέα των Products, το IMO III «MARE DI RAVENNA» 51.371 DWT (2006 Shina) πουλήθηκε σε Έλληνες προς $ 30,5 εκ., τιμή ανάλογη με την προ 15 ημερών πώληση των Products «BLUE DIAMOND» και «BLUE CORAL» 51.309 DWT (2008 STX) προς $ 33 εκ. το καθένα.

Τέλος, το double bottom IMO II/III «OCEAN SKY» 6.744 DWT (1984 Kochi) πουλήθηκε στα Εμιράτα προς $ 4 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η δεύτερη ελπιδοφόρα εξέλιξη του επταημέρου μετά τις Κινεζικές δεσμεύσεις άμβλυνσης των οικονομικών ανισορροπιών, ήταν η νέα ένταση του πολυαναμενόμενου ρεύματος προς τα διαλυτήρια.

Χαρακτηριστικός για δεύτερη εβδομάδα ήταν ο όγκος των 312.000 DWT Combined Carriers που πουλήθηκαν για διάλυση επί πλέον των 384.000 DWT Bulkers και των 567.000 DWT Δεξαμενόπλοιων. Τα GC/Cont. παρέμειναν πάλι χαμηλά στους 64.000 DWT.