Η βιομηχανία του yachting σημαντική πηγή τουριστικού συναλλάγματος

Η βιομηχανία του yachting σημαντική πηγή τουριστικού συναλλάγματος

5
Η βιομηχανία του yachting σημαντική πηγή τουριστικού συναλλάγματος

Η βιομηχανία του yachting δύναται να αποτελέσει μια από τις σημαντικότερες πηγές τουριστικού συναλλάγματος για τις οικονομίες της Ελλάδος και των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου, σύμφωνα με κορυφαίους εκπροσώπους του κλάδου, που θα βρεθούν στην Ελλάδα στις 21 και 22 Ιουνίου 2011 για να συμμετάσχουν στο Posidonia Sea Tourism Forum. To 1o διεθνές συνέδριο των Ποσειδωνίων για το Θαλάσσιο Τουρισμό θα αναλύσει το αναπτυξιακό δυναμικό που παρουσιάζουν οι βιομηχανίες κρουαζιέρας, yachting και επιβατηγού ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία.

Ενώ η χώρα μας χάνει πολύτιμο έδαφος στην ανάπτυξη νέων υπηρεσιών και προϊόντων για τη βιομηχανία του yachting, όπου διαθέτει αναμφισβήτητο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα λόγω γεωγραφικής θέσης και φυσικού πλούτου, ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου έχει εδώ και χρόνια ενταθεί καθώς επιδίδονται σε συνεχείς επενδύσεις με στόχο να προσελκύσουν τον υψηλού επιπέδου τουρισμό του yachting.

Στην Ελλάδα η ζήτηση για υπηρεσίες yachting παρουσιάζει φθίνουσα πορεία τα τελευταία χρόνια, ως αποτέλεσμα ενός συνδυασμού αντιαναπτυξιακών πολιτικών, μειωμένου τουριστικού ρεύματος αλλά και έντονου ανταγωνισμού από κοντινούς προορισμούς, οι οποίοι έχουν αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών απλοποιώντας συγχρόνως το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το yachting.

Σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου, η επένδυση σε μια βιώσιμη βιομηχανία yachting μπορεί να έχει θετική επίδραση στην ανάπτυξη μιας εθνικής οικονομίας, καθότι συμβάλλει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας σε πολλούς κλάδους της οικονομίας, τόσο άμεσα στη βιομηχανία του yachting, σε ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, σε προμήθειες εξοπλισμού ή ανταλλακτικών και στην παροχή υπηρεσιών, όσο και έμμεσα στην ευρύτερη οικονομία, όπως π.χ. στο εμπόριο, στην εκπαίδευση, στην εστίαση και στις μεταφορές.

«Η Ελλάδα, με την τεράστια ακτογραμμή, την πληθώρα νησιωτικών προορισμών και τη μεγάλη σε διάρκεια καλοκαιρινή περίοδο, είναι ο ιδανικός προορισμός για διακοπές yachting, γεγονός που οφείλει να αξιοποιήσει. Στην Καταλονία, για παράδειγμα, κάθε νέα θέση εργασίας σε μια μαρίνα δημιουργεί αντίστοιχα εννιά θέσεις εργασίας στην αντίστοιχη τοπική οικονομία. Στη Βαρκελώνη ειδικότερα, για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους της τοπικής οικονομίας» τόνισε ο κύριος Oscar Siches, Διευθυντής και συνιδιοκτήτης της μαρίνας Pantalan del Mediterraneo στη Μαγιόρκα  και μέλος του ICOMIA Marinas Group, ο οποίος θα είναι ένας από τους ομιλητές στο φετινό Posidonia Sea Tourism Forum.

«Σύμφωνα με μια μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων που έγινε το 2010, κάθε τουρίστας που ξοδεύει €100 σε μία μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον €450 στην τοπική οικονομία» συνέχισε ο κ.Siches. “Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί ότι ένας απλός τουρίστας ξοδεύει €59,50 ανά ημέρα στις Βαλεαρίδες νήσους, ενώ ένας ‘yachting’ τουρίστας ξοδεύει αντίστοιχα €111,50 ανά ημέρα».

«Συνολικά, το οικονομικό όφελος για την Καταλονία από δραστηριότητες yachting ανέρχεται σε περίπου €480 εκατ. ετησίως, εκ των οποίων €196,8 εκατ. ξοδεύονται για ναυτικές υπηρεσίες, €99,6 εκατ. για αγορά ναυτιλιακού και ναυτικού εξοπλισμού, €87 εκατ. σε μαρίνες και €37,1 εκατ. για υπηρεσίες και προϊόντα εστίασης.» Τελειώνοντας, ο κ. Siches ανέφερε ότι «ένα ακόμα θετικό αποτέλεσμα της ανάπτυξης μαρινών είναι ότι κάθε €1 άμεσων ξένων επενδύσεων δημιουργεί €1,5 άμεσης οικονομικής δραστηριότητας στη μαρίνα και €6,84 έμμεση οικονομική δραστηριότητα στην τοπική οικονομία».

Εντούτοις, η ανάπτυξη μαρινών από μόνη της δεν επαρκεί για να προσελκύσει μια χώρα περισσότερο τουρισμό yachting. Η καθιέρωση ενιαίων προτύπων (standardization) για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι μαρίνες στους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής είναι το επόμενο βήμα για την βιομηχανία yachting, όπως επίσης η αναβάθμιση των υποστηρικτικών υποδομών και υπηρεσιών, η άριστη συνεργασία με τις τοπικές αρχές και η απλοποίηση των διαδικασιών.

Ο κύριος Tony Rice, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Συμβουλίου των Ενώσεων Θαλασσίων Βιομηχανιών (International Council of Marine Industry Associations – ICOMIA), ένας ακόμα ομιλητής στο φετινό Posidonia Sea Tourism Forum, επεσήμανε ότι οι εθνικές νομοθεσίες πρέπει να απλοποιούνται και να είναι σύμφωνες με το σύγχρονο διεθνές περιβάλλον, προκειμένου να ενισχύουν την ανάπτυξη του yachting σε μια εθνική οικονομία και να μην αποτελούν γραφειοκρατικό και οικονομικό εμπόδιο: «Σε μερικές περιπτώσεις παρατηρείται το φαινόμενο η εθνική νομοθεσία να εμποδίζει την ανάπτυξη του τουρισμού yachting, και για το λόγο αυτό συνιστούμε την απλοποίηση ή κατάργηση νομοθεσίας και φόρων που αποθαρρύνουν την χρήση σκαφών αναψυχής, μαρινών και σχετικών υποδομών σε αναπτυσσόμενους προορισμούς.»

Η βιομηχανία του yachting, προκειμένου να αναβαθμίσει τις υποδομές μαρινών, να βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, να ενθαρρύνει την καινοτομία και να εγγυηθεί την ασφάλεια, έχει διαμορφώσει πλέον διεθνή πρότυπα που αξιολογούν όλα τα χαρακτηριστικά των μαρινών, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα GoldAnchorAwardScheme που θα παρουσιαστεί στο Posidonia Sea Tourism Forum. Η πιστοποίηση μαρινών θα είναι σύντομα απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου τουριστικού προϊόντος στο yachting, ενώ ήδη 10 μαρίνες στη Τουρκία έχουν πιστοποιηθεί σύμφωνα με αυτό το πρότυπο. Στο συνέδριο των Ποσειδωνίων θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι μαρινών από τη Τουρκία και τo Μαυροβούνιο, που θα αναλύσουν τις πρωτοβουλίες και τις πολιτικές που εφήρμοσαν προκειμένου να διαμορφώσουν ένα πλήρες τουριστικό προϊόν για το yachting.

 «Η Ελλάδα βίωσε μειωμένη ζήτηση για προϊόντα και υπηρεσίες yachting το 2009, γεγονός που είχε σημαντικό αντίκτυπο μετά τη συνεχή ανάπτυξη που παρουσίασε η βιομηχανία αυτή τα χρόνια μεταξύ 2006 και 2008. Τώρα η χώρα μας έχει να αντιμετωπίσει αυξημένο ανταγωνισμό από νέους προορισμούς που αναπτύσσονται στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, και ενδεικτικά αναφέρω τις υπερσύγχρονες μαρίνες που κατασκευάστηκαν στο Μαυροβούνιο, στην Κροατία και στη Τουρκία, αλλά και στο Sochi της Ρωσίας, το οποίο επιδιώκει να αξιοποιήσει την προβολή που θα έχει από την διοργάνωση των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων. Με την βελτίωση των οικονομικών συνθηκών στην Βόρεια Ευρώπη, που αποτελούν τη κύρια πηγή τουριστών για υπηρεσίες yachting,  η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί και οι χώρες έχουν ξεκινήσει έναν ανταγωνισμό επενδύσεων προκειμένου να αποσπάσουν το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της αναμενόμενης αύξησης τουριστικής κίνησης» ανέφερε ο κύριος Θεόδωρος Βώκος, Project Manager του Posidonia Sea Tourism Forum.

«Λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή οικονομική κατάσταση της χώρας μας, είναι εμφανές ότι είναι επιτακτική ανάγκη να επενδύσουμε σε τομείς που θα επιφέρουν οικονομική ανάπτυξη και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Για το λόγο αυτό η χώρα μας πρέπει να εντοπίσει τα όποια συγκριτικά πλεονεκτήματα διαθέτει και να τα αξιοποιήσει ως μοχλούς οικονομικής ανάπτυξης. Ιδιαίτερη σημασία έχει να διαμορφωθεί ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες να διατηρούν τα σκάφη δώδεκα μήνες στην χώρα μας, προκειμένου να δημιουργείται συνεχής οικονομική δραστηριότητα, καθότι θα χρειάζονται εργασίες συντήρησης, επισκευές κλπ. Το yachting είναι ένας τομέας όπου η χώρα μας διαθέτει αναμφισβήτητο πλεονέκτημα, και για το λόγο αυτό η βιομηχανία αυτή μπορεί να αποτελέσει έναν από τους μελλοντικούς πυλώνες αυξημένης οικονομικής δραστηριότητας.» συμπλήρωσε ο κύριος Βώκος.   

Το Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, του ΣΕΤΕ και της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού και έχει την υποστήριξη της MedCruise. Χορηγοί του Συνεδρίου είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, το Athenaeum Intercontinental και η Louis Cruises.