Οι κυκλώνες αναβαθμίζονται …

Οι κυκλώνες αναβαθμίζονται …

12
Οι κυκλώνες αναβαθμίζονται …

Του Γ. Γρηγοριάδη, Consultant Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Σχεδόν 3 εβδομάδες μετά την τελευταία ανασκόπηση στην οποία χαρακτηρίστηκαν οι εξελίξεις στη Λιβύη και στην Ιαπωνία ως «κυκλώνες που γεμίζουν» ακόμα χωρίς να έχει περάσει ακόμα το «μάτι» τους από την παγκόσμια οικονομία και είναι άγνωστο ποιος θα είναι ο απολογισμός των ζημιών, το μόνο που άλλαξε μέχρι σήμερα είναι η … αναβάθμιση της ισχύος των «κυκλώνων» .

Το αποτέλεσμα είναι ότι εμφανίζονται ήδη οι πρώτες καθοδικές αναθεωρήσεις των προβλέψεων για οικονομική ανάπτυξη των ανεπτυγμένων χωρών, παρά τη μικρή, αργή αλλά διαρκή βελτίωση απασχόλησης  κατανάλωσης και βιομηχανικής παραγωγής στις ΗΠΑ, της απασχόλησης στη Βρετανία και του σύνθετου δείκτη βιομηχανίας και υπηρεσιών στην ΕΕ.

Το μεγαλύτερο θύμα θα είναι η Ιαπωνική οικονομία, για την οποία η πρόβλεψη ανάπτυξης 1,4% από το ΔΝΤ έναντι προηγούμενης 1,6% θα αποδειχθεί αισιόδοξη, καθώς η Ιαπωνική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι οι συνέπειες της φυσικής και πυρηνικής καταστροφής θα είναι μεγαλύτερες των αρχικών εκτιμήσεων.

Η πρόβλεψη του ΔΝΤ για ανάπτυξη 2,8% των ΗΠΑ από προηγούμενες προβλέψεις 3% και άνω, θα αποδειχθεί και αυτή μάλλον αισιόδοξη αφού συζητείται πλέον η περικοπή των δημοσίων δαπανών κατά $330 δις το χρόνο την προσεχή 12ετία, σε μια εκστρατεία μείωσης του δημόσιου χρέους που είναι στα πρόθυρα να γίνει μή διαχειρίσιμο, όπως είναι το Ελληνικό από το … 1989.

Η πρόβλεψη για 1,6% ανάπτυξη της ΕΕ δεν απέχει πολύ από προηγούμενες εκτιμήσεις, αλλά και αυτή η ισχνή επίδοση είναι υπό την αίρεση της σοβαρότητας που θα επιδειχθεί στα μέτρα διαχείρισης χρέους τόσο από πλευράς αποφάσεων των ισχυρών όσο και από πλευράς υπευθυνότητας εφαρμογής από τις προβληματικές χώρες, πράγματα καθόλου αυτονόητα για την Ευρώπη.

Η συνεχής επιδείνωση του οικονομικού κλίματος που ανακοίνωσε το Ινστιτούτο ZEW ακόμα και τον Απρίλιο για την καρδιά της Ευρωπαϊκής οικονομίας, τη Γερμανία, ενισχύει τις επιφυλάξεις

Αχτίδα ελπίδας ότι δεν θα επιδεινωθούν οι επιπτώσεις στο εμπόριο και στις μεταφορές στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, έρχεται από την ανοδική αναθεώρηση της Κινεζικής ανάπτυξης από το ΔΝΤ στο 9,6% εφέτος, μετά από προηγούμενη πρόβλεψη 8,7% την οποία είχαμε ήδη αμφισβητήσει στις 9/2 με βάση επί μέρους δείκτες.

Η επιστροφή άλλωστε του εμπορικού ισοζυγίου σε πλεόνασμα $140 εκ. το Μάρτιο παρά τη μεγάλη αύξηση της αξίας εισαγωγών λόγω τιμών πετρελαίου και α΄ υλών και από αύξηση εισαγωγών προϊόντων λόγω αυξημένων εισοδημάτων, υποδηλώνει τη σταθερότητα της ισχυρής ανάπτυξης και του όγκου του εισαγωγικού-εξαγωγικού εμπορίου.

H επιβεβαίωση ήρθε με την ανακοίνωση ανάπτυξης α΄ τριμήνου στο 9,7%, την παραγωγή χάλυβα με ρυθμό 700 εκ. τόνων / έτος, τα συναλλαγματικά αποθέματα να σπάζουν το φράγμα των $3 τρις και τις άμεσες ξένες επενδύσεις να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Κινεζική οικονομία με αύξηση 33% το Μάρτιο.

Αλλά και η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής Ινδίας, Ρωσίας και άλλων, δείχνει ότι οι BRICS θα βοηθήσουν πάλι σε μια χρονιά έκτακτων δυσμενών εξελίξεων που επήλθαν στην παγκόσμια οικονομία, πριν προλάβει να ανακάμψει από την κρίση του 2008.

Δεν είναι βέβαια όλα ρόδινα ούτε στις BRICS, αφού όλοι είμαστε στο ίδιο πλοίο. Πληθωρισμός και υπό-κεφαλαιοποίηση τραπεζών π.χ., είναι κοινό πρόβλημα με τις ανεπτυγμένες χώρες.

Η αύξηση πάντως ήδη του όγκου του παγκοσμίου εμπορίου επάνω από τα προ της κρίσης επίπεδα του 2008 είναι γεγονός, κυρίως χάρη στην παραπάνω δραστηριότητα των BRICS, (το S είναι η Ν. Αφρική) αλλά και από τους ισχνούς έστω ρυθμούς ανάπτυξης των ανεπτυγμένων.

Αυτή η αύξηση βέβαια του εμπορίου δεν γίνεται αισθητή στις ναυλαγορές, γιατί οι παραδόσεις νεότευκτων θα ξεπερνούν την αύξηση της ζήτησης τονάζ, μέχρι να απορροφηθεί όλη η πλεονάζουσα χωρητικότητα.

Η ισχυρή αύξηση του εμπορίου και η απορροφητικότητα τονάζ ακόμα και πριν ανακάμψουν πραγματικά οι ανεπτυγμένες χώρες, πράγμα που προδιαγράφει ώθηση στη ναυλαγορά όταν και αυτές ανακάμψουν, φαίνεται εκτός από πολλές άλλες παρατηρήσεις και από το γεγονός ότι έχει ξεπερασθεί η δυνατότητα διακίνησης φορτίων πολλών λιμανιών, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Τα τελευταία και πιο εντυπωσιακά νέα έρχονται από τη Βραζιλία, όπου η αύξηση εισαγωγών κατά 42% και των εξαγωγών κατά 32% το 2010 εξηγεί την ανησυχία για logistical blackout στο άμεσο μέλλον.

Γι’ αυτό στο μεν Rio κατασκευάζεται ήδη νέο διαμετακομιστικό κέντρο σε έκταση διπλάσια του … Manhattan, στο Santos σχεδιάζεται … τριπλασιασμός του δυναμικού διακίνησης στα επόμενα 7 χρόνια, και στην Paranagua σημειώνεται η μεγαλύτερη συμφόρηση τονάζ της τελευταίας 4ετίας (που ως γνωστόν οφείλεται στις φορτώσεις σόγιας για Κίνα), παρά την αύξηση του δυναμικού του λιμανιού.

Με τέτοιους ρυθμούς των αναπτυσσόμενων, δεν θα είναι υπερβολή να πει κανείς ότι ακόμα και εάν δεν ανακάμψουν … ποτέ οι ανεπτυγμένες χώρες, η αύξηση του εμπορίου προς, από και μεταξύ των αναπτυσσόμενων θα αρκέσει για να απορροφήσει το πλεονάζον τονάζ.

Θα χρειαζόταν βέβαια περισσότερος χρόνος, υπομονή και προ παντός … αντοχή.

Οι τελευταίες εβδομάδες δεν ήταν μόνο η περίοδος που η χαμηλή ναυλαγορά έδειξε τα όριά της, αλλά και το εύρος διακύμανσης που μπορεί να έχει εφέτος.

Ενώ δηλαδή ήταν βέβαιο προ πολλού ότι θα κινηθεί κατά μέσο όρο κάτω από τα περυσινά μέσα επίπεδα των 2.700 μονάδων BDI, γίνεται όλο και εντονότερα αντιληπτό πόσο δύσκολα ξεπερνά τις 1.500 μονάδες κάτω από τις πιέσεις παλαιών και νεότερων καταστάσεων στο διεθνές περιβάλλον.

Έτσι, η προσαρμογή των τιμών σε αυτό το κλίμα οδήγησε σε ζωηρές πωλήσεις μοντέρνου και παλαιού τονάζ, οι επικείμενες όμως αργίες του Πάσχα που συμπίπτουν εφέτος σε Ανατολή και Δύση αποτελούν  οπωσδήποτε αιτία επιβράδυνσης της συναλλακτικής δραστηριότητας το τελευταίο επταήμερο.

Δεν υπάρχει βέβαια προηγούμενο σε VLOC Resales, αλλά μπορούμε να πούμε ότι στα 2Χ206.000 DWT VLOC’s 2&4Q 2013 SWS που μεταπωλήθηκαν στην Oceanfreight, η τιμή των $120 εκ. en bloc ήταν ανάλογη με τις προσγειωμένες τιμές των μικρότερων Capers .

Αρκετά ανθεκτική κρίνεται η τιμή των $40 εκ. που πουλήθηκε το Kamsarmax «ERICA» 83.690 DWT (2009 Sanoyas) σε Ινδούς.

Στην περίπτωση όμως της πώλησης του Panamax «NEW ARISING» 71.695 DWT (1995 Hitachi) προς $ 19 εκ. σε Έλληνες, η πτώση της τιμής είναι εμφανής τόσο σε σύγκριση με την πώληση Φεβρουαρίου του κατά 1 χρόνο παλαιότερου «HUA HENG 165» 70.213 DWT (1994 Sanoyas) προς $ 21,5 εκ. , όσο και με την πώληση Μαρτίου του συνομήλικου «ALABANDA» 74.044 DWT (1995 Hashihama) προς $ 21 εκ.

Ακόμα μεγαλύτερη πτώση μετά από μια εβδομάδα σημείωσε  σε πλειστηριασμό η τιμή του νεότερου «GRAND SKY» 75.752 DWT (1998 Sanoyas) προς $ 20,3 εκ.

Τέλος, το «RONDEAU» 77.031 DWT (2006 Namura) πουλήθηκε ενδο-ιαπωνικά προς $33 εκ. με 2-3 χρόνια TC στην K’ Line προς $21.000/ημέρα, και το «MARITIME QUEEN» 73.350 DWT (1994 Oshima) πουλήθηκε σε Κινέζους προς $ 19 εκ.

Η έκταση της χαλάρωσης των τιμών το α΄ τρίμηνο φαίνεται στην πώληση των Supras «BULK NAVIGATOR» και «BULK VOYAGER» 53.000 DWT (2006 & 2005 Chengxi) στη Spar Shipping προς $45 εκ.en bloc, δηλαδή $22-23 εκ. το καθένα.

Τον περασμένο Δεκέμβριο είχε πουληθεί το «DELMAR» 53.565 DWT (2006 Dayang) προς $29,5 εκ.

Στην τιμή αυτή περίπου πουλήθηκε τώρα το Ιαπωνικής ναυπήγησης «DARYA VISHNU» 56.056 DWT (2006 Mitsui) προς $ 30 εκ.

Ακόμα και στον τομέα των Handys ο οποίος υποτίθεται ότι είναι ο πιο … αντιστασιακός, η μεταπώληση του Hull 1009 34.000 DWT (2011 Shinan) προς $ 26,5 εκ. απέχει πολύ από τη μεταπώληση αδελφών Hulls τον περασμένο Νοέμβριο με σύντομη παράδοση προς $32,5 εκ.

Ακόμα χαμηλότερα μεταπωλήθηκε το «SHINYO VOYAGER» 33.500 DWT (2011 Zhejiang) προς $ 23 εκ. και το «RUDDY» 30.930 DWT (2009 Shandong) πουλήθηκε σε άγνωστους προς $ 24 εκ.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων εντυπωσιάζει η συνέχεια στη ζωηρότητα των συναλλαγών VLCC’s.

Η συναλλαγή του μηνός ήταν η μεταπώληση των Hulls 2147, 2148, και 2149 318.000 DWT (2012 Hyundai Ulsan) στην AP Moller προς $315 εκ. en bloc.

Το «YOHTEISAN» 281.050 DWT (2000 IHI) πουλήθηκε στην Altomare προς $51 εκ., ακόμα χαμηλότερα από την πρόσφατη πώληση των «FAMENNE» και «ARTOIS» 298.330 DWT (2001 Hitachi) στη Sinokor προς $60 εκ το καθένα.

Στην τιμή αυτή των $60 εκ. πουλήθηκε στη Σιγκαπούρη το «TENYO» 281.050 DWT (2000 Mitsubishi).

Στις άλλες κατηγορίες , το Aframax «RAINBOW RIVER» 107.160 DWT (1999 Koyo) πουλήθηκε προς $24 εκ., το Chemproduct «OCEAN CYGNET» 46.925 DWT (2010 Hyundai Mipo) προς $39 εκ., το IMO III «FABRIZIA D’AMATO» 40.081 DWT (2004 Shina) προς $ 24,5 εκ., και το ΙΜΟ ΙΙΙ «BALTIC MARINER» 37.304 DWT (2006 Hyundai) προς $30 εκ.

Το IMO II/III SSteel “GOLDEN DOMINIQUE» 23.322 DWT (2006 Kurinura) πουλήθηκε προς $ 23 εκ. πώληση του SSteel «CHEMSTAR BRAVE» 19.884 DWT (2003 Kitanihon) προς $ 21 εκ.

Τέλος, το IMO II/III «CLIPPER TROJAN» 15.313 DWT (1996 Shin Kurushima) πουλήθηκε στην Άπω Ανατολή προς $ 7,5 εκ.

Στον τομέα των Containerships, πάλι συνήθεις … ύποπτοι Έλληνες εμπλέκονται στη μοναδική συναλλαγή με την αγορά των «MAERSK MADRID», «MAERSK MALACCA» και «MAERSK MERLION» 56.000 DWT (1990 IHI/ Mitsui/Mitsui) προς $22,5 εκ., $24 εκ., και $24 εκ. αντίστοιχα με 2 χρόνια TCB προς $21,500/ ημέρα.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Με τις τελευταίες υπογραφές να μπαίνουν στη δικαστική απόφαση του Bangladesh για τις προϋποθέσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα και ασφαλείας λειτουργίας των διαλυτηρίων, φαίνεται να τελειώνει το σήριαλ ενός έτους που στέρησε την αγορά διαλύσεων από μια από τις τρεις μεγαλύτερες πηγές ζήτησης,

Οι αγορές τονάζ της χώρας αυτής ήταν βέβαια λιγοστές γιατί σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, οι επιφυλάξεις των διαλυτηρίων παραμένουν με συνέπεια να διστάζουν να βγουν στην αγορά.

Φαίνεται όμως ότι ήταν αρκετά όλα αυτά για να πλησιάσουν οι τιμές ξηρού τονάζ πάλι τα $500/ldt και των δεξαμενόπλοιων να ξεπερνούν τα $520 /ldt.

Τώρα που και η Κίνα παγιώνεται ως ισχυρός τέταρτος παίκτης, διασφαλίζεται η διατήρηση τουλάχιστον του ικανοποιητικού επιπέδου τιμών scrap, ως κινήτρου να φύγει το υπερήλικο τονάζ και ως δικλείδα ασφαλείας για εκτόνωση της υπέρ-προσφοράς τονάζ στη ναυλαγορά.

Αν και ο όγκος των εβδομαδιαίων διαλύσεων δεν είναι σταθερά μεγάλος, το γεγονός ότι περιπτωσιακά έστω φθάνει τις 500.000 DWT όπως τη δεύτερη εβδομάδα του Απριλίου στο ξηρό τονάζ και την περασμένη εβδομάδα στα Tankers, είναι ενθαρρυντικό.

Οι διαλύσεις Containerships/γενικού φορτίου παρέμειναν επί μακρόν χαμηλές και πέρασαν τους 100.000 DWT το περασμένο επταήμερο μετά από αρκετές εβδομάδες.