Ευρω-ομόλογο αλλά και … ευρωσοβαρότητα ανήκουν στη σφαίρα του ονείρου!

Ευρω-ομόλογο αλλά και … ευρωσοβαρότητα ανήκουν στη σφαίρα του ονείρου!

14
Ευρω-ομόλογο αλλά και … ευρωσοβαρότητα ανήκουν στη σφαίρα του ονείρου!

Του Γ. Γρηγοριάδη, Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Η κάθετη πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου και πρώτων υλών το περασμένο επταήμερο που εξανέμισε αξίες $90δις από τις αγορές παρά το rebound, δείχνει ότι οι εκτιμήσεις των προηγούμενων ανασκοπήσεων για “αναβάθμιση κυκλώνων στο οικονομικό περιβάλλον και στασιμότητα των ανεπτυγμένων”, που αντανακλώνται και στη χαμηλή πτήση της ναυλαγοράς γύρω στις 1.300 μονάδες BDI έναντι μέσου δείκτη 2.600 του 2009 και 2.750 του 2010, δεν ήταν ζήτημα απαισιοδοξίας αλλά αξιολόγησης  στοιχείων .

Γι’ αυτό δεν ήταν και τόσο “απροσδόκητο”, “αναπάντεχο” κλπ. όπως χαρακτηρίζεται από την ειδησεογραφία το μπαράζ αρνητικών μεγεθών που ανακοινώθηκαν το περασμένο επταήμερο.

Εξανεμίσθηκε  σε δύο εβδομάδες όλη η σταδιακή μείωση επί δίμηνο των εβδομαδιαίων επιδομάτων ανεργίας στις ΗΠΑ, που εκτοξεύθηκαν πάλι στις 474.000 και εξηγούν την αύξηση της ανεργίας Απριλίου στο 9% από 8,8% παρά την αύξηση των θέσεων εργασίας, που δείχνει πόσο ανεπαρκής είναι ακόμα ο ρυθμός οικονομικής επέκτασης.

Οι λιανικές πωλήσεις της Ευρωζώνης υποχώρησαν το Μάρτιο με ετήσιο ρυθμό 1,7%, οι βιομηχανικές παραγγελίες στη Γερμανία υποχώρησαν κατά 4% παρά την αύξηση-ρεκόρ των εξαγωγών προς τις αναπτυσσόμενες χώρες και επιβραδύνθηκε σημαντικά ο καίριος για τη Βρετανία δείκτης PMI Υπηρεσιών τον Απρίλιο.

Γρήγορη αντιστροφή της νωχελικής πορείας των ανεπτυγμένων που αποτελούν το 65% της παγκόσμιας οικονομίας δεν είναι ορατή.

Για να συμβεί αυτό στις ΗΠΑ, πρέπει να επενδυθεί παραγωγικά το πλεονάζον κεφάλαιο και να ελεγχθούν οι κρατικές δαπάνες, πράγματα δυσκολότερα ακόμα και από αντίστοιχες εξελίξεις στην … Ελλάδα.

Στην ΕΕ, η διαδικασία αυτοδιάλυσης πρέπει να αντιστραφεί σε διαδικασία ενοποίησης π.χ. με Ευρω-ομόλογο αλλά και … Ευρωσοβαρότητα των κρατών του Νότου, πράγματα που ακόμα ανήκουν στη σφαίρα του … ονείρου.

Τέλος, η Ιαπωνία χρειάζεται ούτως ή άλλως χρόνο για αντιμετώπιση παλαιών και νέων προβλημάτων .

Αντίθετα, αναφορικά με τις αναπτυσσόμενες, τόσο οι δείκτες όσο και διάφορες πληροφορίες της αγοράς επιβεβαιώνουν μια σχεδόν αυτονόμηση της αναπτυξιακής πορείας τους που εγγυάται την σημαντική αύξηση των φορτίων από αυτήν την πλευρά του κόσμου.

Για παράδειγμα η Ινδική κυβέρνηση υπολογίζει ότι ο αρνητικός διεθνής περίγυρος θα επιβραδύνει την ανάπτυξη εφέτος μόνο στο 8,5% από αρχική εκτίμηση 9%, η Ινδονησία ανακοινώνει ανάπτυξη α΄ τριμήνου 6,5% έναντι πρόβλεψης 6,58% και 6,89% δ΄ τριμήνου 2010, η μεταλλευτική Vale ανακοινώνει ότι χάρη στην έξαρση της ζήτησης των αναπτυσσόμενων αύξησε τις πωλήσεις α΄ τριμήνου κατά 71% σε χαλκό και 67% σε νίκελ, η δε Ernst & Young εκτιμά ότι η παγκόσμια παραγωγή χάλυβα θα αυξηθεί και εφέτος κατά 7% χάρη στη ζήτηση των αναπτυσσόμενων.

Όσο για την Κίνα, η επιστροφή του εμπορικού πλεονάσματος Απριλίου στα παλαιά ύψη των $11,5 δις και το ελαφρό έστω «συμμάζεμα» του πληθωρισμού στο 5,2% επιβεβαιώνουν τη σταθερή συμβολή της στη στήριξη των αγορών.

Πρέπει όμως να τονισθεί ότι η αυτονόμηση των αναπτυσσόμενων δεν είναι ούτε πανάκεια ούτε μονίμως δεδομένη.

Για να διατηρηθεί και να μεγιστοποιηθεί ο αναπτυξιακός ρυθμός τους, είναι απαραίτητο να αλλάξουν σαφέστερα το αναπτυξιακό τους μοντέλο προς τις εγχώριες αγορές τους, όπως παραδέχεται  τώρα και ο Κινέζος αντιπρόεδρος Wang, και να απελευθερώσουν συναλλαγματικές ισοτιμίες και τομείς χρηματο-οικονομικών υπηρεσιών, ασφαλειών κλπ., ώστε να αποκτήσουν νέα όπλα αντιμετώπισης του πληθωρισμού και αφ’ ετέρου να δοθεί διέξοδος στους γιγαντιαίους τομείς υπηρεσιών των ανεπτυγμένων χωρών προς τις γιγαντιαίες αγορές των αναπτυσσόμενων, όπως γίνεται με τη μεταποίηση.

Διαφορετικά, θα προκύψουν προβλήματα μεσοπρόθεσμα στην ανάπτυξη των χωρών αυτών με αντίκτυπο και στα φορτία της ναυτιλίας από την παράταση της στασιμότητας-ύφεσης των ανεπτυγμένων και από μελλοντική μεγαλύτερη επιβράδυνση των αναπτυσσόμενων .

Οι ναυτιλιακές αγορές κινούνται λοιπόν εφέτος μέσα σε ένα πλαίσιο, όπου η μειονότητα μεν της παγκόσμιας  οικονομίας, οι αναπτυσσόμενες, κινούνται ταχέως, αλλά η πλειονότητα … σπεύδει βραδέως χωρίς ενδείξεις δυνατότητας αλλαγής ταχύτητας, επιβραδύνοντας το συνολικό ρυθμό απορρόφησης του πλεονάζοντος τονάζ.

Εν τω μεταξύ, το διαθέσιμο ναυπηγικό δυναμικό ευνοεί συνέχιση των παραγγελιών ναυπηγήσεων παρά το πλεονάζον τονάζ, για ανανέωση στόλων με πλοία σύγχρονων τύπων, μεγεθών, τεχνολογίας και οικονομικότητας, σε τιμές ευκαιρίας που ίσως δεν ξαναβρεθούν ποτέ.

Έτσι, δεν μπορεί να υπάρξει άλλος τρόπος για ταχύτερη επίτευξη ισορροπίας προσφοράς και ζήτησης, παρά μόνο η έξοδος των χιλιάδων υπερήλικων πλοίων προς τα διαλυτήρια. Η ένταση της εξόδου θα είναι ανάλογη (α) της επιμονής των ναύλων σε χαμηλά επίπεδα, πράγμα πιθανότατο με βάση τα οικονομικά θεμελιώδη και (β) από το επίπεδο τιμών scrap που μάλλον θα παραμείνει ψηλά λόγω ανάπτυξης των χωρών των διαλυτηρίων και υψηλών διεθνών τιμών σιδηρομεταλλεύματος και χάλυβα.

Ο ρυθμός διαλύσεων μέχρι στιγμής εφέτος είναι ικανοποιητικός, αυξανόμενος, αλλά ακόμα ανεπαρκής.

Μικτά ήταν τα μηνύματα από τις συναλλαγές του επταημέρου, ενώ είναι αισθητή η χαλάρωση των τιμών και στα ανθεκτικά Handysize.

Η συναλλαγή πάντως του επταημέρου  ήταν η πώληση του Caper «CAPE AGAMEMNON» 179.221 DWT (7/2010 Sungdong) από τη Golden Union σε άλλους Έλληνες προς $ 98,5 εκ.

Το ύψος της τιμής που είναι 70% περίπου επάνω από τα charter-free επίπεδα της σημερινής αγοράς, οφείλεται στην ύπαρξη 10 ετούς Time Charter στη COSCO προς $ 50,455 / ημέρα για τα πρώτα 5 χρόνια και $31,455 / ημέρα για την υπόλοιπη περίοδο.

Η μεταπώληση ενός Tsuneishi Kamsarmax 82.600 DWT (2011) σε Έλληνες προς $ 42,5 εκ. ήταν σε αναλογία με αδελφό last done Μαρτίου ναυπήγησης 2010.

Αναλογία υπάρχει επίσης στην πώληση του «GEOSAND» 74.432 DWT (2005 Hudong) στη Globus προς 31,4 εκ. με 2 χρόνια TC προς $ 18,000 / ημέρα, σε σύγκριση με την πρόσφατη πώληση του Ιαπωνικής ναυπήγησης «RONDEAU» 77.033 DWT (2003 Namura) προς $ 33 εκ. με 2 χρόνια TC προς $21.000 / ημέρα.

Στον τομέα των Supras, μετά τη σταθεροποίηση τιμών που διαπιστώθηκε στην περασμένη ανασκόπηση, σκλήρυνση τιμής αντιπροσωπεύει η πώληση του «SHANGHAI VENTURE» 53.565 DWT (2007 Chengxi) προς $ 26 εκ.

Προ 15 ημερών είχαν πουληθεί τα αδελφά «BULK NAVIGATOR» και «BULK VOYAGER» 53.000 DWT (2005/2006 Chengxi) προς $ 22,5 το καθένα en bloc.

Στον τομέα των Handysize, ελαφρά χαλαρή ήταν η τιμή των $ 24 εκ που πουλήθηκε το «ORIENT BULKER» 32.776 DWT (2005 Kanda).

H συμπίεση όμως των τιμών και σε αυτή τη σταθερότερη κατηγορία φαίνεται εντονότερα στην πώληση του «ZENITH EXPLORER» 28.050 DWT (2008 Imabari) προς $ 25,25 εκ. σε σύγκριση με την προ 6 εβδομάδων πώληση του κατά 1 μόνο χρόνο νεότερου αδελφού «PANARROW» 28.442 DWT (2009 Imabari) προς $ 28 εκ.

Η σχετικά καλή αντοχή της τιμής των VLCC’s «BLUE PEARL» και «BLUE TOPAZ» 321.050 DWT (2010 Daewoo) προς $ 100 εκ. το καθένα, θυμίζει ότι στις αρχές του έτους είχε πουληθεί το παλαιότερο «GRAND SEA» 310.444 DWT (2008 Mitsui) στην ίδια τιμή $ 100 εκ. αλλά με 3 χρόνια TC προς $ 25.800/ ημέρα.

Και δεύτερο μοντέρνο Aframax της Korea Line σε μια εβδομάδα πουλήθηκε σε πλειστηριασμό στην ίδια τιμή $44,5 εκ. Ήταν το «BLUE JASPER» 105.605 DWT (2008 Namura).

Οι πωλήσεις συνομήλικων τον περασμένο Ιανουάριο είχαν κλείσει στα $55 εκ. Σε αναμενόμενα επίπεδα πουλήθηκε το Crude/Product «EAGLE HOPE» 73.965 DWT (2008 Onomichi) προς $ 38 εκ. παρά τον πλειστηριασμό.

Τέλος, σε μια ευρύτερη συναλλαγή, η Hellespont μεταπώλησε τα Chemproducts «HELLESPONT CAPTAIN» και «HELLESPONT CHAMPION» 17.000 DWT (4&6/2011) στην Ardmore προς $20 εκ. το καθένα, με ναύλωση από τους αγοραστές 2 άλλων πλοίων της Hellespont.

Οι δύο κύριες συναλλαγές Containership έγιναν για μια ακόμα εβδομάδα από Ελληνικά συμφέροντα.

Αγοράσθηκε το «MAUTE» 80.200 DWT 6.589 TEU (2010 China) προς $ 79,3 εκ. με 5 χρόνια TC προς $ 38.000/ημέρα, και το «MSC SIENA» 58.261 DWT 4.542 TEU (2006 Poland) σε αυξημένη τιμή $ 59 εκ. με 31 μήνες TC προς $28.000/ημέρα.

Στο τέλος Ιανουαρίου είχαν πουληθεί τα μεγαλύτερα και νεότερα «CMA CGM KINGFISHER» και «CMA CGM MARLIN» 65.949 DWT (2007 Hyundai) προς $52,5 το καθένα με TCB 3 χρόνια προς $ 23.000/ ημέρα.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Το αισθητήριο της αγοράς δεν είναι δυνατόν βέβαια να απέχει από το παραπάνω συμπέρασμα ότι υπό τις τρέχουσες συνθήκες, οι διαλύσεις είναι η κυριότερη άν όχι η μόνη και συμφέρουσα διέξοδος από την υπερπροσφορά τονάζ.

Έτσι, στην πιο δραστήρια εβδομάδα του έτους μέχρι τώρα, καταγράφηκαν πωλήσεις 188.000 DWT OBO’s,  467.000 DWT Bulkers, 308.000 DWT Tankers αλλά μόνο 49.000 DWT GC/Cont.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.