Η παλαιά ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας. … αγκομαχεί

Η παλαιά ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας. … αγκομαχεί

36
Η παλαιά ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας. … αγκομαχεί

Του Γ. Γρηγοριάδη, Finance & Research George Moundreas Comp. S.A.

Οι εξελίξεις στον πόλεμο της Λιβύης και στους πυρηνικούς σταθμούς της Ιαπωνίας μοιάζουν με κυκλώνες που ακόμα «γεμίζουν», δεν πέρασε ακόμα το «μάτι» τους επάνω από την παγκόσμια οικονομία και είναι άγνωστο ακόμα ποιος θα είναι ο απολογισμός των ζημιών.

Πράγματι, το τέλος του Λυβικού πολέμου δεν είναι ακόμα ορατό, με αποτέλεσμα να διαρκούν οι υψηλές τιμές του πετρελαίου.

Σ’ αυτή την αιτία ανάσχεσης της παγκόσμιας ανάκαμψης, προστέθηκαν τώρα οι πρώτες αρνητικές συνέπειες εκτός Ιαπωνίας από τις φυσικές καταστροφές, λόγω διακοπής της παραγωγικής αλυσίδας πλείστων βιομηχανιών παγκοσμίως, που χρησιμοποιούν ανταλλακτικά ή ενδιάμεσα προϊόντα που εισάγουν από πληγείσες Ιαπωνικές βιομηχανίες οι οποίες μείωσαν ή και διέκοψαν την παραγωγή τους.

Μόνο η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήυων υπολογίζεται ότι μπορεί να μειωθεί κατά 30%, ενώ είναι βάσιμο ενδεχόμενο να σημειωθούν ανάλογες μειώσεις και στους τομείς ηλεκτρονικών, ηλεκτρικών συσκευών, βιομηχανικού εξοπλισμού κλπ.

Στην ίδια την Ιαπωνία, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψη τυχόν συνέπειες από την απειλούμενη ακόμα μείζονα πυρηνική καταστροφή, η κυβέρνηση υπολογίζει τις ζημιές στα $309 δις, που ξεπερνούν τις αισιόδοξες εκτιμήσεις και οδεύουν προς τις πιο απαισιόδοξες του 8% του ΑΕΠ, που ίσως και αυτές αποδειχθούν τελικά αισιόδοξες. Αυτό ίσως σημαίνει ακόμα και 10ετή υφεσιακή περίοδο για την Ιαπωνία, γιατί η αναγκαστική αύξηση του δημοσίου χρέους πολύ επάνω από το τρέχον 200% του ΑΕΠ θα δυσκολέψει περισσότερο την επιστροφή της χώρας στον ενάρετο αναπτυξιακό κύκλο και μάλιστα μέσα σε δυσμενές διεθνές περιβάλλον.

Η αναθεώρηση με τα τελικά στοιχεία της Αμερικανικής ανάπτυξης δ΄ τριμήνου 2010 στο 3,1% από 2,8, συμβαδίζει ενθαρρυντικά με τα πρόσφατα στοιχεία διατήρησης του κάτω των 400.000 επιπέδου στα εβδομαδιαία επιδόματα ανεργίας και της ικανοποιητικής εταιρικής κερδοφορίας.

Ούτε και τώρα όμως λείπει η συμπεριφορά «μια στο καρφί και μια στο πέταλο» της Αμερικανικής οικονομίας, αφού τα ιστορικά χαμηλά στις πωλήσεις νέων κατοικιών Φεβρουαρίου και η πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης Μαρτίου, δείχνουν ότι η παλαιά ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας. … αγκομαχεί.

Γι’ αυτό άλλωστε αναλυτές hedge funds προβλέπουν τώρα ανάπτυξη μόνο 2,5% εφέτος αντί 3,5-4% που προβλέπουν επίσημοι φορείς, και γι’ αυτό έρχονται «επί του πιεστηρίου» δηλώσεις περιφερειακών διοικητών της Fed ότι είναι απαραίτητη η συνέχιση του προγράμματος στήριξης  quantitative easing (βλέπε τύπωμα χρήματος) για αγορά ομολόγων από τη Fed.

Στην ΕΕ, είχαμε ομοβροντία αρνητικών δεικτών τόσο από τη Βρετανία με πληθωρισμό να κινείται προς το 5%, πτώση λιανικών πωλήσεων Φεβρουαρίου και υποβάθμιση πρόβλεψης του Υπ. Οικονομικών για ανάπτυξη στο 1,7% εφέτος, όσο και από την Ευρωζώνη.

Ακόμα και η αιχμή του Ευρωπαϊκού δόρατος, η Γερμανική βιομηχανική παραγωγή, επιβραδύνθηκε το Φεβρουάριο μαζί με το βιομηχανικό PMI ολόκληρης της Ευρωζώνης, ενώ και η πρώτη μέτρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης Απριλίου είναι αρνητική. Πρέπει όμως να επισημανθεί η σωστή κατεύθυνση που κινείται τώρα οργανωτικά η Ευρωζώνη έστω και βραδέως στην αντιμετώπιση του προβλήματος χρέους της περιφέρειας, στο πλαίσιο οικοδόμησης ενιαίας διακυβέρνησης, όπως έδειξε η σύνοδος της 25ης Μαρτίου.

Εάν δεν ανακοπεί αυτή η διαδικασία από μικροπολιτικές εσωτερικές κομματικές ή εθνικιστικές σκοπιμότητες μερικών χωρών, δεν θα ήταν έκπληξη εάν βλέπαμε την Ευρωζώνη που μέχρι πρότινος έβγαζε … πολύ γέλιο, να αναδεικνύεται σε ατμομηχανή εξόδου ακόμα και της παγκόσμιας οικονομίας από την κρίση, γιατί συνολικά είναι υγιέστερη των ΗΠΑ και με ΑΕΠ υπερδιπλάσιο της Κίνας..

Προς το παρόν, το μόνο ισχυρό στοιχείο είναι η επάνοδος του βιομηχανικού δείκτη PMI της Κίνας σε άνοδο το Φεβρουάριο, δείγμα ότι η Κινεζική επιβράδυνση εάν συμβεί, θα είναι μικρή.

Ακόμα και οι απαισιόδοξοι προβλέπουν τώρα ικανοποιητική ανάπτυξη 9% από 10,3 πέρυσι.

Οπωσδήποτε όμως η όποια κάμψη μαζί με την προβλεπόμενη κάμψη της Λ. Αμερικής κατά 1,5% περίπου, επαυξάνουν τις παραπάνω ανασταλτικές επιρροές στην οικονομία και στο εμπόριο και εξηγούν το συνεχιζόμενο βήμα σημειωτόν της ναυλαγοράς γύρω στις 1550-1600 μονάδες BDI τις τελευταίες εβδομάδες, 45% κάτω από το περυσινό μέσο επίπεδο.

Η διαπίστωση της περασμένης ανασκόπησης ότι όσο η ναυλαγορά δείχνει τα όρια και τις δυνατότητές της, τόσο συγκλίνουν οι απόψεις αγοραστών και πωλητών με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι συναλλαγές , ενισχύθηκε στο επταήμερο με 14 τουλάχιστον συναλλαγές, κυρίως σε μοντέρνο και resale tonnage, ενώ και στον τομέα των δεξαμενόπλοιων εντυπωσιάζει ότι 3 VLCC’s άλλαξαν χέρια ενώ ένα τέταρτο … χάλασε.

To «CAPEAZALEA» 171.846 DWT (1996 NKK) πουλήθηκε στη Cyprus Maritime προς $ 23 εκ., $1 εκ. κάτω από την προ μηνός τιμή του συνομήλικου «IRONYANDI» 169.963 DWT (1996 Daewoo).

Με έκπτωση $1 εκ. από την προ εξαμήνου πώληση συνομήλικου αδελφού σκάφους, πουλήθηκε σε Κορεάτες το Post Panamax «AOXINGGE» 93.000 DWT (2010 Jiansu) προς $ 39,7 εκ.

Έναρξη εποχής συναλλαγών για τη νέα πορτάδα των Ultra … Supramax σήμανε η μεταπώληση του ImabariHull 718 61.000 DWT (3Q 2011), κατ’ άλλους ShinKasadoHullK026 σε Έλληνες προς $36 εκ.

Μαζί με το DalianResale 58.000 DWT (2011 STXDalian) σε Έλληνες προς $ 30 εκ. που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα, πουλήθηκε και το ετοιμοπαράδοτο αδελφό «GLOBALTREASURE» 58.000 DWT (1/2011 STX Dalian) προς $30,5 εκ.

Στην ίδια κατηγορία, το μικρότερο μέγεθος αλλά και η Ινδική … καταγωγή βρίσκονται πίσω από τη χαμηλότερη τιμή των $ 28 εκ. που μεταπωλήθηκε στη Global Bulk Carriers το ABGHull 313 54.000 DWT (2011).

Η ίδια καταγωγή βρίσκεται πίσω από την τιμή των $21,69 εκ. που μεταπωλήθηκε στη Global Bulk Carriers κάθε ένα από HandysizeHulls 329 και 330 32.000 DWT (2011 ABG).

Είναι χαρακτηριστικό συγκριτικά ότι το Ιαπωνικής ναυπήγησης «PANARROW» 28.442 DWT (2009 Imabari) πουλήθηκε ταυτόχρονα προς $28 εκ.

Οι υπόλοιπες συναλλαγές ξηρού τονάζ που αφορούν παλαιότερα πλοία.

Η συναλλαγή της εβδομάδας αλλά με άγνωστους όρους τιμών και του 7χρονου ΒΒΒ, ήταν η πώληση των VLCC’s «EAGLEVIRGINIA» και «EAGLEVERMΟNT» 306.999 DWT (2002 Hyundai) μαζί με τα Aframax «EAGLESUBARU» και «EAGLEOTOME» 95.675 DWT (1994 Koyo) στην Icon Capital Corp.

Το VLCC «FRONTEAGLE» 309.064 DWT (2002 Samsung) πουλήθηκε στη DHT προς $ 67 εκ. με 2 χρόνια TCB προς $32.300 /ημέρα.

Στον τομέα των Chemtankers, το S Steel IMO II/ III «GOLDENFLORENCE» 19.706 DWT (2006 Koyo) πουλήθηκε ενδο-ιαπωνικά προς $ 27 εκ. και το «STELLARACACIA» 12.332 DWT (2011 Kurushima) πουλήθηκε σε Ιάπωνες προς $ 21 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η μόνη εξήγηση που μπορεί να δοθεί στην μείωση των πωλήσεων τονάζ για διάλυση την περασμένη εβδομάδα, ιδίως σε δεξαμενόπλοια και γενικό φορτίο, είναι οι επιφυλάξεις που προκλήθηκαν πάλι για την αγορά του Bangladesh η οποία παρά τις προσδοκίες και τις εξαγγελίες παραμένει κλειστή από την καθυστέρηση σύνταξης και υπογραφής της δικαστικής απόφασης που θα επιτρέψει την επανάληψη εργασιών στα διαλυτήρια.

H φημολογία για πιέσεις από τους περιβαλλοντολόγους να συμπεριληφθούν όροι δυσπρόσιτοι για τα διαλυτήρια, απομάκρυνε πάλι τους αγοραστές τονάζ από τη ζήτηση, χαλάρωσε τις τιμές παρά τη δραστηριότητα της Ινδίας και του Πακιστάν και οδήγησε σε στάση αναμονής και τους πωλητές υπερήλικου τονάζ.

Παρ’ όλα αυτά καταγράφηκαν πωλήσεις 330.000 DWT σε  Bulkers, αλλά μόνο 39.000 DWT Tankers και 54.000 DWT GC/Cont.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.