Τα νέα μέτρα για το κέντρο της Αθήνας

Τα νέα μέτρα για το κέντρο της Αθήνας

0
Τα νέα μέτρα για το κέντρο της Αθήνας

Συνέντευξη Τύπου του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή, όσον αφορά στα νέα μέτρα, τις στοχευμένες δράσεις της Ελληνικής Αστυνομίας για το κέντρο της Αθήνας και την υπόλοιπη Αττική,  αλλά και την αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστών, το φράχτη στον Έβρο, τα Κέντρα Πρώτης Υποδοχής και Κράτησης, το πρόγραμμα επαναπατρισμού μεταναστών.

Στη συνέντευξη Τύπου παρευρέθησαν ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μανώλης Όθωνας, ο γενικός γραμματέας Δημόσιας Τάξης, Γρηγόρης Τασούλας και ο αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας, αντιστράτηγος Ελευθέριος Οικονόμου.

Η συνέντευξη Τύπου είχε ως εξής:

Υπουργός: Θέλησα να κάνουμε σήμερα αυτή τη συνάντηση, προκειμένου να σας παρουσιάσω πιο αναλυτικά αυτά τα οποία συζητήσαμε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο σχετικά με το σχέδιο αστυνόμευσης του κέντρου της Αθήνας, την πολιτική δηλαδή που αφορά το δικό μας Υπουργείο και η οποία εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για το κέντρο της Αθήνας.

Πρώτα απ’ όλα, όπως γνωρίζετε, εδώ και μερικούς μήνες, έχουμε συγκροτήσει μια ειδική δύναμη αστυνόμευσης του κέντρου της Αθήνας με τακτικό Διοικητή. Στο πλαίσιο αυτό οργανώνουμε τις επιχειρήσεις. Αυτές οι επιχειρήσεις ενισχύονται ή απομειώνονται ανάλογα με τις γενικότερες υποχρεώσεις τις οποίες έχουν οι αστυνομικές δυνάμεις για την περιφρούρηση διαφόρων εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται είτε για μέτρα τάξης κατά τη διάρκεια συγκεντρώσεων, ή αν υπάρχουν άλλα γεγονότα.

Όμως,  ο σχεδιασμός που αφορά το κέντρο της Αθήνας, κι όχι μόνο το ιστορικό κέντρο, αλλά συνολικά την πόλη και τις γειτονιές είναι συγκεκριμένος, αυτός θα λειτουργεί και αυτός θα εφαρμόζεται, καθ’ όλη τη διάρκεια των επόμενων μηνών.

Επιτρέψτε μου να παρουσιάσω το σχεδιασμό αυτό συγκεκριμένα:

Πρώτα απ’ όλα, καθημερινές εποχούμενες περιπολίες σε τρεις βάρδιες, των ομάδων της δίκυκλης αστυνόμευσης, της ΔΙΑΣ και της ομάδας ΖΗΤΑ.

Στα κεντρικά σημεία της Αθήνας θα διατίθενται διμοιρίες των μέτρων τάξης σε δυο βάρδιες και θα εκτελούν πεζές περιπολίες, διαρκείς ελέγχους και προσαγωγές όπου απαιτούνται.

Στο κέντρο της πόλης καθώς και στα διαμερίσματα και τις γειτονιές, θα περιπολούν Αστυνομικοί της Διεύθυνσης Αλλοδαπών με οχήματα και σε τρεις βάρδιες.

Θα έχουμε καθημερινές πεζές περιπολίες Αστυνομικών και ειδικών φρουρών σε πολλές από αυτές με συμμετοχή και αστυνομικών σκύλων περιπολίας.

Σε επιλεγμένες περιοχές της Αθήνας, θα διατίθενται ομάδες πρόληψης και καταστολής του εγκλήματος.

Στις γειτονιές της Αθήνας θα υπάρχει ανάπτυξη των Αστυνομικών σε δυο βάρδιες για την αντιμετώπιση κλοπών και ληστειών.

Σε συγκεκριμένες περιοχές θα γίνονται καθημερινές επιχειρήσεις των ομάδων Αστυνομικών της Δίωξης Ναρκωτικών και της Υπηρεσίας Ηθών, για την αντιμετώπιση της πορνείας.

Εναλλάξ ανά ημέρα και περιοχή, αλλά σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, θα πραγματοποιούνται μεγάλες, μαζικές επιχειρήσεις γενικών αστυνομικών ελέγχων.

Επίσης, θα πραγματοποιείται μία φορά την εβδομάδα μαζική επιχείρηση, ειδική επιχείρηση για ναρκωτικά, κυρίως στις περιοχές εκείνες που παρατηρείται μεγάλη παρουσία μικροδιακινητών και χρηστών. Όπως επίσης μια φορά την εβδομάδα μαζικές επιχειρήσεις για τις περιοχές όπου συχνάζουν εκδιδόμενα πρόσωπα, και στο κέντρο και στις γειτονιές της Αθήνας, εκεί που αναπτύσσονται τον τελευταίο καιρό.

Βεβαίως εδώ υπενθυμίζω, για την πλήρη κατανόηση του εγχειρήματος, ότι οι άνευ αδείας εκδιδόμενες επ’ αμοιβή, τιμωρούνται μόνο σε βαθμό πταίσματος και επομένως η σύλληψή τους αντιμετωπίζει δυσκολίες και δυσχέρειες, σύμφωνα πάντοτε με το νόμο 3904/2010.

10. Θα συγκροτούνται ομάδες Αστυνομικών οι οποίες θ’ αποτελούνται από έναν βαθμοφόρο και 4 Αστυφύλακες ή ειδικούς φρουρούς, οι οποίοι σύμφωνα με τις οδηγίες του Διοικητή των Δυνάμεων του Ειδικού Σχεδιασμού Αστυνόμευσης της Αθήνας θα εκτελούν ελέγχους σε πάσης φύσεως καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Υπ’ όψιν και εδώ, για την πλήρη κατανόηση του εγχειρήματος, ότι η αρμοδιότητα ελέγχου για την τήρηση των διατάξεων που αφορούν τη λειτουργία των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, έχει μεταβιβαστεί με το νόμο 3731/2008 στη Δημοτική Αστυνομία.

11. Δυο φορές την εβδομάδα θα συγκροτούνται συνεργεία στα οποία συμμετέχουν Αστυνομικοί, υπάλληλοι της Περιφέρειας, υπάλληλοι του Δήμου της Αθήνας και με την παρουσία Εισαγγελικού Λειτουργού για την πραγματοποίηση αυτοψιών, ελέγχων, σε εγκαταλελειμμένα παλαιά κτίρια όπου διαμένουν κυρίως αλλοδαποί.

12. Θα γίνονται συνεχείς στοχευμένες δράσεις για τις συλλήψεις ημεδαπών και αλλοδαπών κυκλωμάτων που εκμεταλλεύονται είτε ενήλικους είτε ανήλικους μετανάστες στα κυκλώματα επαιτείας.

13. Θα συγκροτούνται μικτά κλιμάκια ελέγχων από την Ελληνική Αστυνομία και τη Δημοτική Αστυνομία, σε τρεις βάρδιες, στο κέντρο της Αθήνας όσον αφορά για την αντιμετώπιση του παραεμπορίου, αλλά και σε ορισμένες περιοχές της πόλης τις απογευματινές ώρες, εφ’ όσον διατεθούν από το Δήμο οι αντίστοιχες δυνάμεις της Δημοτικής Αστυνομίας μετά τις 6 η ώρα το απόγευμα.

Αλλά όπως ο ίδιο ο Δήμαρχος ο κ. Καμίνης έχει ήδη ανακοινώσει, προτίθεται να μας διαθέσει δυνάμεις της Δημοτικής Αστυνομίας και γι ‘αυτή την περίπτωση.

14. Δύο τουλάχιστον φορές την εβδομάδα και πάντοτε ανάλογα με τις πληροφορίες που υπάρχουν και τις εκτιμήσεις που γίνονται με την ευθύνη του Τακτικού Διοικητή των Ειδικών Δυνάμεων για το σχεδιασμό της Αθήνας, θα συγκροτούνται συνεργεία με τη συμμετοχή Αστυνομικών, υπαλλήλων του ΣΔΟΕ, υπαλλήλων της Περιφέρειας, της Δημοτικής Αστυνομίας της Αθήνας καθώς επίσης και Εισαγγελέα για τον εντοπισμό αποθηκών, πηγών τροφοδοσίας των προϊόντων παραεμπορίου.

Κι εδώ πάλι για την πλήρη κατανόηση του εγχειρήματος, υπενθυμίζω ότι η αρμοδιότητα ελέγχου για την τήρηση των διατάξεων για το υπαίθριο εμπόριο με το νόμο 3731/2008 έχει μεταβιβαστεί στη Δημοτική Αστυνομία.

15. Το Υπουργείο μας θα οργανώσει μια καμπάνια με σκοπό την καταγραφή και την εθελουσία επιστροφή των μεταναστών, όπως επίσης και για την υποστήριξη των διαδικασιών των αναγκαστικών επιστροφών. Ήδη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου μας λειτουργεί μια ειδική ενότητα που μεταφέρει πληροφορίες για τους μετανάστες, σε 4 γλώσσες, σχετικά με τις δυνατότητες που έχουν να συμμετάσχουν στα προγράμματα εθελούσιων επιστροφών.

16. Στο Πρόγραμμα Εθελοντικού Επαναπατρισμού εμείς διαμορφώνουμε ένα ελκυστικό θα έλεγα πακέτο προσφοράς για τους μετανάστες που θέλουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.

Όποιος δηλώνει ότι θέλει να αποχωρήσει και είναι παράνομος μετανάστης, γι’ αυτόν θα εκδίδεται απόφαση απέλασης χωρίς κράτηση,

θα εκδίδεται το εισιτήριο από εμάς,

θα εξασφαλίζεται η μετακίνησή του στο αεροδρόμιο,

δεν θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο στο αεροδρόμιο κατά την αναχώρηση του μετανάστη

δεν θα καταγράφεται στον κατάλογο των ανεπιθύμητων δηλαδή στην black list στη μαύρη λίστα.

διερευνάμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη δυνατότητα μιας μικρής χρηματοδότησης για τα πρώτα έξοδα επιστροφής στην πατρίδα του και κυρίως στη μετακίνησή του από την πρωτεύουσα του κράτους που προέρχεται μέχρι να πάει στη δική του περιοχή.

Σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση όχι μόνο της Αθήνας αλλά και των άλλων περιοχών που αντιμετωπίζουν προβλήματα εγκατάστασης Ρομά, θα ξεκινήσουμε συντονισμένες ενέργειες και κοινές επιχειρήσεις και αναφέρομαι κυρίως στην περιοχή του Βοτανικού και του Ασπρόπυργου όπου ήδη τα προβλήματα διογκώνονται.

Τέλος θέλω να υπενθυμίσω και θα στείλω και επιστολή προς όλους τους δημάρχους και στην Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων αλλά κυρίως τους δημάρχους εδώ του λεκανοπεδίου Αττικής, με την οποία θα τους υπενθυμίζω τη δυνατότητα που έχουν για να συγκροτήσουν τα Συμβούλια Πρόληψης της Εγκληματικότητας στις περιοχές τους, κάτι, το οποίο θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά χρήσιμο αυτή την περίοδο. Υπενθυμίζω σε όλους ότι τα Συμβούλια Πρόληψης Εγκληματικότητας θεσμοθετήθηκαν το 2003 επί υπουργίας του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, έκτοτε όμως ουδέποτε και πουθενά δεν έχουν υλοποιηθεί.

Θεωρώ ότι είναι εξαιρετικής σημασίας μέτρο με τη συμμετοχή πολιτών ενεργών πολιτών, επιστημόνων, τοπικούς φορέων, Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, των ενεργών πολιτών στις περιοχές που θα μπορούσαν κάλλιστα να δημιουργήσουν τοπικά προγράμματα πρόληψης της εγκληματικότητας και σε συνεργασία με τις αστυνομικές Αρχές να μπορέσουμε να τα υλοποιήσουμε.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα θέματα τα οποία αφορούν το Υπουργείο μας και επηρεάζουν βεβαίως με τον έναν με τον άλλο βαθμό το κέντρο της Αθήνας δηλαδή τη μεγάλη συμμετοχή των μεταναστών. Θέλω να υπενθυμίσω ότι ήδη έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για τη λειτουργία των δυο ανεξάρτητων και αυτόνομων Υπηρεσιών, της Υπηρεσίας Ασύλου και της Υπηρεσίας για τη λειτουργία των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και των Κέντρων Κράτησης των μεταναστών. Ήδη ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες και τοποθετήθηκαν οι δυο Διευθυντές. Προχωρεί η στελέχωσή τους μέσα από τις διαδικασίες που παρακολουθεί και δρομολογεί το Υπουργείο Εσωτερικών για τις μετατάξεις ή τις αποσπάσεις των υπαλλήλων και όπου χρειαστεί θα υπάρξουν και νέες προσλήψεις.

Αλλά στο μεταξύ ήδη λειτουργούν οι νέες Επιτροπές για την εξέταση των αιτήσεων ασύλου στη χώρα μας, πέντε νέες Επιτροπές σύμφωνα με το νέο νόμο έχουν τεθεί ήδη σε λειτουργία. Υπενθυμίζω στη σύνθεσή τους συμπεριλαμβάνονται εκπρόσωποι των Υπουργείων Εσωτερικών ή Δικαιοσύνης, συνήθως είναι ο Πρόεδρος της Επιτροπής,  ένας εκπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και ένας εκπρόσωπος που μας προτείνει η Επιτροπή των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Αυτές οι Επιτροπές λειτουργούν, πρέπει να πω ότι σε πρώτη φάση είναι ικανοποιητικά τα αποτελέσματα, τρεις εξ αυτών ασχολούνται με τα αιτήματα του παρελθόντος και δυο με τα νέα αιτήματα δευτέρου βαθμού.

Όσον αφορά όμως τις αιτήσεις πρώτου βαθμού , η εξέταση γίνεται κανονικά όπως προβλέπεται σύμφωνα με τη νομοθεσία και θέλω να πω ότι από τις 10 του Ιανουαρίου που έχουν ξεκινήσει οι Επιτροπές, έχουν δεχτεί 2.159 αιτήσεις. Εξέτασαν 2.078, απορρίφθηκαν 1.730, έγιναν δεκτές 161. Αυτές οι 1.730 έκαναν προσφυγή κατ’ ευθείαν στο δεύτερο βαθμό εκ των οποίων οι αντίστοιχες Επιτροπές δευτέρου βαθμού έχουν ήδη καλέσει 442 άτομα. Εξετάστηκαν 272 απορρίφθηκαν 147. Αλλά βεβαίως σύμφωνα με τη νομοθεσία όπως γνωρίζετε αυτοί οι 147 έχουν δικαίωμα προσφυγής στα διοικητικά Δικαστήρια.

Αυτά σας τα λέω για να πω ότι ήδη το σύστημα με τη νέα του μορφή, μετά τη μεταρρύθμιση, έχει αρχίσει να λειτουργεί και τουλάχιστον στον πρώτο βαθμό λειτουργεί ικανοποιητικά, έως εξαιρετικά ικανοποιητικά.

Όσον αφορά τώρα το βάρος του παρελθόντος,  που υπενθυμίζω ότι είναι 47.000. Εκεί εκ των πραγμάτων εάν ακολουθήσουμε τους καλύτερους δυνατούς ρυθμούς θα χρειαστούμε χρόνια, πολλά χρόνια.

Γι’ αυτό το λόγο σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε., σε συνεργασία με την «EASO» την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Άσυλο, η οποία μάλιστα από το τέλος Μαΐου θα μας ενισχύσει με 56 περίπου εμπειρογνώμονες από διάφορες χώρες, θα μεταφέρουμε την εμπειρία άλλων κρατών που αντιμετώπισαν βάρος παρελθόντος μεγάλο και θα κάνουμε ομαδοποιήσεις.

Ήδη ξεκινούν οι διαδικασίες των ομαδοποιήσεων σε αιτήματα παρελθόντος, σε αιτήματα κάποιων που δεν βρίσκονται ή δεν υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα. Θα δοθεί μια προτεραιότητα στις περιοχές εκείνες που εκ των πραγμάτων όσοι προέρχονται από αυτές δικαιούνται άσυλο. Πάντως ήδη έχουν ξεκινήσει και λειτουργούν. Από τις 20 Ιανουαρίου που έχουν τεθεί σε λειτουργία αυτές οι Επιτροπές ήδη έχουν προσκληθεί 464, προσήλθαν 189 αυτό δείχνει ότι κάποιοι δεν εμφανίζονται, ή λείπουν, ή δεν είναι εδώ ή έχουν φύγει. Από τους 189 ήδη εξετάστηκαν 148 και απορρίφθηκαν 11.

Εάν αυτό το κάνετε σε ποσοστό μιλούμε για τρομακτική αλλαγή και τρομακτική βελτίωση, δηλαδή πάνω από 30% όπως βλέπετε. Ποσοστό, πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όπως καταγράφεται στα ευρωπαϊκά στοιχεία τα οποία έχουμε.

Αυτά τα στοιχεία σας τα αναφέρω απλώς για να έχουμε υπόψη μας πως ακριβώς κινούμαστε. Ταυτόχρονα στο τελευταίο οκτάμηνο, δηλαδή από την περίοδο που βρίσκομαι εγώ εδώ στο Υπουργείο αυτό, έχουν απελαθεί 20.000 μετανάστες και βρίσκονται στα κρατητήρια της Αστυνομίας όχι των φυλακών, 2.100 αλλοδαποί.

Επίσης έχουν μετακινηθεί με το Πρόγραμμα Εθελοντικού Επαναπατρισμού τους τελευταίους μήνες 1.000 περίπου άτομα.

Επανέρχομαι στην αστυνόμευση του κέντρου της Αθήνας και αυτό το κάνω γιατί θέλω να σας παρουσιάσω ορισμένα συγκριτικά στοιχεία. Ακούω τον τελευταίο καιρό μια τεράστια προσπάθεια από την πλευρά της Αντιπολίτευσης για να αναδείξει το μεγάλο έλλειμμα αστυνόμευσης της Αθήνας. Για να δούμε αν επιβεβαιώνονται από τους αριθμούς.

Αντιμετώπιση εγκληματικότητας στο κέντρο της Αθήνας:

Χρονικό διάστημα ενδεικτικά από 1/9/2008 έως 31/8/2009 δηλαδή τον τελευταίο χρόνο της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, διατιθέμενο προσωπικό σε βάρδιες, έτσι υπολογίζουμε το προσωπικό, 95.346 άτομα. Από 1/9/2009 μέχρι 31/8/2010, δηλαδή στον πρώτο χρόνο διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, τα άτομα που απασχολήθηκαν σε βάρδιες είναι 128.000. Στο οκτάμηνο της δικής μας παρουσίας στο Υπουργείο έχουμε 113.000.

Διατέθηκαν κατά τις ίδιες περιόδους, στην πρώτη περίοδο 32.170 οχήματα σε βάρδιες. Στον πρώτο χρόνο διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ 52.000. Στο οκτάμηνο της δικής μας παρουσίας 56.636.

Οι ομάδες ΔΕΛΤΑ διατέθηκαν στον τελευταίο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας 2.170 ομάδες. Στον πρώτο χρόνο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ 5.200 ομάδες. Στο οκτάμηνο της δικής μας παρουσίας εδώ 5.722 ομάδες.

Οι ομάδες ΔΙΑΣ στο χρόνο του ΠΑΣΟΚ, γιατί ιδρύθηκαν το 2010, διετέθησαν 2.501 ομάδες. Στο οκτάμηνο που βρισκόμαστε εμείς εδώ διετέθησαν 4.022 ομάδες.

Έγιναν συλλήψεις για ληστείες και αρπαγές τσαντών. Στον τελευταίο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας 159. Στον πρώτο χρόνο της κυβέρνησης του  ΠΑΣΟΚ 149. Στο οκτάμηνο που βρισκόμαστε εμείς εδώ 265.

Έγιναν συλλήψεις για κλοπές και διαρρήξεις. 935 στον τελευταίο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας. 653 στο 2009 – 2010. Στο οκτάμηνο που είμαστε εμείς εδώ 1.215.

 Συλλήψεις για ναρκωτικά. Στο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας 2.900, τον τελευταίο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας. Στον πρώτο χρόνο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ 1.770. Στο οκτάμηνο της δικής μας παρουσίας 1.814. 

 Συλλήψεις ηθών, 1.412 επί Νέας Δημοκρατίας. 1.141 στον πρώτο χρόνο το δικό μας, 1.213 στο οκτάμηνο. Συλλήψεις αλλοδαπών, 1.436 στον τελευταίο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας, 1.819 στον πρώτο χρόνο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, 1.942 στο οκτάμηνο. Αυτές οι επιχειρήσεις συνεχίζονται και θα συνεχιστούν.

  Όσον αφορά το παραεμπόριο, συγκροτήθηκαν στον τελευταίο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας 4.507 κλιμάκια. Στον πρώτο χρόνο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ 7.218. Στο οκτάμηνο 6.790.

Δυνάμεις που διατέθηκαν σε περιπολικά, σε οχήματα, σε δίκυκλα, στον τελευταίο χρόνο της Νέας Δημοκρατίας 10.085. Στον πρώτο χρόνο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ 17.359. Στο τελευταίο οκτάμηνο 18.830.

Και όσον αφορά τη φύλαξη αποθηκών με προϊόντα παραεμπορίου, το μόνο νούμερο που έχω είναι αυτό που αφορά τον Ιούνιο 2010 έως 11/5/2011 και είναι 2.517. Όσον αφορά το χρονικό διάστημα από την 1η Ιουνίου του 2010 μέχρι τις 31/12/2010 εντοπίστηκαν 8 αποθήκες και από την 1/1/2011 μέχρι 11/5 εντοπίστηκαν 18 αποθήκες με απομιμητικά προϊόν. Όλα αυτά μόνο με πληροφορίες και επιχειρήσεις της Ελληνικής Αστυνομίας. Δεν είναι αυτές δηλαδή τις οποίες έρχονται με πληροφορίες του ΣΔΟΕ, για να μην έχουμε διάφορες παρερμηνείες.

Τέλος, θέλω να σας δώσω ορισμένα άλλα στοιχεία τα οποία αφορούν τις επιχειρήσεις και τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων στο κέντρο της Αθήνας μετά την απεμπλοκή των δυνάμεων από την Κερατέα, δηλαδή από 27/4 μέχρι σήμερα.

Σε βάρδιες και στις έκτακτες επιχειρήσεις, υπόψιν ότι κάθε μέρα οι δυνάμεις του κέντρου, οι Ειδικές Δυνάμεις απασχολούν περίπου 270 με 300 άτομα. Όμως επειδή υπάρχουν συνεχείς έκτακτες περιπτώσεις, διατίθενται επιπλέον δυνάμεις. Εδώ το νούμερο που σας δίνω δεν περιλαμβάνει τα καθημερινά 270 – 300 άτομα. Μιλάμε για τις έκτακτες δυνάμεις.

Διατέθηκαν λοιπόν για το κέντρο της Αθήνας από τις 27/4 μέχρι σήμερα 5.668. Ελέγχθηκαν 9.925 άτομα. Προσήχθησαν 5.168 άτομα, συνελήφθησαν 466 και κατασχέθηκαν σε είδη 32.000 είδη παραεμπορίου.

Οι έλεγχοι αυτοί δείχνουν ότι η αστυνόμευση λειτουργεί και λειτουργεί στο επίπεδο που μπορεί να γίνεται εμφανές πρώτα απ’ όλα στην κοινωνία. Από την άλλη πλευρά έχει αποτελέσματα, όχι βεβαίως αυτά τα οποία θα ήθελε η κοινωνία, αλλά η εγκληματικότητα, όπως γνωρίζετε, είναι μια υπόθεση η οποία χρειάζεται πολλές συνέργειες.

Βιβλία επί βιβλίων έχουν γραφεί γύρω ακριβώς από αυτή τη θεώρηση. Επομένως είναι άδικο για τις Αστυνομικές Αρχές να επιβάλλεται ή να δέχεται την κριτική η Αστυνομία μόνο και μόνο σαν να είναι ο αποκλειστικός διαχειριστής και αντιμετώπισης της εγκληματικότητας.

 Όμως, οι προσπάθειες συνεχίζονται και θα συνεχιστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επιπλέον σας υπενθυμίζω ότι είμαστε στον πρώτο χρόνο εφαρμογής του προγράμματος αντεγκληματικής πολιτικής 2010 – 2014, σύμφωνα με την οποία το έτος βάσης όπου λειτουργούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα,  δείκτες με τους οποίους να αξιολογούνται τα μεγέθη της εγκληματικότητας. Πρώτη φορά λειτουργούν, πρώτη φορά εφαρμόζονται, πρώτη φορά μπορούμε να έχουμε συγκριτικά στοιχεία.

Δεν θέλω να επανέλθω στις λεπτομέρειες, απλώς θα σας υπενθυμίσω ότι με το δελτίο τύπου το οποίο εξέδωσε το Γραφείο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας , στο οποίο μπορείτε να ανατρέξετε για τα επιπλέον στοιχεία, με ημερομηνία 7 Φεβρουαρίου του 2011, όπου παρουσιάζονται τα πρώτα στοιχεία, τα πρώτα συγκριτικά στοιχεία ανάμεσα στο πρώτο εξάμηνο και στο δεύτερο εξάμηνο, η διαφορά της μείωσης της εγκληματικότητας είναι αισθητή.

Αυτό όμως δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι τα νούμερα είναι αυτά τα οποία διαμορφώνουν το κλίμα. Εκείνο που διαμορφώνει το κλίμα είναι η καθημερινότητα του πολίτη, αυτή την οποία βιώνει ο κάθε κάτοικος της πόλης, ο κάθε κάτοικος της χώρας παντού και είναι η εγκληματικότητα την οποία τη ζει και που πολλές φορές μπορεί να μην καταγράφεται.

Το μέγεθος δε, μάλλον η αίσθηση του πολίτη πολλές φορές διογκώνεται και από το κλίμα το οποίο διαμορφώνεται στο πλαίσιο ενός γενικευμένου αισθήματος ανασφάλειας με πολλές άλλες παραμέτρους.

Όσον αφορά τη γενικότερη πολιτική μας, η οποία αφορά την αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστευτικών ροών. Έχω επανειλημμένα πει και το υπενθυμίζω, και το υπενθυμίζω σταθερά και θα το υπενθυμίζω συνέχεια, ότι η Ελλάδα για πολλά χρόνια δεν αντιμετώπισε το φαινόμενο της παράνομης μετανάστευσης με τον τρόπο που θα έπρεπε και με τον τρόπο τον οποίο το αντιμετώπιζαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες μεμονωμένα, όχι η Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί και η Ευρωπαϊκή Ένωση στο πεδίο μεταναστευτικής πολιτικής βρίσκεται ακόμη πολύ πίσω από τον επιδιωκόμενο στόχο. Στην πραγματικότητα αυτή η πολιτική είναι νέα πολιτική, όπως είναι και νέος ο πυλώνας του θεσμικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα στον οποίο εξελίσσεται, αναπτύσσεται. Είμαστε σε συνεχείς διαπραγματεύσεις, τώρα διαμορφώνονται το νομικό και το θεσμικό πλαίσιο. Σε αυτό όμως εμείς πρωτοπορούμε και είμαστε πάντοτε στην πρώτη γραμμή της επεξεργασίας του νέου θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Όμως το πρόβλημα για τη χώρα μας παραμένει μεγάλο γιατί η Ελλάδα λόγω της θέσης της είναι πύλη εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Συνθήκη του Schengen είναι στην πραγματικότητα καινούργια Συνθήκη, παρά το γεγονός ότι ήταν αποτέλεσμα μακροχρόνιων αγώνων των λαών της Ευρώπης, υπενθυμίζω ότι έγινε μέρος του κοινοτικού κεκτημένου, δηλαδή ενσωματώθηκε στη Συνθήκη της Ένωσης μόνο με την τελευταία αναθεώρηση της Συνθήκης. Πιο πριν δεν αποτελούσε μέρος του σκληρού πυρήνα του κοινοτικού κεκτημένου και ως εκ τούτου δεν επέβαλλε νομικές και θεσμικές ρυθμίσεις στα κράτη – μέλη έτσι ώστε να διαμορφώνεται ένα σταθερό πεδίο λειτουργίας.

Παρ’ όλα αυτά πολιτικές πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο και διαμόρφωσαν νομική βάση όπως το Δουβλίνο ΙΙ, τώρα κρίνονται. Και κρίνονται στην πράξη. Και σύμφωνα με την πρώτη πράξη που κρίνεται, διαπιστώνεται ότι τα κράτη – μέλη όπως είναι η Ελλάδα αντιμετωπίζουν δυσβάστακτο βάρος και γι’ αυτό τον λόγο έχω θέσει επανειλημμένα στο Συμβούλιο Υπουργών το αίτημα για αναθεώρηση του Δουβλίνο ΙΙ.

Ταυτόχρονα, μετά τις εξελίξεις στη Βόρειο Αφρική και τις επιπτώσεις που είχε κυρίως στην Ιταλία, τους κινδύνους που αντιμετώπισε η χώρα μας που ευτυχώς δεν τους έχουμε δει ακόμη να γίνονται πραγματικότητα και ελπίζω να μην τους δούμε στη δική μας πατρίδα, επανήλθε σε ευρωπαϊκό επίπεδο η συζήτηση για την ενίσχυση των μηχανισμών αξιολόγησης των συνοριακών ελέγχων στα κράτη – μέλη και μέσα σε αυτό το πλαίσιο της ενίσχυσης του θεσμικού πλαισίου που υποστηρίζει το Schengen.

Βρισκόμαστε ακριβώς σε αυτό το σημείο, είμαστε στη φάση των διαπραγματεύσεων. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τις πρώτες ιδέες της, ένα κείμενο με πολλές προσεγγίσεις, είχαμε τις πρώτες αντιδράσεις στο Συμβούλιο, όμως θα επανέλθει. Στις 10 Ιουνίου θα παρουσιάσει στο επόμενο Συμβούλιο Υπουργών τη θέση της και επ’ αυτού θα γίνει συζήτηση στο Συμβούλιο Υπουργών ανάμεσα στις Κυβερνήσεις προκειμένου να ενσωματωθούν στις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής στις 24 Ιουνίου, όπου οι Αρχηγοί Κρατών και των Κυβερνήσεων, θα αναλάβουν τις πολιτικές δεσμεύσεις για το μέλλον της μεταναστευτικής πολιτικής στην Ευρώπη.

Αυτό το διάστημα είναι διάστημα εξαιρετικά κρίσιμο για όλους. Ως εκ τούτου, εμείς πρέπει να επιταχύνουμε τις διαδικασίες, πρέπει να επιταχύνουμε όλες τις δεσμεύσεις μας, αυτές που έχουμε αναλάβει. Όπως γνωρίζετε εμείς λειτουργούμε στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης από τη μια πλευρά και από την άλλη πλευρά στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου του Προγράμματος Δράσης «Ελλάδα – Schengen».

Τι είναι το πρόγραμμα «Ελλάδα – Schengen». Το πρόγραμμα «Ελλάδα – Schengen» είναι μια υποχρέωση που έχουν όλα τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το καθένα ξεχωριστά για να διαμορφώσει ένα πρόγραμμα το οποίο θα ενισχύει τις θεσμικές λειτουργίες σε εθνικό επίπεδο έτσι ώστε το κάθε κράτος να είναι απολύτως συνεπές και να διασφαλίζεται ο πλήρης συντονισμός όλων των Υπηρεσιών.

Η Ελλάδα συμπεριέλαβε την υποχρέωση αυτή και στο εθνικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, αλλά ούτως ή άλλως έχουμε και το πρόγραμμα για το Schengen Και στις δυο περιπτώσεις έχουμε μια υποχρέωση: να διαμορφώσουμε έναν πυλώνα, μια Υπηρεσία, ένα θεσμό, ένα φορέα, εμείς επιλέξαμε να είναι μια διακλαδική Υπηρεσία στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η οποία να συντονίζει τα δυο Σώματα, όπου στην Ελλάδα έχουν κατά κύριο λόγο την ευθύνη για τη φύλαξη των συνόρων.

Δηλαδή την Ελληνική Αστυνομία για τα χερσαία σύνορα, το Λιμενικό Σώμα την Ελληνική Ακτοφυλακή για το θαλάσσιο χώρο, με τις άλλες Υπηρεσίες που εμπλέκονται σε αυτού του είδους τις πολιτικές όπως είναι τα Τελωνεία, όπως είναι σε ορισμένες περιπτώσεις το Υπουργείο Εξωτερικών, προκειμένου να έχουμε μια συντονισμένη πολιτική και να είμαστε έτοιμοι όχι μόνο για τη συνεργασία με τα άλλα κράτη και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά κυρίως για να δεχόμαστε και την αξιολόγηση η οποία γίνεται και η οποία θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο μετά τις αποφάσεις οι οποίες έρχονται από το Συμβούλιο Υπουργών.

Στο πλαίσιο αυτό  ανακοινώσαμε χτες ότι επικεφαλής αυτού του Κέντρου για τον εθνικό συντονισμό του Προγράμματος Schengen  θα είναι ο Υποναύαρχος του Λιμενικού Σώματος ο κ. Δημήτρης Μπαντιάς, Γενικός Επιθεωρητής του Λιμενικού Σώματος και βεβαίως θα απαρτίζεται από ανώτατους και ανώτερους αξιωματικούς της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Ταυτόχρονα, όπως σας είπα δρομολογούμε τις Υπηρεσίες για το άσυλο και για τα Κέντρα κράτησης. Για τα Κέντρα Κράτησης έχουμε ήδη καταλήξει σε ορισμένες περιοχές της χώρας. Θέλω με την ευκαιρία αυτή να σας πω ότι αντλούμε συμπεράσματα από την εμπειρία της προηγούμενης Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, οι οποίοι κι εκείνοι επιχείρησαν να δημιουργήσουν κάποιους χώρους υποδοχής και φύλαξης των μεταναστών, όμως αυτή η προσπάθεια δυναμιτίστηκε στην πορεία γιατί τοπικές κοινωνίες άρχισαν να αντιδρούν με το που άκουγαν το πού ακριβώς προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση ένα Κέντρο.

Επειδή ακριβώς αυτά τα συμπεράσματα είναι διδακτικά και στην πολιτική και στη ζωή, γι’ αυτό τον λόγο εγώ σήμερα θα περιοριστώ να απευθύνω έκκληση προς όλους τους τοπικούς παράγοντες προς όλες τις τοπικές κοινωνίες, προς όλους τους πολίτες της χώρας αλλά και τους πολιτικούς τους Δημάρχους, τους Βουλευτές βεβαίως σε κάθε περιοχή, να αντιμετωπίσουν το σχεδιασμό της Κυβέρνησης με το πνεύμα που έχουμε υποχρέωση απέναντι στη χώρα. Είναι υποχρέωσή μας αυτό.

Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς γιατί δεν μπορούμε να δυναμιτίσουμε αυτή την προσπάθεια. Είναι προφανές ότι κανείς δεν θέλει να έχει ένα κέντρο – και μπορεί να καταλάβει κανείς τους λόγους –  αλλά από την άλλη πλευρά όλοι δεν θέλουν να έχουν ανεξέλεγκτους μετανάστες να κυκλοφορούν στο εσωτερικό της χώρας και βεβαίως να επιδίδονται σε κάθε είδους μορφής έκνομης δράσης ή να επιβαρύνουν την κοινωνική λειτουργία των πόλεων.

Η χώρα δεν μπορεί να δείχνει την εικόνα ότι είναι ξέφραγο αμπέλι. Πρέπει πρώτα απ’ όλα να συμμορφωθούμε στις διεθνείς απαιτήσεις και στις υποχρεώσεις μας, στις υποχρεώσεις μας απέναντι στη Σύμβαση της Γενεύης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την προστασία των προσφύγων. Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να είμαστε απολύτως συνεπείς στο αξιακό μας πλαίσιο και κυρίως στον ελληνικό πολιτισμό που αποδέχεται τους ξένους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

Για μια ακόμη φορά θέλω να τονίσω ότι όσοι έχουν δικαίωμα να έχουν άσυλο στη χώρα θα το πάρουν και θα το πάρουν με ταχύτατους ρυθμούς, όσοι όμως δεν έχουν αυτό το δικαίωμα όσοι είναι παράνομοι, θα πρέπει να φύγουν. Και γι’ αυτό οργανώνουμε τις διαδικασίες καταγραφής. Είναι απαραίτητες και αναγκαίες οι εγκαταστάσεις των Κέντρων υποδοχής για να μπορεί να γίνεται άμεση καταγραφή ταυτοποίηση των προσώπων και όσοι είναι παράνομοι να περνούν στα Κέντρα φιλοξενίας και κράτησης μέχρι να οδηγηθούν στην διαδικασία της απέλασης. Και έτσι, με αυτό τον τρόπο να αποτρέπεται η μετακίνησή τους σε όλη τη χώρα.

Κάνουμε συνεχείς προσπάθειες σε διεθνές επίπεδο τόσο το Υπουργείο Εξωτερικών, το δικό μας σε διμερείς επαφές όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θέτουμε διαρκώς το θέμα για να ενισχυθούν οι συμφωνίες επανεισδοχής των μεταναστών και να απεμπλακούμε από τις πολύχρονες διαδικασίες που απαιτούνται και που αναγκαστικά κρατούν τους μετανάστες στη χώρα μας.

Δεν μπορώ να πω ότι είμαι αυτή τη στιγμή πολύ αισιόδοξος, γιατί τα δείγματα δείχνουν ότι υπάρχει απροθυμία. Γι’ αυτό τον λόγο πολλές φορές αν με έχετε παρακολουθήσει, υψώνω τον τόνο της φωνής μου και θέτω το θέμα ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει η αποθήκη των παράνομων μεταναστών της Ευρώπης! Δεν μπορούμε να το αποδεχτούμε, δεν το αντέχει η κοινωνία μας, δεν το αντέχει το σύγχρονο ελληνικό κράτος που σε κάθε περίπτωση κάνει μια τεράστια προσπάθεια για να επανέλθουμε στο δρόμο της ανάκαμψης.

Ως εκ τούτου στις επόμενες ημέρες θα ανακοινώσουμε όλα μαζί ενιαία, τους χώρους που θα γίνουν τα κέντρα πρώτης υποδοχής, τα πρώτα κέντρα πρώτης υποδοχής και τα κέντρα κράτησης.

Θα είναι  όλα μαζί, με την παράκληση ότι οι τοπικές κοινωνίες θα πρέπει  να αντιληφθούν ότι δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα πέραν του να διαμορφώσουμε αυτούς τους χώρους και μάλιστα με ταχύτατους ρυθμούς.

Δεύτερον, όσον αφορά την κατασκευή του φράκτη. Μια επιλογή την οποία κάναμε και την οποία συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε και να εργαζόμαστε σε αυτή. Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί, η κοστολόγηση του έργου έχει ολοκληρωθεί, χρειάζονται να  γίνουν ορισμένες παρεμβάσεις νομοτεχνικού χαρακτήρα, όπως για παράδειγμα η έκδοση ενός Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο αυξάνεται το πλαφόν για τις δυνατότητες που έχει το Υπουργείο μας να προχωρήσει σε τέτοιου είδους έργα και αυτό πρόκειται να εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, νομίζω στην αυριανή συνεδρίαση. Επομένως τις επόμενες ημέρες θα είναι στη διάθεσή μας και θα δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Όπως είναι  απαραίτητο. Και επιπλέον μας χρειάζεται και μια τυπική άδεια από το ΥΠΕΚΑ. Και σε απόλυτη συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ βρισκόμαστε και εκεί στο τελικό στάδιο για την έκδοσή της.

Από εκεί και πέρα θα προχωρήσουμε αμέσως στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και στην κατασκευή του φράκτη. Μέχρι τότε όμως και για την εικόνα σας, σας δείχνω μια ιδέα για να έχετε. Ακριβώς κάπως έτσι θα είναι  ο φράκτης. Και θα μπορεί με κάθε τρόπο να το αξιολογήσετε, θα σας το δώσουν άμα θέλετε, θα σας το μοιράσουμε για την αξιοποίηση από τα μέσα σας.

Πάντως βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο, όπως επίσης είμαστε και στο τελικό στάδιο των συζητήσεων. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα συζήτησα με την κ. Malmstrom, διότι όπως γνωρίζετε έχουμε καταθέσει το αίτημα για τη χρηματοδότησή του από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων, ένα αίτημα το οποίο είναι  απολύτως συμβατό με τον κανονισμό του Ταμείου και επομένως αναμένουμε και από εκεί την έγκριση και την αξιολόγηση. Αλλά ακόμα και αν δεν αξιολογηθεί, ούτως ή άλλως θα προχωρήσουμε με εθνικούς πόρους.